וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב מכתב המלצה לפדופיל מורשע: הממשלה באיסלנד התפרקה

16.9.2017 / 14:37

תשעה חודשים בלבד לאחר שהוקמה, פרשה אחת המפלגות בקואליציה עקב טענות לכך שראש הממשלה טייח מכתב המלצה שכתב אביו לעבריין שהורשע באונס נכדתו במשך 12 שנים. מדובר בממשלה שכהונתה הקצרה ביותר בתולדות איסלנד

ראש ממשלת איסלנד ביארני בנדיקטסון נואם בפרלמנט ברייקיאוויק. 7 בספטמבר 2017. רויטרס
"איבדנו את הרוב ולכן אין דרך שבה נזכה שוב". בנדיקטסון/רויטרס

התפרקות הממשלה באיסלנד - כל הפרטים:
- ראש הממשלה ביארני בנדיקטסון הודיע על פירוק הממשלה עקב פרישת מפלגה מהקואליציה
- הפרישה הגיעה בעקבות מעורבות אביו של בנדיקטסון במכתב המלצה לעבריין שהורשע בפדופיליה
- מדובר בממשלה שכיהנה הזמן הקצר ביותר בתולדות איסלנד

ראש ממשלת איסלנד ביארני בנדיקטסון קרא אמש (שישי) לבחירות בזק במדינה, זאת בעקבות פרישתה של אחת משלושת מפלגות הקואליציה, שהורכבה לפני פחות מתשעה חודשים. המפלגה היוצאת טענה ל"פגיעה באמון" מצד בנדיקטסון, זאת לאחר שהאחרון ניסה לכאורה לטייח מכתב המלצה שכתב אביו לעבריין שהורשע בפדופיליה. בעקבות זאת, בחירות בזק שניות בתוך שנה יתקיימו באיסלנד, שכלכלתה עדיין מתאוששת מהתמוטטות המערכת הבנקאית שלה ב-2008.

במרכז הפרשה עומד מכתב שנכתב על ידי אביו של בנדיקטסון, שנועד לסייע במחיקת העבר הפלילי לחברו הוותיק שהורשע בעבירות מין כלפי ילדים. מערכת המשפט באיסלנד מאפשרת לעבריינים מורשעים להתקבל לעבודות במגזר הציבורי, למשרות ממשלתיות או לתעסוקה בתחום המשפט, זאת אם הם מציגים שלושה מכתבי המלצה המהווים עדות אופי. אך חברו של האב, היאלטי האוקסון, הורשע ב-2004 באונס נכדתו החורגת מדי יום במשך 12 שנים, מאז שהייתה בת חמש. הוא ריצה עונש מאסר של חמש שנים וחצי, ופסק דינו עורר סערה וזכור היטב במדינה הסקנדינבית.

שר המשפטים, סיגרידור אנדרסן, אמר לכלי תקשורת מקומיים כי בנדיקטסון עצמו יודע על המכתב של אביו מאז חודש יולי. לפי דיווחים באיסלנד, רבים במערכת הציבורית הזדעזעו מהבעת התמיכה בעבריין המורשע. גם נכדתו החורגת של האוקסון, אותה אנס במשך שנים, התראיינה לכלי תקשורת ואמרה כי "הזוי" שאדם כמוהו יוכל לשחזר את כבודו.

עוד ידיעות מהעולם:
נעצר חשוד במעורבות בפיגוע בלונדון: "התקדמות משמעותית בחקירה"
חרדה במזרח אירופה מהתרגיל הרוסי: "פוטין מתכונן למלחמה עם נאט"ו"
המבחן הראשון של מקרון: מאות אלפי "עצלנים" מחו נגד הרפורמה

בניין הפרלמנט של איסלנד. 2016. AP
הנשיא אישר את בקשת ראש הממשלה לבחירות בזק. הפרלמנט ברייקיאוויק/AP

"נאמר לי על ידי שר המשפטים שאנו דנים בעניינים חסויים, שעסקו בעיקר בחוקי המשרד. החלטתי להתמודד עם העניין הזה כנושא חסוי", אמר בנדיקטסון על הפרשה. לאחר מכן, הודיע על מעורבות אביו במכתב ליו"ר הקואליציה, והוסיף כי "זה היה לא חוקי עבורי לעסוק במידע הזה, ולאחר מכן, הודעתי להם בהקדם האפשרי". האב עצמו, שכתב את המכתב למען העבריין המורשע, טען כי לא התייעץ לגבי כתיבתו עם איש, וכי עשה זאת על דעת עצמו.

במסיבת עיתונאים שערך, אמר בנדיקטסון כי נודע לו על המכתב שאביו כתב ושלא יסכים להגן על מכתב שכזה לעולם. לדבריו, ממשלתו "איבדה את הרוב" ועל כן לא צפויה לנצח שוב. הוא הוסיף כי ירצה שהבחירות יתקיימו בנובמבר, אך הדבר יסמן כי העברת התקציב לשנה הבאה לא תתאפשר. ראש הממשלה נפגש עם הנשיא גונדי יוהנסון, שאישר את המהלך סופית.

ממשלתו של בנדיקטסון הייתה בשלטון כמעט תשעה חודשים, התקופה הקצרה ביותר לכהונת ממשלה בתולדותיה של איסלנד. הממשלה הקודמת התפרקה בעקבות התפטרות ראש הממשלה לשעבר, סיגמונדור גונלוגסון, עקב מעורבותו בפרשת מסמכי פנמה.

  • עוד באותו נושא:
  • איסלנד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully