וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוקחים יחסנו לראשונה, כמות החיסונים תגדל: "עונת השפעת" בפתח

קופות החולים נערכות לרכישת שני מיליון חיסונים, שרק מקצתם מסוגלים להגן משני זני המחלה הנפוצים. משרד הבריאות הציב לקופות יעדים לחיסון, תמורת תגמול של מיליוני שקלים וסיים להכשיר רוקחים שיוכלו לחסן בבתי המרקחת | כל מה שצריך לדעת לפני שהחורף מגיע

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: שר הבריאות ליצמן על חיסוני השפעת, בשנה שעברה)

עם תום הקיץ ותחילת הסתיו מתחילה גם עונת מחלות המעבר – ובראשן השפעת על זניה השונים. לשכות הבריאות וארבע קופות החולים בישראל מזמינות בימים אלה כמות שיא של חיסונים נגד מחלת השפעת לקראת מבצע נרחב שיחל בתחילת החודש הבא, בסמוך לחג הסוכות. קופת חולים "כללית", שבה מבוטחים ארבעה מיליון מבוגרים וילדים, כבר רכשה כ-1.1 מיליון חיסונים והחלה לחלקם למרפאותיה, שחלקן אף החלו לחסן את המטופלים בתחילת ספטמבר. זאת, למרות ש"עונת החיסונים" מתחילה באופן רשמי ב-27 בספטמבר. על פי נתוני משרד הבריאות ארבע הקופות יחדיו הזמינו בשנה שעברה 1.8 מיליון חיסונים – כמות שאזלה באמצע העונה. ההערכה בקרב הנהלת הקופות היא כי כמות החיסונים השנה תגיע לכשני מיליון.

אוכלוסיית היעד שהגדיר משרד הבריאות כוללת בני 65 ומעלה, חולים כרוניים, בדגש על מטופלים הנמצאים בסיכון גבוה לחלות בדלקת ריאות, שוהים במוסדות ומרותקים לביתם, נשים המתכננות היריון, נשים הרות ולאחר לידה ותינוקות מגיל שישה חודשים ועד שנה. בנוסף, על פי החלטת משרד הבריאות, ילדי כיתות ב' ו-ג' יחוסנו בבתי הספר. מנה שנייה תינתן במרפאות לילדים שיידרשו לכך.

מחלת השפעת היא מחלה נגיפית נפוצה ומידבקת שתסמיניה מלווים בחום, כאבי שרירים, שיעול, כאב גרון וכאב ראש. תופעות אל הן קלות וחולפות מאליהן בתוך שבוע עד עשרה ימים בדרך כלל. בחלק מהמקרים, כמו באוכלוסיית היעד שהגדיר משרד הבריאות, המחלה עלולה להידרדר ולהביא לסיבוכים כמו דלקת ריאות, מחלות נשימה ומחלות רקע ואף תמותה.

עוד בוואלה! NEWS:
תושבת בני ברק חשפה שהותקפה מינית: "שכולן יידעו שאפשר לצרוח"
תלונה בגין הטרדה מינית הוגשה נגד זמר מפורסם
אחרי "מסע התנכלויות": המדינה תפצה בכירה בשירות המדינה

אלפי בני אדם הגיעו להתחסן בקופות החולים מחשש להידבקות בנגיף. דוד קורן
עונת החיסונים מתחילה רשמית ב-27 בספטמבר/דוד קורן

כלל הקופות משקיעות סכומים נרחבים בפרסום ובשיווק החיסונים למבוטחיהן. זאת, הן באמצעות פרסום באתרי אינטרנט והן באופן פיזי במרפאה או בשיווק ישיר של צוותי המרפאה שמציעים לכל מי שמגיע בעונת החיסונים להתחסן. לדברי ד"ר יאן מסקין, חבר ועד איגוד רופאי המשפחה ומומחה למחלות זיהומיות וחיסונים, "משרד הבריאות מציב לקופות אוכלוסיית יעד לחיסון - כמו ילדים, נשים הרות, ומבוגרים מגיל 65 ומעלה ומי שעומד במכסת החיסונים מקבל תגמול כספי נאה". לדבריו הסכום מגיע לכמה מיליוני שקלים לכל קופה, בהתאם לגודלה. "כל ארבע הקופות רואות את החשיבות של החיסון והתועלות שלו, לא רק בתגמול אלא גם כי מי שחולה ומתאשפז בסוף הן יצטרכו לשלם על מיטת האשפוז שלו בכל מקרה כך שהאינטרס שלהן הוא שאוכלוסיית היעד תתחסן במלואה", הוסיף.

רן בליצר, מנהל מחלקת תכנון מדיניות ב"כללית" ומומחה לבריאות הציבור הסתייג מהטענה שתגמול כספי הוא שמנחה את הקופה בקמפיין החיסונים ההמוני. "המאמצים לחסן אחוז גבוה באוכלוסייה נעשים שנים רבות ללא קשר לתגמול", אמר. לדבריו, בכל מדינה מתעסקים האחראים על תחום בריאות הציבור באופן אינטנסיבי במאמצים למניעת מחלת השפעת והסיבוכים הקשים שלהם היא גורמת. "השפעת הפכה למחלה מאוד קשה והסיבוכים שלה קשים אף יותר, הכי חשוב זה ללכת להתחסן", הוסיף בליצר.

לאחרונה הועלתה ביקורת נגד קופת חולים "כללית" כאשר התגלה כי הזמינה מעט חיסוני שפעת מהסוג הארבע-זני, לעומת התלת-זני. אולם לא רק כללית, גם בקופת חולים לאומית הוזמנו את חיסוני התלת-זני למבוטחיהם. לדברי בליצר, "הארבע-זני מוגבל לאוכלוסייה מעל גיל שלוש כך שתינוקות ופעוטות לא יכולים בכלל להתחסן איתו. ואנחנו ב'כללית' הזמנו כמות מוגבלת של החיסון שמיועדת לאנשים שמחלות הרקע שלהם מציבות אותם בסיכון גבוה במיוחד לסיבוכים של המחלה". הוא הוסיף כי החיסון התלת-זני הזמין לכל המבוטחים בקופה נחשב ליעיל ובטוח ולכזה המגן בצורה מיטבית מפני סוגי השפעת הקשים ביותר של שפעת מסוג A – הנחשבת לקטלנית ביותר. "גם משרד הבריאות וגם מרכזים אמריקניים לבקרת מחלות לא יצאו בהמלצות לתעדף את החיסון הארבע-זני כך שאין הבדל בין יעילות החיסונים", אמר בליצר.

לראשונה: רוקחים יחסנו בבתי המרקחת

השנה הושק פיילוט ראשון מסוגו במשרד הבריאות, אשר הכשיר רוקחים מבתי מרחקת קהילתיים ומטעם קופות החולים להעניק חיסון שפעת לציבור הרחב. לפני כמה שבועות סיים מחזור ראשון של 17 רוקחים את הכשרתו, מרביתם רוקחים מבתי מרקחת שכונתיים וחלקם רוקחי קופות חולים מאוחדת. ההכשרה ארכה 30 שעות שבסופן הוסמכו הרוקחים לחסן אוכלוסייה בוגרת מעל גיל 18 בבתי המרקחת שבהם הם עובדים או בבתי מרקחת אחרים שיופיעו ברשימה שיפרסם משרד הבריאות בשבועות הקרובים. "זה פיילוט שנולד כבר לפני כמה שנים, כשמאחוריו הצורך בהנגשת החיסון לציבור. היינו צריכים לשכנע לאורך השנים שהוא נכון לנו, ואני שמח שסופסוף הוא יצא אל הפועל" אמר לוואלה! NEWS אייל שוורצברג, הרוקח הראשי של משרד הבריאות.

"בסך הכול, רוקח מוגדר כמטפל בחוק 'זכויות החולה', ויש מודלים שונים הפועלים היום כבר בעולם. בבריטניה ובארצות הברית, למשל, הרוקחים לא רק מחסנים ובתי מרקחת משמשים ממש 'מיני מרפאה'", סיפר שוורצברג. "כל העולם הולך לכיוון הזה, וגם אנחנו סבורים שהרוקח יכול להציע הרבה יותר מאשר אספקת תרופות. הוא לומד שבע שנים ויש לו המון כלים שהוא יכול ליישם, כמו מדידת לחץ דם ובדיקות דם שהוא יכול לבצע בבית המרקחת, ועד לייעוץ מתן טיפול תרופתי נכון. אנחנו מנסים למצב את הרוקח במקום כזה שהוא יילך יד ביד עם קופות החולים, ירחיב את השירותים השמרניים שניתנים היום במרפאה ויסתכל קדימה, על בית המרקחת כמקום של בריאות ולא רק מתן תרופות לחולים. זה לוקח זמן אבל אני מאמין שיצטרפו לקורסים הבאים הרבה רוקחים ונגיע למצב שמרבית בתי המרקחת יוכלו לחסן", הוסיף.

רוקחים בדואים. צילום מסך
פיילוט ראשון מסוגו במשרד הבריאות. רוקחים בבית מרקחת/צילום מסך

בשלב הראשוני יזמינו בתי המרקחת את החיסונים ממשרד הבריאות, בניגוד למצב הקיים היום, שבו למשרד אין סמכות לקבוע אילו חיסונים לרכוש מאיזו חברת תרופות, והוא רק נותן לקופות דגשים והנחיות. שוורצברג הבהיר כי השאיפה היא לפתוח קורסים רבים למתן חיסוני שפעת, גם במוסדות אקדמיים שיש להם זיקה לרפואה כמו בתי ספר לסיעוד או רוקחות. "בתי המרקחת יקבלו את החיסון התלת-זני שהוא חיסון מצוין. החיסון יינתן בחדר נפרד, שבו כורסא, אמצעי ניתור נדרשים וכלים לטיפול במקרים של רגישויות. כל הרוקחים הוכשרו לטיפול נכון במצבים כאלו", אמר. לדבריו, "הנוהל מאוד מפורט ואין מקום לחשש. זה לא שהחיסון יינתן על הדלפק. צוותים של לשכות הבריאות יבקרו את התהליך ואגף הרוקחות ישלח גם אנשי צוות לבקרה ופיקוח". החיסון יינתן רק לבני 18 ומעלה, למעט חולי אסטמה ובעלי רגישויות ידועות לביצים ולהתוויות החיסון עצמו. אוכלוסייה רגישה וייעודית לחיסון, כמו נשים הרות ובוגרים בגילאי 65 ומעלה יורשו להתחסן בבתי המרקחת.

60 מקרי מוות נרשמו בשנה שעברה משפעת

על פי נתוני האגף לאפידמיולוגיה של משרד הבריאות, בעונת השפעת הקודמת נרשמו כ-300 חולים קשים, מתוכם מתו 60 בני אדם - מספר גבוה יחסית לשנים האחרונות. מכיוון שלא כל המקרים הקשים מובאים לידיעת לשכות הבריאות או משויכים לסיבוכי השפעת, במשרד הבריאות גורסים כי המספרים האמתיים גבוהים הרבה יותר. בכל שנה קיימים שינויים בהרכב הזנים הכלולים בחיסון, על פי המלצת ארגון הבריאות העולמי שמגבש את המלצותיו על פי התמונה האפידמיולוגית בעולם, ונותן אותו כתשעה חודשים לפני תחילת העונה.

במשרד הבריאות מסבירים כי מוקדם עדיין לדעת אילו זני שפעת יהיו פעילים בארץ השנה, אך זה לא מפריע לחברות התרופות השונות שמייצרות את חיסוני השפעת לנסות ולנבא את סוג השפעת שתפקוד את ישראל. בחברות מתלבטים אם תהיה זו שפעת A, הידועה בנתוני תמותה גבוהים, שהייתה פעילה בארץ בחורף שעבר, או שפעת B על סוגיה, הידועה בנתוני תחלואה גבוהים ובתמותה נמוכה.

בשנים קודמות הנחה משרד הבריאות את הקופות באילו חיסונים עליהם להצטייד על פי מרכיביהם והחברות המייצרות, אולם השנה הנחיות המשרד לארבע הקופות היו לרכוש חיסונים משני סוגים – תלת-זני וארבע-זני, ללא העדפה מוצהרת לאחד מהם. כמו כן, גם השנה יינתנו רק תרכיבים מומתים נגד שפעת כאשר התרכיב החי-מוחלש לא יהיה זמין יותר, בשל הורדתו מהמדפים בארצות הברית לפני כשנתיים לאחר שהוכח כי אינו יעיל.

אנשים מתחסנים לשפעת בסניף קופת חולים לאומית בתל אביב. אבי כהן
"מי שמתחסן מוגן מפני המחלה ב-50%"/אבי כהן

חבר ועד איגוד רופאי המשפחה ד"ר יאן מסקין הסביר את ההבדלים בין החיסונים: "בתוך חיסוני השפעת המומתים יש כאמור שני סוגים – התלת-זני, שמחסן נגד שפעת A על שני סוגיה, והחיסון הארבע-זני, המחסן נגד שפעת A וגם נגד שפעת B. לפי ההיגיון, אם מתחסנים נגד יותר זנים אז החיסון הוא טוב יותר, אבל אף אחד לא יודע לומר אם בעונה הקרובה תהיה יותר שפעת B מ-A, ואם היא יעילה יותר מאשר הארבע-זני. העולם אכן עובר מייצור של חיסונים תלת-זניים לייצור ארבע-זני, למרות שבכל מקרה אנשים שנדבקים בשפעת מסוג A לא ידבקו במקביל גם בשפעת מסוג B".

ד"ר מסקין הסביר עוד כי מי שמתחסן מוגן מפני המחלה ב-50%. לדבריו, מדובר ברמת התחסנות גבוהה. כמו כן, משרד הבריאות שינה מגמות בקרב המתחסנים בשנים האחרונות. "גם אם מתחסנים, הרי הכול תלוי בחומרת המחלה. משרד הבריאות הבין שאנחנו לא צריכים לחסן את כולם ולכן הוא הולך לכיוון ילדים - בעיקר ילדי בתי ספר יסודי, וילדי גנים שהם מפיצי המחלה הגדולים ביותר. כך שההבנה היא שהתחסנות הילדים תמנע את הפצת המחלה". ד"ר מסקין אמנם קורא לכולם להתחסן, אבל את מירב הדגש הוא שם על אוכלוסיית הילדים. "בשנה שעברה הייתה היענות כמו ברוב השנים, אבל ראינו שבאוכלוסיית בתי הספר הייתה היענות טובה יותר. וזאת למרות שיש לאנשים רתיעה מזה, במיוחד להורים לילדים קטנים, כי צריך לחסן כל שנה. בחיסון שפעת יש כ-20 חלבונים, אבל ברגע שמזהים את החומר של החיסון הם מייצרים נוגדנים ואז מתחילה דעיכה של הנוגדנים ולכן זה מספיק בקושי לשנה. יש בשנים האחרונות עבודות מחקר בתקציבים אדירים שמטרתן למצוא חיסון שיחזיק ליותר משנה", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully