וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרסנית יותר מאטום: קוריאה הצפונית מאיימת בניסוי בפצצת מימן באוקיינוס

שר החוץ של המדינה המבודדת רי יונג הו העריך כי "התגובה הקשה" שבה איים קים ג'ונג און לנאומו של נשיא ארה"ב טראמפ תהיה ניסוי גרעיני נוסף, בפצצה שנחשבת לעוצמתית יותר מאטום. אולם, הוא הוסיף: "אין לנו מושג אילו פעולות ננקוט. ההחלטה נתונה בידי קים"

רויטרס

שר החוץ של קוריאה הצפונית רי יונג הו הגיב היום (שישי) בשיחה עם כתבים מחוץ לעצרת הכללית של האו"ם לאיומיו של שליט המדינה המבודדת קים ג'ונג און הלילה ואמר כי ארצו עלולה לערוך ניסוי נוסף בפצצת מימן, שנחשבת . זאת, לאחר שקים איים ב"תגובה הקשה בהיסטוריה" כלפי ארצות הברית, בשל נאומו של הנשיא דונלד טראמפ שבו איים "להשמיד לחלוטין" את פיונגיאנג.

לדברי רי, "התגובה יכולה להיות פיצוץ עוצמתי וחסר תקדים בהיקפו של פצצת מימן באוקיינוס השקט". בסוכנות הידיעות של קוריאה הדרומית "יונהאפ" דווח עוד כי רי הוסיף ש"אין לנו מושג אילו פעולות ננקוט מכיוון שההחלטה נתונה בידי קים ג'ונג און".

לקריאה נוספת:
טראמפ מחריף את הסנקציות: חתם על צו נגד מסחר עם קוריאה הצפונית
קוריאה הצפונית מגיבה לנאום טראמפ: "דבריו הם כמו נביחות כלב"
"ארה"ב עשויה ליירט טילים מצפון קוריאה גם אם לא יאיימו עליה"

שר החוץ של קוריאה הצפונית רי יונג, אוגוסט 2017. AP
הזהיר מפני "פיצוץ חסר תקדים בהיקפו". רי יונג הו/AP

בנאום שנשא הלילה קים ושודר ברשת הטלוויזיה הממלכתית בארצו הוא כינה את טראמפ "טיפש ולוקה בנפשו" ואמר כי הוא "חושב רבות על מהי התגובה שהוא ציפה לה כשהחליט להוציא כאלה מילים מפיו", בעקבות נאומו של הנשיא האמריקני באו"ם, השבוע. לדבריו, "מה שלא תהיה התגובה שהוא ציפה לה, הוא עומד להתמודד עם תגובה שהיא מעבר לציפיותיו. אני אאלף את הטיפש".

עוד אמר קים כי דבריו של טראמפ הם "הצהרות המלחמה האכזריות ביותר בהיסטוריה" וכי "דבריו שכנעו אותי, במקום להפחיד או לעצור אותי, שהדרך שבחרתי בה היא הנכונה. כמי שמייצג את המדינה ובשם הכבוד והיושרה של המדינה שלי, של התושבים ושלי, אני אגרום לאדם הזה לשלם על נאומו". הוא הוסיף כי טראמפ "אינו כשיר להחזיק בסמכויות העליונות של הנהגת מדינה" וכי הוא רואה בו "גנגסטר האוהב לשחק באש".

עוד באותו נושא

קים ג'ונג און בהצהרה חריגה: "דברי טראמפ - הכרזת מלחמה"

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רואה בטראמפ "גנגסטר המשחק באש". קים ג'ונג און בנאומו, הלילה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שר הביטחון של יפן איצונורי אונודרה אמר כי אם פיונגיאנג תערוך ניסוי גרעיני נוסף משמעות הדבר עלולה להיות כי טיל בליסטי יחלוף בשמי ארצו – כפי שהיה בניסוי השיגור שערכה קוריאה הצפונית בשבוע שעבר, בפעם השנייה בתוך חודש. אונודרה העריך כי ניסוי כזה עלול לכלול שיגור טיל בליסטי לטווח בינוני או ארוך, על סמך ההתקדמויות האחרונות שנרשמו בפיתוח תכנית הגרעין של המדינה המבודדת. בתוך כך, הספינה האמריקנית "רונלד רייגן" ביצעה היום תמרון צבאי משותף עם חיל הים היפני דרומית לחצי האי הקוריאני. בתמרון השתתפו שלוש ספינות מלחמה יפניות שכללו שתי משחתות ואת אחת מנושאות המסוקים הגדולות בעולם.

אמש מסר טראמפ הצהרה לעיתונות שבה הודיע על צו נשיאותי חדש שעליו חתם המאפשר לממשלו לפעול נגד אזרחים פרטיים וחברות מסחריות שיקיימו קשרים עסקיים עם קוריאה הצפונית. בטרם החל בפגישה משולשת עם ראש ממשלת יפן שינזו אבה ועם נשיא קוריאה הדרומית מון ג'ה-אין אמר טראמפ כי הצו נועד לעצור את הזרמת הכספים המאפשרת את פיתוח תכנית הגרעין של פיונגיאנג.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בפגישה עם נשיא קוריאה הדרומית מון ג'ה-אין, 21 בספטמבר 2017. רויטרס, רויטרס
טראמפ בפגישתו עם נשיא קוריאה הדרומית מון ג'ה-אין, אתמול/רויטרס, רויטרס

בנאומו השבוע באו"ם אמר טראמפ כי "אם לא תהיה לנו ברירה, נשמיד לחלוטין את צפון קוריאה. הגיע הזמן שהיא תבין שפירוז זו הדרך היחידה". הוא אף כינה את קים "איש הטילים" והוסיף כי "תכנית הגרעין של פיונגיאנג מאיימת על כל העולם".

מה ההבדל בין פצצת מימן לפצצת אטום?

כדי להבין את ההבדל בין שתי הפצצות יש להכיר את שני התהליכים ההפוכים המתקיימים בעל אחת מהן; בפצצת מימן, גרעיני המימן עוברים היתוך גרעיני (מיזוג) לגרעינים כבדים יותר ואילו בפצצת אטום מתבצע תהליך של ביקוע אטומי, במהלכו גרעין האטום מתבקע לשני אטומים שקלים יותר מהאטום המקורי.

תהליכי היתוך גרעיני פולטים יותר אנרגיה מתהליכי ביקוע ולכן פצצות מימן עוצמתיות יותר מפצצות אטום. לפי ד"ר אבי סאייג, ממכון דוידסון לחינוך מדעי, פצצת מימן אחת שוות ערך בעוצמתה לאלפיים פצצות שהוטלו על הירושימה. לצורך השוואה, עוצמת נזק של פצצת אטום נמדדת בקילוטון (אלף טונות TNT) ופצצת מימן נמדדת בעוצמה של מגה-טון (מיליון טונות TNT).

תיעוד נדי של הירושימה ונגסקי חרבות לאחר הטלת פצצות האטום, אוגוסט 2016. רויטרס
לא ברת השוואה לפצצות העוצמתיות כיום. חורבות הירושימה לאחר הטלת פצצת האטום המבצעית הראשונה על ידי ארה"ב/רויטרס

בשני התהליכים נוצרת תגובת שרשרת הגורמת לביקוע או היתוך של גרעינים נוספים וכך נפלטת אנרגיה רבה. כדי להפעיל פצצת מימן העושה שימוש בהיתוך גרעיני משתמשים בפצצת אטום קטנה המבצעת ביקוע גרעיני.

פצצת הצאר - פצצת המימן הגדולה והחזקה ביותר שנוסתה אי פעם - יצרה בשנת 1961 את הפיצוץ הגדול ביותר מעשי ידי-אדם בהיסטוריה. הפיצוץ היה בעוצמה של כ-50 מגהטון (פי כ-3,300 מעוצמת הפצצה שהוטלה על הירושימה) ולפי הדיווחים, הפיצוץ הורגש במרחק של כ-700 קילומטרים (בערך המרחק מתל אביב לקהיר); גל ההדף הקיף את כדור הארץ שלוש פעמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully