וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרדה במזרח אירופה מהתרגיל הרוסי: "פוטין מתכונן למלחמה עם נאט"ו"

15.9.2017 / 10:06

אלפי חיילים משתתפים בתמרונים של רוסיה על אדמת בלארוס, ובמדינות הבלטיות ובמערב חוששים מכוונותיו של הנשיא. "זו הכנה גלויה לעימות עם המערב", הזהירה נשיאת ליטא. בקרמלין טוענים כי מדובר בהיסטריה

צילום: עריכה: משרד ההגנה הרוסי, נאט"ו, רויטרס, סרטוני גולשים, עריכה: ליר שפיגלר

צבא רוסיה פתח אמש בתרגיל גדול על אדמת בלארוס, בתמרונים שמדאיגים את המדינות הבלטיות וכן את נאט"ו, החוששות שמוסקבה מתכננת לשלוח כמאה אלף חיילים לשכנתה ממערב. שלוש המדינות הבלטיות, שהיו בעבר חלק מברית המועצות וחוששות מהנשיא ולדימיר פוטין, הביעו דאגה מהתרגיל, שיימשך עד יום רביעי. התרגיל גורם לחשש גם באוקראינה, שבאדמתה מתקיים תרגיל של נאט"ו האמור להסתיים היום (שישי).

נשיאת ליטא דליה גריבאוסקאיטה, שמבקרת לעתים תכופות את ההנהגה הרוסית, אמרה כי התרגיל "זאפאד (מערב) 17" - המתקיים מדי ארבע שנים - מצביע על כך שרוסיה מתכוננת לעימות משמעותי עם נאט"ו. התרגיל הנוכחי הוא אחד הגדולים ביותר שערכה מוסקבה מאז המלחמה הקרה.

"אנחנו חרדים מפני התרגיל, זו הכנה גלויה למלחמה עם המערב", היא אמרה לכתבים. מאז סיפחה רוסיה את חצי האי קרים מאוקראינה ב-2014 והחלה לתמוך בבדלנים במזרח המדינה, חוששות שכנותיה מפני מהלכים דומים שיערערו את יציבותן.

שיירת רכבים משוריינים של צבא בלארוס מגיעה לשטח אימונים לקראת משחקי המלחמה בין רוסיה ובלארוס  14 בספטמבר 2017. AP
מתיחות גבוהה באזור. כלי רכב משוריינים בתרגיל/AP
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

רוסיה ובלארוס ניסו בשבועות האחרונים להפיג את חששות המערב, והבהירו כי כל הכוחות הרוסיים יעזבו את המדינה בתום התרגיל, ההגנתי באופיו לטענתן, שיסתיים באופן רשמי ביום רביעי.

לפי מוסקבה ומינסק, 5,500 חיילים רוסים ועוד 7,200 חיילים בלארוסים, לצד 70 מטוסי קרב ומסוקי קרב, 250 טנקים, 200 יחידות ארטילריה ועשר ספינות קרב, ישתתפו בתרגיל המתקיים גם במערב רוסיה, בקלינינגרד, מובלעת רוסית הגובלת בפולין ובליטא, ולחופי הים הבלטי.

עם זאת, שורת שרי הגנה מנאט"ו העריכו כי פוטין עלול לשלוח עד כמאה אלף חיילים - מה שמחייב את רוסיה בהתאם לאמנות בינלאומיות שעליה היא חתומה לאפשר גישה לפקחים זרים - וכן לשגר טילים בליסטיים בעלי יכולת לשאת ראשי קרב גרעיניים. סדר הכוח הרשמי - 13,200 חיילים - הוא הרף העליון שאינו מחייב גישה שכזו.

מסוקי קרב בתרגיל של רוסיה על אדמת בלארוס, 14 בספטמבר 2017. רויטרס
מסוקי קרב במהלך התרגיל/רויטרס
משגר רקטות מתכונן לירי כחלק ממשחקי המלחמה בין רוסיה ובלארוס  14 בספטמבר 2017. AP
משגר רקטות/AP

בקרמלין טענו כי מדובר ב"היסטריה שמפיץ המערב" ובמשרד ההגנה במוסקבה אמרו כי מי שמערער את היציבות באזור היא נאט"ו, אחרי שזו שלחה כוח רב-לאומי המונה 4,000 חיילים אל פולין ואל המדינות הבלטיות – ליטא, לטביה ואסטוניה.

"אנחנו דוחים את הטענות שהתמרונים הללו לא שקופים", מסר דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב. "אנחנו סבורים כי יצירת היסטריה סביבם היא פרובוקציה". לדבריו, "זה נורמלי לחלוטין שמדינות מקיימות תרגילים מסוג זה. הכול נעשה בהתאם לחוק הבינלאומי". הוא אמר כי פוטין עשוי לבקר במהלך אחד משלבי התרגיל.

התרגיל הקודם נערך ב-2013, כמה חודשים לפני שסיפחה רוסיה את חצי האי קרים. לפני הכיבוש, רוסיה החכירה בסיס ימי בקרים מאוקראינה, והשתמשה בכוחות ששלחה לשלם כדי להשתלט במהירות על חצי האי שלחופי הים השחור.

חייל רוסי מתכונן לתחרות הסיירים כחלק ממשחקי המלחמה בין רוסיה ובלארוס  14 בספטמבר 2017. AP
בנאט"ו חוששים כי מספר הכוחות גבוה בהרבה מהמוצהר. חייל רוסי בתרגיל/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully