וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קשה לכם בפקק? לנו יותר": מובילי מחאת הנכים מחריפים את המאבק

24.9.2017 / 18:20

יוזמי המחאה על הקצבאות העלו שלב כשאיילון הושבת ליותר משעתיים - וגוש דן עמד במקום. הקיבוצניק שהפך לנכה בגלל חידק בלב, הסבתא שתאונה שינתה את חייה - וצעיר בן 29, שמבטיח לסיים את העוול. בשלישי הם מגיעים ללשכת רה"מ, ועד אז? "לא נחמדים, לא סופרים פוליטיקאים"

צילום: הפנתרים, עריכה: שניר דבוש

על רקע החרפת מאבק הנכים, שכלל השבתה של נתיבי איילון במשך יותר משעתיים הבוקר (ראשון), נציגי הארגונים צפויים להיפגש ביום שלישי הקרוב בלשכת ראש הממשלה עם פרופ' אבי שמחון, העומד בראש הוועדה להעלאת קצבאות הנכות. היום, במקביל להמשך חסימות הכבישים, נפגש יו"ר ארגון "נכה, לא חצי בן אדם", אלכס פרידמן, עם שר העבודה והרווחה חיים כץ והציג בפניו את דרישותיו. בשעות אחר הצהריים חסמו פעילי המחאה גם את צומת רעננה בכביש 4.

הפגישה תתקיים בהמשך לדבריו של שר הבריאות יעקב ליצמן לפיהם ראש הממשלה בנימין נתניהו יציג מיד לאחר החגים הקלות נוספות בתוכנית הדיפרנציאלית שהציג להעלאת הקצבאות. יחד עם זאת, למרות החרפת המחאה, לא צפוי שינוי במתווה הדיפרנציאלי שהציג נתניהו עד כה.

מאחורי המאבק - שראשיו מבטיחים שהמילה האחרונה בו טרם נאמרה - עומדים ישראלים מכל גווני הקשת הישראלית, כמו פרידמן בן ה-29, אייל כהן, קיבוצניק נשוי ואב לשניים ונעמי מורביה, סבתא לחמישה מאשקלון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפגנת הנכים במחלף קק"ל, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

ארגון "נכה, לא חצי בן אדם", נמצא בין הארגונים המובילים את המחאה ששוטפת את הארץ בימים האחרונים. פרידמן, בן 29 המרותק לכיסא גלגלים בעקבות מחלת ניוון שרירים, מסביר כי קיווה העמותה שהקים תהווה את הגוף הרשמי המרכזי בישראל לקידום זכויות אנשים עם מוגבלות ומשפחותיהם. אולם, הנכים אינם מאוחדים במאבקם והם חלוקים ביניהם בנוגע לאופן שיש לנהלו.

פרידמן יזם יחד עם שר האוצר משה כחלון את בניית המתווה של פרופ' ירון זליכה להעלאת קצבאות הנכים, לאחר שהציג בפניו את בעיותיהם. המגעים בין השניים הובילו ליצירת מתווה בתקציב של ארבעה מיליארד שקלים, שבמסגרתו יועלו קצבאות הנכים לסכום של 4,000 שקלים. המלצותיו של זליכה בסופו של דבר לא התקבלו והיוזמה לנסח מתווה חדש הועברה לידי פרופ' שמחון שבנה יחד עם ראש הממשלה מתווה דיפרנציאלי לפיו רק נכים בעלי 90% נכות ומעלה יקבלו העלאה בקצבאות הנכים.

עוד באותו נושא

חסימות באיילון ופקקי ענק: הנכים השביתו את הציר המרכזי בגוש דן

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אלכס פרידמן וח"כ אילן גילאון/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתחילה סבר פרידמן שאין צורך לקיים הפגנות בניגוד לחוק, ולא תמך בחסימות כבישים. "אני עדיין מחזיק באותה עמדה שרק על ידי הידברות אפשר להגיע לפתרון", טען. "לכן בכל הזדמנות אני קורא לראש הממשלה להגיע למשא ומתן ישיר".

"אני מאמין שצריך לבצע את החסימות במינון הנכון ולכן מדי פעם אנחנו מצטרפים לחסימות כבישים ברחבי הארץ ואפילו יוזמים חלק מהן", הוסיף. "המטרה הסופית שלנו הייתה ותמשיך להיות העלאת קצבת הנכות לגובה שכר מינימום. הציבור הישראלי חייב להבין ש-80% מהנכים הם אנשים בריאים שהפכו לנכים, וזה משהו שיכול לקרות לכל הציבור ולא רק של הנכים בלבד".

"פתחנו את כל דלתות המכלאות"

למרות דבריו של פרידמן, ארגונים אחרים לא ראו עמו עין בעין והחלו בחסימת צמתים מרכזיים. "הרבה לפני שאלכס פרידמן יצר קשר עם שר האוצר, אני התמקדתי במשא ומתן עם הממשלה", סיפרה נעמי מורביה, יו"ר מטה מאבק הנכים. בשיחה עמה היא מספרת כי לאחר שנים של מאבקים – היא החליטה לשנות את הגישה המתונה ולנקוט צעדים תקיפים יותר.

מורביה, בת 62 מאשקלון נשואה וסבתא לחמישה, לקתה בשנת 1997 בלימפומה מסוג נון-הודג'קין. בשנת 2004 הייתה מעורבת בתאונת דרכים ונותרה מרותקת לכיסא גלגלים. בניגוד לאחרים כבר משנת 2000 מעורבת מורביה בפעילות במטה מאבק הנכים, בעקבות הקשיים שלטענתה הציב בפניהם הביטוח הלאומי. "אז כל התקנות בביטוח הלאומי היו סודיות ולא שקופות", הסבירה. "בכל סניף היה ספר אחד והוא היה נעול בכספת של מנהל הסניף ולאף אחד לא הייתה גישה אליו וחשבתי שהגיע הזמן לשנות את זה ולהפוך אותו לנגיש".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החליטה להוציא את המאבק לרחוב. נעמי מורביה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדבריה, היא מנהלת משא ומתן במשך שש שנים עם המדינה בנוגע לגובה הקצבאות, ולכן החליטה לשנות גישה. בדצמבר שעבר העלו את הצעת החוק של אילן גילאון להשוות באופן אוניברסלי את קצבת הנכות לגובה שכר המינימום, הצעה זו נפלה על חודו של קול בטיעון שאין תקציב. "שלושה שבועות לאחר מכן, אני יושבת בוועדת כספים ומפזרים בישיבה הזו 18.5 מיליארד שקלים בעודפי תקציב", סיפרה. "שבועיים לאחר מכן פוזרו עוד עשרה מיליארד בזמן שלנו אומרים שאין כסף. זה היה הרגע שבו אני החלטתי שאני מבינה שהנכים התמימים והטובים שמנהלים משא ומתן על השולחן בצורה מסודרת צריכים לרדת לרחוב, גמרנו לעצור את הסוסים הדוהרים, פתחנו את כל דלתות המכלאות".

את המפגן הראשון ביצע מטה המאבק בפברואר 2017 בחיפה, סמוך לביתו של שר האוצר כחלון. משם המשיכו במטה המאבק למפגן ענקי של 500 איש מול מרכז עזריאלי בתל אביב, ומשם עוד ועוד אנשים הצטרפו. "הפסקנו לספור אותם", סיפרה מורביה. "הדרישה שלנו פשוטה: העלאת קצבת הנכות לשכר המינימום, בפעימה אחת. בלי אפליה בין סוגי הנכויות. עובדה שבזכות החסימות יש התעוררות בדעת הקהל, עשו דיון מיוחד בכנסת ואבי ניסנקורן נרתם להצטרף למאבק, אחרי שבמשא ומתן של שש שנים לא השגנו כלום. אנחנו אומרים לנתניהו: 'הנכים נוהרים בהמוניהם לקלפיות, בשלב מסוים יהיו בחירות, לא?'".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"נלחמים גם עבור אנשים בריאים". חסימת מחלף קק"ל, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

לצד מורביה ופרידמן, אייל כהן מוביל את קבוצת "הנכים הופכים לפנתרים". כהן, בן 52, נשוי ואב לשניים מקיבוץ בית אורן, הפך לנכה לאחר שהותקף בידי חיידק טורף בשריר הלב. כהן, המוגדר כבעל 100% נכות רפואית, מכנה את הקבוצה שהוא מוביל כיחידה החוסמת של הנכים. "הפכתי מאדם שעובד כשף מצליח לשבר כלי", סיפר. "אנחנו מתעסקים מדי יום אך ורק בחסימות".

"הפנתרים" הוקמו לפני כמה חודשים אחרי שהבינו שהפגנות מסודרות לא משפיעות על סדר היום הציבורי. "התחלנו לבצע חסימות וההד התקשורתי היה חיובי", טען. "החשיפה שהנכים קיבלו בציבור ובכנסת הייתה טובה, והתחילו להתייחס אלינו. התחילו לראות אותנו. פתאום לא היינו כאלה שקופים. החסימה הראשונה שלנו כפנתרים הייתה בנמל תעופה בן גוריון, אנשים היו בשוק".

מחאת הנכים: איילון דרום נחסם לתנועה במחלף קק"ל 24.9.17. מוטי מילרוד, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
הפסיקו להיות נחמדים. הנכים חוסמים את מחלף קק"ל באיילון, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, מוטי מילרוד, הארץ

לדבריו, ההשראה לשם הקבוצה הגיעה מ"הפנתרים השחורים", משום שגם הם יצאו לרחובות ונלחמו על מה שמגיע להם. "אנחנו אומרים למי שכועס על כך שאנחנו חוסמים את הכבישים שייתכן שמחר הוא עלול להצטרף למעגל הזה", אמר.

"אנחנו נלחמים גם עבור אנשים בריאים שלצערי בעתיד יהיו גם נכים. אנשים לא מצפים לזה. אנחנו נמשיך להילחם עד שגובה הקצבאות יעלה. אם נתניהו אומר שלא יהיה דבר כזה, אנחנו נמשיך להילחם. אם הממשלה קבעה ששכר המינימום לאדם בריא צריך להיות 5,300 שקלים – כך גם צריך להיות עבור אדם נכה, שכן יש לו הרבה יותר הוצאות".

(עדכון ראשון: 16:19)

אייל כהן מהפנתרים, מחאת הנכים 24 בספטמבר 2017. באדיבות המצולם, מערכת וואלה! NEWS
"אנחנו אומרים למי שכועס על כך שאנחנו חוסמים את הכבישים שייתכן שמחר הוא עלול להצטרף למעגל הזה". אייל כהן/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות המצולם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully