וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"טראמפ הוזהר שלא להעליב את מנהיג צפון קוריאה - אך התעלם"

בלוס אנג'לס טיימס דווח כי מתקפתו של נשיא ארה"ב מעל בימת האו"ם לא נכללה בטיוטה המקורית בשל ההערכות יועציו כי הדבר יחבל בכל סיכוי למו"מ. בשטח, מפציצים אמריקניים טסו בשמי חצי האי ושר החוץ הצפון קוריאני איים בעצרת הכללית: "'ביקור' טילינו בארה"ב בלתי-נמנע"

רויטרס

יועציו הבכירים של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הזהירו אותו מפני מתקפה אישית נגד מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג אום לפני נאומו הראשון בעצרת הכללית של האו"ם, אך הוא התעלם – כך דיווח הלוס אנג'לס טיימס. זאת, לדבריהם, מאחר שהעלבתו של הרודן הצעיר באירוע מסוג זה תמנע כל אפשרות של משא ומתן בין הצדדים.

בשטח, המתיחות בין הצדדים מחריפה עוד יותר. אחרי רעידת אדמה שהורגשה במהלך היום בקוריאה הצפונית ונחשדה תחילה כניסוי גרעיני נוסף, טסו שני מפציצים אמריקניים מדגם B-1B בליווי מטוסי קרב במרחב האווירי הבינלאומי הסמוך לחופה המזרחי של קוריאה הצפונית. לפי הפנטגון, זאת כחלק מהפגנת טווח האפשרויות הצבאיות שעומדות בפני טראמפ.

מנגד, שר החוץ של קוריאה הצפונית רי יונג הו הזהיר במהלך נאומו בעצרת הכללית של האו"ם כי העלבונת של טראמפ הופכים את "ביקור טילינו בלב ארצות הברית לבלתי-נמנע".

עוד בנושא
הרסנית יותר מאטום: קוריאה הצפונית מאיימת בניסוי בפצצת מימן באוקיינוס
טראמפ מחריף את הסנקציות: חתם על צו נגד מסחר עם קוריאה הצפונית
רעידת אדמה בצפון קוריאה: "לא סביר שנגרמה ממעשה ידי אדם"

תמונה חצויה של קים ג'ונג און ודונלד טראמפ, 22 בספטמבר 2017. רויטרס, רויטרס
משחק ילדים. טראמפ וקים/רויטרס, רויטרס

שני גורמים אמריקניים אמרו ללוס אנג'לס טיימס כי תיאורו של טראמפ את קים כ"איש הטילים" שנמצא ב"משימת התאבדות", וכן איומו "להשמיד לחלוטין" את קוריאה הצפונית, לא היו בטיוטת הנאום, שעברה את עיניהם של כמה גורמים בכירים בממשל ביום שני - יום לפני הנאום. בין היועצים הבכירים שהזהירו את טראמפ ממהלך שכזה בחודשים האחרונים היה היועץ לביטחון לאומי הרברט מקמאסטר.

עם זאת, טראמפ נשא נאום תקיף ביותר בפני העצרת הכללית, מה שהוביל את מנהיג קוריאה הצפונית למסור הודעה אישית חריגה, ובה הוא כינה את טראמפ "לוקה בשכלו" והזהיר מפני ההשלכות של דבריו. בפיונגיאנג העלו אפשרות שבתגובה יערכו ניסוי בפצצת מימן באוקיינוס השקט, צעד שלפי גורמים אמריקניים יהיה "שינוי בכללי המשחק".

לפי הדיווח, החשש עתה בממשל הוא מכך שחילופי הדברים בין שני המנהיגים יובילו לתחילתו של שלב מסוכן בתכנית הגרעין של קוריאה הצפונית, אחרי חודשים של מאמצים דיפלומטיים שהסתכמו בסנקציות נוקשות שהוטלו על פיונגיאנג.

עוד באותו נושא

טראמפ על איומיו של קים: "נעמיד את המשוגע למבחן שלא ראה מימיו"

לכתבה המלאה
קוריאה הצפונית הציגה את שיגור הטיל לשמי יפן, ספטמבר 2017. רויטרס
רואה עצמו חלק בלתי נפרד מהמדינה. קים צופה בשיגור טיל, החודש/רויטרס
מפציצים אמריקניים לפני המראתם לטיס הרתעה מעל חופי קוריאה הצפונית. 23 בספטמבר 2017. AP
מפציץ אמריקני לפני יציאתו לתמרון באזור קוריאה הצפונית, הערב/AP

דוח מקיף שחיברה סוכנות הביון המרכזית (CIA) על קים, שנמצא בשנות ה-30 בחייו ועלה לשלטון אחרי מות אביו ב-2011, העלה כי יש לו "אגו עצום" וכי הוא מגיב "בצורה קשה ולעתים קטלנית לעלבונות ולביקורת".עוד נכתב בדוח כי קים רואה את עצמו חלק בלתי נפרד מקוריאה הצפונית.

התגובה של קים לעלבונות שספג בפני כ-200 ראשי מדינה ודיפלומטים הייתה חריפה וחסרת תקדים. הוא כינה את טראמפ "גנגסטר" שיש לאלפו "באש", וכי הצהרותיו כמוהן כהכרזת מלחמה.

טראמפ לא נותר חייב, ואתמול הוא שב לעלוב בו בחשבון הטוויטר שלו, כשכינה אותו "משוגע", שמרעיב והורג את בני עמו. הוא הזהיר כי מנהיג קוריאה הצפונית "יעמוד למבחן כפי שמעולם לא חווה".

"נשתמש בכל היכולות צבאיות שלנו"

ארצות הברית מדגישה כל העת כי היא מקווה לפתור את המשבר בדרכים דיפלומטיות, כפי שמפצירות בה סין, רוסיה וגם קוריאה הדרומית - שנמצאת בטווח הטילים הישיר שלה. ביפן, לעומת זאת, מביעים עמדה תקיפה יותר וראש הממשלה שינזו אבה אמר כי "הזמן לדיאלוג הסתיים".

במסגרת הפגנת השרירים האמריקנית, ערך צבא ארצות הברית תרגיל אווירי נוסף באזור חצי האי הקוריאני - בשטח הצפוני ביותר של האזור המפורז בין שתי הקוריאות שבו טסו מטוסים אמריקניים מאז תחילת המאה.

דוברת הפנטגון דנה ווייט אמרה כי טיסת המפציצים ומטוסי הקרב "היא הפגנת נחישותה של ארצות הברית ושליחת מסר ברור כי לנשיא יש אפשרויות רבות לחסל כל איום". היא אמרה כי תכנית הגרעין של פיונגיאנג "היא איום גדול". לדבריה, "אנחנו מוכנים להשתמש בכל היכולות הצבאיות שלנו כדי להגן על ארצות הברית ועל בעלות בריתנו".

הפגנה נגד ארה"ב בבירת קוריאה הצפונית, פיונגיאנג, 23 בספטמבר 2017. רויטרס
הפגנה נגד ארה"ב בפיונגיאנג, היום/רויטרס
מפציצים אמריקניים לפני המראתם לטיס הרתעה מעל חופי קוריאה הצפונית. 23 בספטמבר 2017. AP
מפציץ אמריקני לפני יציאתו לתמרון באזור קוריאה הצפונית, הערב/AP

בפיונגיאנג, ההמונים המשיכו להפגין נאמנות כלפי המשטר. עשרות אלפי אזרחים צעדו בכיכר קים איל-סונג, אבי השושלת וסבו של המנהיג הנוכחי, כשהם מחזיקים שלט שבו נכתב: "תנו לנו לשמור בחיינו על הועד המרכזי של המפלגה שבראשו עומד המנהיג הגדול קים ג'ונג און".

(עדכון ראשון: 20:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully