וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משלחת צה"ל מחפשת ניצולים במקסיקו: "מנצלים כל רגע להציל חיים"

23.9.2017 / 19:13

ראש המשלחת הישראלית למדינה הזהיר כי ככל שחולף הזמן, הסיכוי למצוא ניצולים בין ההריסות הולך ופוחת. "לכולם ברור שכל דקה חשובה", סיפר לוואלה! NEWS מההריסות בבירה מקסיקו סיטי

צלמים זמניים מורשים

יומיים לאחר שמשלחת החילוץ והסיוע של צה"ל נחתה במקסיקו סיטי, אלוף-משנה (במיל') דודי מזרחי סיפר היום (שבת) כי הוא ואנשיו ממשיכים לפעול באתרי ההרס לאחר רעידת האדמה הקשה שפקדה את המדינה. "יש פה עשרות אתרי קריסה במצב קשה", סיפר בריאיון מיוחד לוואלה! NEWS. "אנחנו פועלים פה כבר כשלוש יממות, ובשעה האחרונה חווינו אפטר-שוק בעוצמה של 6.3".

המשלחת בפיקודו של אל"מ מזרחי, שמפקד בימי שגרה על יחידת החילוץ וההצלה של פיקוד העורף, מונה כ-70 חיילים בסדיר ובמילואים. בין חברי המשלחת – מחלצים, מהנדסים, אנשי רפואה מבצעים. המשלחת הישראלית הייתה הראשונה לנחות במקסיקו, ואחריה הגיעו משלחות מארצות הברית, יפן, אקוודור, פנמה ועוד. עשרות אזרחים חולצו בחיים בשעות הראשונות על ידי כוחות מקומיים.

לקריאה נוספת:
תיעוד: משלחת צה"ל שמסייעת במקסיקו התקבלה במחיאות כפיים בבירה
מרוץ נגד הזמן: מאמצים לחילוץ ילדה ששרדה קריסת בית ספר במקסיקו
עשרות ילדים נקברו בחיים: מקסיקו מחפשת ניצולים מרעידת האדמה

משלחת צה"ל וצוותי חילוץ מקסיקניים פועלים לחילוץ נפגעים מרעידת האדמה במקסיקו סיטי. 23 בספטמבר 2017. רויטרס
משלחת צה"ל באחד מאתרי ההרס במקסיקו סיטי/רויטרס

בשלב זה, מאמצי המשלחת הישראלית מתמקדים במבנה משרדים בן שש קומות שקרס על יושביו. אנשי פיקוד העורף מעריכים כי תחת המבנה נמצאות יותר מ-60 גופות שטרם אותרו. "אנחנו מעריכים שמרבית האזרחים לא בחיים ולמרות זאת לפני יממה שמענו באמצעות מכשור מיוחד שריטות ונקישות", סיפר מזרחי. "ככל שחולף הזמן הסיכוי למצוא ניצולים הולך ופוחת. עם זאת, בהאיטי היה מקרה אחד שבו מצאנו לכוד אחרי שישה ימים. אנחנו מסייעים גם בתחום ההנדסי וסורקים מבנים, בוחנים אפשר להחזיר אותם לכשירות. המבנה האחרון שסרקנו היה בית חולים. הסברנו להם איפה הם יכולים להשתמש ואיפה לא, בהתאם לנזקים שנגרמו למבנה".

אחד מרגעי השיא של המשלחת היה ברגע שהמשלחת נסעה באחד מרחובות העיר מוכת ההרס, בדרך לאחד האתרים שנפגעו קשות מהרעש, והתושבים מחאו להם כפיים במשך זמן ממושך. מפקד המשלחת מזרחי סיפר כי עיקר גאוותו היא עצם קבלת האחריות על אתר הרס גדול בזמן שמשלחות אחרות לא קיבלו משימה ברורה. "אנחנו נצרבנו בתודעה של המקומיים כמי שהמטוס שלהם נחת ראשון במקסיקו וגם החלו לעזור בשטח", הסביר.

"זה נשמע ברור מאליו, אבל יש פה לא מעט מילואימניקים שעזבו הכול והצטרפו למשלחת במהירות", הוסיף. "יש כאן גם חיילים בשירות סדיר שהיו להם תכניות לחופש בחג ובאו. החיילים האלה הם הדלק שלי כמפקד. זה נשמע מובן מאליו אבל זה הדי-אן-איי שלנו, לעזוב את הכל וללכת לחלץ ולסייע לאנשים במצוקה. זה חלק מהאינסטינקט שלנו, לכולם כאן ברור שכל רגע חשוב להצלת חיים".

עוד בוואלה!

"הסכם הגרעין טוב - אסור לישראל להילחם לבד נגד איראן"

לכתבה המלאה
אלוף משנה במילואים דודי מזרחי מפקד המשלחת למקסיקו סיטי, 23 בספטמבר 2017. דובר צה"ל
אל"מ במיל' דודי מזרחי/דובר צה"ל
משלחת צה"ל וצוותי חילוץ מקסיקניים פועלים לחילוץ נפגעים מרעידת האדמה במקסיקו סיטי. 23 בספטמבר 2017. רויטרס
"מרוץ נגד השעון". המשלחת הישראלית במקסיקו סיטי/רויטרס

מזרחי סיפר כי לעתים הסתייעו חברי המשלחת באנשי הקהילה היהודית במקסיקו, וכן באנשי השגרירות, כדי לוודא שכל שנייה תנוצל ביעילות להצלת חיי אדם. "המשלחת שלנו פה היא עצמאית, ולמרות זאת גילינו כאן קהילה יהודית מאוד חזקה ומגובשת שמונה כ-45 אלף איש", סיפר. יש כאן גם שגרירות חזקה ויעילה. אם היה חסר לנו משהו הם דאגו להשלים. סך הכל עמדנו ברוב התנאים שציפינו להם כמו רציפות העבודה, כשירות המשלחת ואפילו שמירה על כשרות – כולל תקיעה בשופר. המטרה שלנו היא להיות אפקטיביים עד השנייה האחרונה שנהיה כאן".

"רעידת אדמה בישראל? חצי מדינה לא מוכנה"

ברקע התמונות הקשות במקסיקו סיטי, קשה שלא להשוות את המצב לישראל ולהתעלם מהחשש שאירוע מהסוג הזה יתרחש גם כאן. מזרחי העריך ואף הזהיר כי המבנים שנבנו בישראל בשכונות הוותיקות החל משנות ה-50 ועד שנות ה-80, לא יעמדו ברעש כמו זו שפקד את מקסיקו. "מבנים מהתקופות הללו יקרסו", אמר. "אנחנו נעמוד בסיטואציה מאוד קשה אם תתרחש רעידת אדמה כזו. רק מבנים מאמצע שנות ה-80 ותחילת שנות ה-90 בישראל יעמדו ברעש מהסוג הזה. בגדול, חצי מדינה לא מוכנה. תמ"א 38 היא הזדמנות פנטסטית לחזק את המבנים. מי שחושב בכיוון יעשה טוב למבנה שבו הוא גר".

המשלחת הישראלית צפויה להמשיך בפעילותה גם בשבוע הבא, וצפויה לשוב לישראל כ-24 שעות לפני צום יום הכיפורים. מפקד המשלחת ציין כי היו חברי המשלחת חוו אירועים שונים ומרגשים במהלך פעילותם, אולם לדבריו, רגע אחד הוא לא ישכח לעולם. "באחד מאתרי ההרס ראינו שרשרת אנושית של אזרחים מקסיקנים באורך של כחצי קילומטר", סיפר. "הם העבירו דליים עמוסים באבנים וחול. מולם ראינו שרשרת אנושית נוספת שמחזירה דליים ריקים. הייתה ערבות הדדית ומשמעת אדירה – משהו שהוא מאוד מרגש לנוכח המראות הקשים שיש כאן בעקבות רעידת האדמה. לצערי הרב עד כה נהרגו כ-300 אזרחים והמספר יעלה".

משלחת צה"ל וצוותי חילוץ מקסיקניים פועלים לחילוץ נפגעים מרעידת האדמה במקסיקו סיטי. 23 בספטמבר 2017. רויטרס
"לנצל את הזמן עד לשנייה האחרונה". המשלחת הישראלית במקסיקו סיטי/רויטרס
משלחת צה"ל וצוותי חילוץ מקסיקניים פועלים לחילוץ נפגעים מרעידת האדמה במקסיקו סיטי. 23 בספטמבר 2017. רויטרס
המשלחת במקסיקו/רויטרס
משלחת צה"ל וצוותי חילוץ מקסיקניים פועלים לחילוץ נפגעים מרעידת האדמה במקסיקו סיטי. 23 בספטמבר 2017. רויטרס
המשלחת במקסיקו/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully