וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: "סעודיה תכננה פעולה צבאית נגד קטאר - אך טראמפ עצר זאת"

20.9.2017 / 15:20

לפי בלומברג, בשלבים הראשונים של המשבר שפרץ ביוני, שוחח נשיא ארה"ב עם מנהיגי סעודיה ואיחוד האמירויות ודחק בהם שלא לנסות להפיל את המשטר בדוחא. זאת, מחשש למשבר גדול באזור שישחק לידיה של איראן

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות שקלו פעולה צבאית נגד קטאר, אולם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הפציר בהם לסגת מהרעיון – כך דווח אתמול (שלישי) ברשת בלומברג האמריקנית. לפי שני גורמים המעורים בנושא, בריאד ובאבו דאבי רצו להפיל את המשטר בדוחא, שאותו הם מאשימים בתמיכה בטרור וביחסי קרבה עם איראן.

לפי אחד הגורמים, טראמפ אמר למנהיגי ערב הסעודית ואיחוד האמירויות בשלבים הראשונים של המשבר, שפרץ ביוני, כי כל פעולה שכזו תוביל למשבר במזרח התיכון והמרוויחה היחידה תהיה איראן. גורם בריאד אמר כי ערב הסעודית מעולם לא שקלה פעולה צבאית כלשהי, והאשים בכך את "התעמולה הקטארית". גורמים באיחוד האמירויות אמרו כי הם כבר הבהירו בעבר שהמשבר יכול להיפתר רק בדרכי שלום.

לאחרונה, שלח טראמפ בחשאי משלחת בכירה לשתי המדינות, במטרה להפיג את המתיחות. הנשיא, שבתחילת המשבר התייצב לצד ערב הסעודית ותקף את קטאר בגלוי, שינה את דעתו לפי אחד הגורמים לאחר שהבין כי משבר ממושך עם קטאר ייטיב עם איראן.

נשיא ארה"ב טראמפ עם אמיר קטאר א-ת'אני בשולי עצרת האו"ם, 19 בספטמבר 2017. רויטרס
מנסה לפתור את המשבר. טראמפ ואמיר קטאר, אתמול/רויטרס

החרם הדיפלומטי וניתוק הקשרים עם דוחא החל ב-5 ביוני, ימים אחרי ביקורו של טראמפ בערב הסעודית, שם הוא נאם בפני עשרות מנהיגים ערבים ומוסלמים. הוא רמז כי היה לו חלק במהלך לבידוד קטאר, שבה שוכן הבסיס האמריקני הגדול ביותר במזרח התיכון. עם זאת, בפנטגון הבהירו כי בידודה של הנסיכות הקטנה והעשירה עלול לפגוע במאבק בטרור וגם שר החוץ רקס טילרסון הביע עמדה מאוזנת יותר ביחס למשבר.

מאז נקטו שכנותיה של קטאר סנקציות כלכליות ודיפלומטיות נגדה, התקרבה הנסיכות אל איראן ואף הביעה הערכה כלפיה בפגישה שקיימה לאחרונה הליגה הערבית. גם טורקיה, בעלת בריתה הקרובה ביותר של קטאר, התייצבה לצדה. הנשיא רג'פ טייפ ארדואן אישר לאייש את הבסיס הטורקי השוכן בנסיכות, ונשלחו אליו כמה מאות חיילים וציוד צבאי בחודשים האחרונים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אמיר קטאר תמים בן חמד א-ת'אני נואם בעצרת האו"ם הכללית, 19 בספטמבר 2017. רויטרס
תקף את המדינות השכנות. אמיר קטאר בנאומו באו"ם/רויטרס

בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם, קרא אתמול אמיר קטאר ל"דיאלוג ללא תנאי" כדי להביא לסיום המשבר, שבו מעורבות גם מצרים ובחריין והאשים את ארבע המדינות בכך שהן פוגעות במאבק בטרור.

לדבריו, "המדינות שהטילו מצור על קטאר מתערבות בענייניהן הפנימיים של מדינות רבות, ומאשימות את כל מי שמתנגד להם – מבית ומחוץ – בטרור. בכך, הן פוגעות במלחמה בטרור". אמיר קטאר הבהיר כי "אנחנו מסרבים להיכנע להכתבות על ידי לחץ ומצור".

גורם רשמי מאחת מהמדינות המחרימות אמר לרויטרס כי "זה מצער שהאמיר תמים ממשיך לדבר על מצור בעוד שהוא בעצמו הודה בנאומו כי קווי התעבורה הימיים פתוחים". לדבריו, "זה מאכזב שהוא מדבר על התערבות בעניינים פנימיים בעוד הוא מסרב להודות שזה חלק מרכזי מתלונותיהן של ארבע המדינות נגד קטאר".

כוחות טורקיים נפרסים בדוחא, קטאר, 18 ביוני 2017. דוחא, קטאר, טורקיה, רויטרס
כוחות צבא טורקיים בקטאר/רויטרס, דוחא, קטאר, טורקיה

אחרי נאומו בעצרת, נפגש א-ת'אני עם טראמפ. האחרון נשאל אם הוא אכן הזהיר את ערב הסעודית ואיחוד האמירויות מפני פעולה צבאית בקטאר, והשיב: "לא". אחד הגורמים אמר לבלומברג כי טראמפ עימת את א-ת'אני עם הוכחה לכך שדוחא עדיין מעורבת בפעילות הקשורה לטרור והפציר בו לחדול מכך.

עם זאת, מול המצלמות, היה טראמפ מפייס יותר, ואמר כי "יש לי תחושה חזקה שהמשבר ייפתר, ומהר מאוד". אחד הגורמים אמר כי טראמפ מפעיל עתה לחץ על כל הצדדים ומעודד את קטאר להגיע לפשרות עם הגוש הסעודי. טראמפ נחוש לפתור את המשבר לאחר שטלירסון, שר ההגנה ג'יימס מאטיס והיועץ לביטחון לאומי הרברט מקמסטר הזהירו כי הסוגייה האיראנית עלולה להיות משמעותית יותר בקרוב וכי המשבר עם קטאר מותיר לטהראן פתח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully