וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי פסיקות בג"ץ: בנט ושקד מקדמים תכנית "לאיזון בין הרשויות"

14.9.2017 / 21:19

שר החינוך ושרת המשפטים הודיעו כי יעלו במושב הכנסת הקרוב תכנית להשלמת החוקה, שתגביל את יכולתו של בית המשפט לבטל חוקים בכנסת - זאת אחרי שביטל לאחרונה את חוק הגיוס ואת החוק שאפשר לגרש מבקשי מקלט. "הסטטוס-קוו שהתקיים לאורך שנים הופר"

צילום: יותם רונן

שר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד הציגו הערב (חמישי) תכנית חדשה, שמטרתה לטענתם להשלים את הליך כתיבת החוקה וכן "תשיב את האיזון בין שלוש הרשויות" במדינה. זאת לאחר שורת פסיקות של בג"ץ נגד חוקים שהעבירה הכנסת, כמו החוק שאפשר לגרש מבקשי המקלט וכן החוק שאפשר לחרדים שלא להתגייס.

לפי ראשי הבית היהודי, התכנית תהיה בראש סדר העדיפויות שלהם במושב הכנסת הקרוב. "התכנית גובשה לנוכח שורה של פסקי דין שניתנו לאחרונה על ידי בית המשפט העליון והפרו את הסטטוס-קוו שהתקיים לאורך שנים בין הרשויות המחוקקת והמבצעת לרשות השופטת", נומקה החלטתם לקדם את התכנית. בנט ושקד אמרו כי התכנית תוביל "להסדרת היחסים בין הרשויות ותסייע בידי הממשלה להוציא לפועל את מדיניותה".

התכנית תכלול שני חוקי יסוד, שלטענת השרים מהבית היהודי חסרים להשלמת החוקה - חוק יסוד הלאום, שכבר מקודם בימים אלו בכנסת, וכן וחוק יסוד: החקיקה, שישלים את הפרק המשטרי החסר בחוקה לטענתם, ויצטרף לחוקי היסוד הכנסת, הממשלה והשפיטה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בנט ושקד מנסים להגבילו. בית המשפט העליון/מערכת וואלה!, צילום מסך

חוק היסוד האחרון יכלול בתוכו פסקת התגברות, המסדירה מצבים שבהם הכנסת יכולה לעקוף את פסיקות בג"ץ. סעיפים אחרים בו יגדירו את הדרך שבה יש להעביר חוקי יסוד, וכן למנוע מאלו להיות נתונים לביקורת שיפוטית, "כפי שמקובל ברוב מדינות העולם".

"בתקופה האחרונה בג"ץ פסל חוקי כנסת והחלטות ממשלה כמו המתווה להוצאת המסתננים, חוק התקציב ושלילת תושבות של אנשי חמאס", הסביר בנט. "מצב חדש זה, שבו ביטול חוקים הפך לדבר שבשגרה, ייאלץ אותנו, המחוקקים שנבחרנו על ידי הציבור, לפעול להשיב את האיזון הראוי בין הרשויות. ואת זאת אנו עושים היום".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שר החינוך נפתלי בנט, ישיבת ממשלה, 22 בינואר 2017. פול צלמים
צילום: אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
"ביטול חוקים הפך לדבר שבשגרה". בנט/מערכת וואלה! NEWS, פול צלמים צילום: אלכס קולומויסקי

שרת המשפטים אמרה כי "חוק יסוד החקיקה יגדיר בצורה ברורה את גבולות הביקורת השיפוטית, את הליך החקיקה וחקיקת חוקי יסוד ואת הדיאלוג בין בית המשפט והכנסת. החוק צריך להתגבש בהסכמה ציבורית רחבה ככל שניתן".

ח"כ ושרת המשפטים לשעבר ציפי לבני (המחנה הציוני) הגיבה לתכנית והביעה את התנגדותה אליה. "לא חוקה הם מבקשים, אלא הרס הדמוקרטיה ובית המשפט העליון. צריך להתייצב מול ה-D-9 של הבית היהודי", אמרה.

גם ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני) הגיבה על תכנית השלמת החוקה ואמרה כי "במסווה של תוכנית איזונים בין הרשויות, בנט ושקד ממשיכים במאמצים לחסל את שלטון החוק במדינת ישראל". עוד הוסיפה כי "בתהליך עקבי הולך ומסלים הם רומסים את שלטון החוק כדי להעביר חקיקה אנטי דמוקרטית. במקום להסדיר כללים שיאפשרו לכנסת לגבור על בג"ץ, עדיף שיחדלו מניסיונות חקיקה לא חוקתיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully