וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע לפני משאל העם: ממשלת ספרד הפקיעה סמכויות מהמשטרה בקטלוניה

משרד הפנים בחבל האוטונומי האשים את מדריד בהשתלטות על כוחות המשטרה המקומית ואנשי המשמר האזרחי. חברי כוחות השיטור כינו את ההחלטה "פוליטית" ושר הפנים הודיע שייבחנו צעדים משפטיים נגדה

צילום: רויטרס

משרד הפנים בקטלוניה האשים הלילה (ראשון) את מדריד בהשתלטות על המשטרה המקומית והמשמר האזרחי במטרה למנוע את קיומו של משאל העם על עצמאות החבל בשבוע הבא, ב-1 באוקטובר. ממשלת חבל קטלוניה הצהירה כי היא לא מכירה בסמכות ספרד למהלך, שצפוי להגביר את המתח במדינה. שר הפנים הקטלאני יואכים פורן, הוסיף כי "משרדו בוחן את האפשרות לנקוט צעדים משפטיים".

במדריד טענו כי המהלך אינו מהווה התערבות בהפעלת סמכותה של המשטרה המקומית, וכי מהלך דומה יושם לאחר פיגועי הטרור בברצלונה ובקמברילס בחודש שעבר. למרות זאת, איגוד השוטרים הקטלאני טען כי משרד הפנים לא התייעץ עמם טרם קבלת ההחלטה שאותה כינו "פוליטית".

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ: איראן עובדת יחד עם צפון קוריאה; הסכם הגרעין לא שווה הרבה
עם מצע גזעני ואנטישמי, הימין הקיצוני בגרמניה מסתער על הפרלמנט
שבוע לפני משאל העם: ממשלת ספרד הפקיעה סמכויות מהמשטרה בקטלוניה

אנשי המשמר האזרחי מחוץ למשרד האוצר בברצלונה, קטלוניה, 20 בספטמבר 2017. רויטרס
אנשי המשמר האזרחי מחוץ למשרד האוצר בברצלונה/רויטרס

כחלק מניסיונותיה של ממשלת ספרד למנוע את קיום משאל העם, היא הטילה קנסות בגובה אלפי אירו על 24 ממארגני משאל העם, והחרימה קרוב ל-10 מיליון פתקי הצבעה. ראש הממשלה מריאנו ראחוי אף ביקש מהמנהיגים בקטלוניה להודיע לאזרחי החבל מבעוד מועד כי "הגיוני, סביר ודמוקרטי לומר שלא ייערך משאל עם".

על אף סירובה של מדריד, הקטלאנים נחושים לקיים את משאל העם ולהכריע בסוגיית ההתנתקות מספרד. לפי סקרים שנערכו בחודש יולי כמחצית מתושבי החבל תומכים בהתנתקות. הקטלאנים רואים במשאל העם מחייב ואם אכן רובם יצביעו בעד התנתקות המחוז, הם יכריזו על עצמאות בתוך 48 שעות ממועד קבלת התוצאות.

עוד באותו נושא

קרע בממלכה: משאל העם שגורר את ברצלונה ומדריד לנקודת רתיחה

לכתבה המלאה
מפגינים מניפים את דגל קטלוניה מחוץ לבית המשפט בברצלונה - 21 בספטמבר 2017. רויטרס, רויטרס
הרחובות גדושים באלפי מפגינים. עצרת תמיכה בעצמאות ברחובות ברצלונה, רביעי/רויטרס, רויטרס

קטלוניה הנמצאת בצפון-מזרח ספרד וגובלת בצרפת, ומתגוררים בה רק 16% מאוכלוסיית ספרד – כ-7.3 מיליון איש – אך מהווה 19% מכלל התמ"ג של המדינה. קטלוניה התקיימה כדוכסות עצמאית החל מהמאה ה-11 ועד למאה ה-15. עם גירוש המוסלמים מחצי האי האיברי, היא אוחדה תחת שלטונה של קסטיליה שבשטחה שכנה מדריד. במשך הזמן, שולבה קטלוניה במדינה הספרדית עד להתעוררות מחודשת במאה ה-19, במהלכה החלו להתגבש זהויות לאומיות ברחבי אירופה.

במהלך המאה ה-19 החלו להתגבש זהויות לאומיות ברחבי אירופה ובקטלוניה בפרט. בשנת 2010, בית המשפט החוקתי בספרד ביטל החלטות שעברו בפרלמנט הספרדי והעניק לאומה הקטלאנית סמכויות רחבות יותר. לצד המהלך, המשבר הכלכלי העולמי בשנת 2008 שהכה קשות בספרד, חיזק את הרוח הלאומנית של הקטלאנים.

שלטים שנתלו בתחנת רכבת תחתית בקטלוניה. רויטרס
שלטים שתלו המתנגדים להתנתקות החבל בתחנת רכבת תחתית בברצלונה, שבת/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully