וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"איראן עומדת בהסכם הגרעין - בזכות תקלות רבות בצנטריפוגות"

22.9.2017 / 9:24

דוח של מכון מחקר בוושינגטון מעלה כי טהראן אכן ממלאת אחר המגבלות שהוטלו עליה, אבל זאת בשל שיבושים במתקנים להעשרת אורניום ומדיניות פיקוח הדוקה יותר של ממשל טראמפ. "יש להפוך את המגבלות לקבועות"

צילום: רויטרס

דוח מראה כי איראן עומדת בהסכם הגרעין - כל הפרטים

- דוח מכון מחקר אמריקני מראה כי איראן עומדת בהתחייבויותיה בהסכם הגרעין
- הדוח מציין כי כך או כך, תקלות רבות בצנטריפוגות מתקדמות להעשרת אורניום "סייעו" לאיראן לעמוד בהסכם
- "איראן תמשיך לבחון את גבולותיו של ההסכם", נכתב בדוח
- הדוח המתפרסם בזמן שטראמפ שוקל אם לאשר לקונגרס כי איראן מקיימת את תנאי ההסכם. החלטה בנושא עליו לקבל עד 16 באוקטובר

תקלות רבות בצנטריפוגות מתקדמות להעשרת אורניום סייעו שלא במתכוון לאיראן לעמוד בתנאי הסכם הגרעין – כך עולה מדוח חדש של מכון מחקר אמריקני שפורסם היום (שישי) והגיע לידי רויטרס. לפי הדוח של המכון למדע ולביטחון בינלאומי, עמידתה של טהראן במגבלות שהוטלו עליה במסגרת העסקה שנחתמה ב-2015 נמצאת תחת פיקוח נוקשה יותר של הנשיא הנוכחי דונלד טראמפ.

"איראן צפויה להמשיך ולבחון את גבולות ההסכם, לבצע הפרות ולפרש הבנות בצורה לא מבוססת", נכתב. "סביר להניח כי יהיו מאבקים רבים כדי לשמור על איראן במסגרת מגבלות ההסכם בכל פרק הזמן שלו".

בשל סיבות אלו, ומאחר שלא סביר שטהראן תבנה מתקן להעשרת אורניום שיהיה משתלם כלכלית, הרחבת תכנית הגרעין שלה תהיה "בזבוז משווע של כסף או הבסיס לתכנית נשק גרעינית, שעלותה לא תהיה רלוונטית". עוד קובע הדוח כי על וושינגטון ועל יתר המעצמות השותפות להסכם למצוא דרך להפוך את המגבלות לקבועות או להאריך בצורה "חמורה" את משך הזמן שלהן.

נשיא איראן חסן רוחאני בביקור בתחנת הכוח הגרעינית בבושהר, ינואר 2015. AP
עומדים בתנאי ההסכם. רוחאני בסיור בכור/AP

במסגרת ההסכם בין איראן לבין ארצות הברית, רוסיה, סין, צרפת, בריטניה וגרמניה, טהראן הסכימה להגביל את תכנית הגרעין שלה בתמורה להסרת סנקציות שפגעו קשות בכלכלתה.

הדוח פורסם בזמן שטראמפ שוקל אם לאשר לקונגרס כי איראן מקיימת את תנאי ההסכם, והוא צריך לקבל החלטה עד 16 באוקטובר. אם יכריע כי היא מפרה את ההסכם, הקונגרס יוכל להטיל מחדש סנקציות, מהלך שעלול לגרום לקריסת הסכם הגרעין ולהגביר את המתיחות במזרח התיכון.

תומכי ההסכם מתעקשים על כך שפיקוח בינלאומי הדוק ימנע מאיראן לפתח נשק גרעיני. איראן, מצדה, מכחישה כל כוונה שכזו. הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שמפקחת אחרי ההסכם, לא מצאה הפרות מצד איראן, קביעה שבה מטילה וושינגטון ספק.

דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב בעצרת הכללית של האו"ם ב -77 במטה האו"ם בניו יורק. רויטרס
בוחן בקפידה את ההסכם. טראמפ בנאומו באו"ם/רויטרס

בדוח שפרסם המכון בנובמבר, נכתב כי טהראן חצתה כבר מגבלות מסוימות, כמו זו על מצבורי המים הכבדים שלה, המשמשים כורים גרעיניים. בדוח הנוכחי שלה, נמנו עוד סוגיות הקשורות לתנאים שהוטלו על איראן, כולל שינויים שהיא אמורה לבצע במתקן המים הכבדים שלה היכול להפיק פלוטוניום – מקור אחר לפיתוח נשק גרעיני.

לפי הדוח, איראן שיפרה את קיום תנאי ההסכם "לא במכוון או בטעות" מאחר שכמה צנטריפוגות מתקדמות נשברו במהלך השימוש בהן, יותר מהמצופה. העשרת אורניום ברמה נמוכה משמשת תחנות כוח, אולם הצנטריפוגות יכולות גם להעשיר אורניום לרמה גבוהה, שתספיק לפיתוח נשק גרעיני.

עד לאוגוסט האחרון, איראן ערכה שמונה ניסויים בצנטריפוגות המתקדמות מדגם IR-8, על אף שההסכם מגביל אותה לאחד. כמו כן, היא הפעילה בין 13 ל-15 צנטריפוגות מדגם IR-6, כשבהסכם היא הוגבלה לעשר בלבד. עם זאת, הדוח מציין כי כל הצנטריפוגות מדגם IR-8 ורבות מדגם IR-6 כשלו בשל כשלים בסיבי הפחמן שלהן.

דייוויד אולברייט, לשעבר חבר בסבא"א ומחבר הדוח, אמר כי איראן שיפרה את עמידתה בתנאי ההסכם גם בשל מדיניות נוקשה יותר של ארצות הברית נגד ניסיונות "להפר את מגבלות ההסכם ולנצל את החורים בו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully