וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

830 מיליון דולר בשנה לחיזבאללה: התבססות איראן בגבול נחשפת

14.9.2017 / 16:00

המספרים העצומים מתפרסמים ברקע תרגיל הגיס הצפוני שמקיים צה"ל, כשמאות מיליונים נוספים מושקעים על ידי טהראן בעיראק, סוריה ותימן ו-70-60 מיליון דולר ברצועת עזה. בגזרת הפלסטינים, התיאום הביטחוני נמצא במגמת הידרדרות – בעוד התיאום עם צבא רוסיה בסוריה נשמר היטב

צילום: דובר צה"ל וערן גילווארג

* צה"ל תרגל בשבועיים האחרונים תרחיש של מלחמה נגד חיזבאללה
* הארגון מקבל מאיראן מדי שנה 830 מיליון דולר
* סכום דומה משקיעה טהראן בעיראק, בסוריה ובתימן; ברצועת עזה משקיעה הרפובליקה האסלאמית 70-60 מיליון דולר
* בצמרת מערכת הביטחון החליטו להסכים לקיצוץ של אבו מאזן בשכר הפקידים ברצועת עזה
* צה"ל שומר על תיאום מול רוסיה באזור הגבול עם סוריה

תרגיל הגיס הצפוני שהתקיים בשבועיים האחרונים, ובו תרגלו כלל החילות והזרועות בצה"ל תרחיש של מלחמה נגד חיזבאללה, הציף לא מעט מן האתגרים הצפויים לצבא במערכה אפשרית. מקור דאגה מרכזי הוא איראן, שמשקיעה תקציבים גדולים לקידום טרור: 830 מיליון דולר מושקעים מדי שנה בחיזבאללה, מאות מיליונים בעיראק, בסוריה ובתימן, ו-70-60 מיליון דולר ברצועת עזה. ההחלטה של "כוח קודס" להעביר תקציבי ענק ללא בקרה של הממשלה, מציפה ביקורת רבה בטהראן.

בנוגע לשאלת ההכרעה של חיזבאללה, בצמרת צה"ל כורכים את התשובה לכך בדרג המדיני, שיכריע בזמן אמת לגבי התכניות שיופעלו. המסר הכללי מצמרת הצבא לשטח הוא תמרון גבוה בשטח האויב, עמידה בלוחות הזמנים, מניעת חדירות ופגיעה ביכולת שיגור הרקטות ובהתקפה כדי להשיג חופש פעולה. השיח הצבאי בקרב גורמים בכירים עוסק בניצחון על חיזבאללה בפרקי זמן קצרים.

לוחמי חיזבאללה במבצע בהרי קלמון. רויטרס
לוחמי חיזבאללה בעמדת אריטלריה בהרי הקלמון בגבול סוריה-לבנון, בחודש שעבר/רויטרס

בכל הנוגע לפלסטינים, בצמרת המערכת הביטחונית הוחלט להסכים למהלכיו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בנוגע לקיצוץ שכר הפקידים ברצועה והפסקת מימון החשמל, מה שהביא את חמאס – לראשונה מזה שנים – להשקיע מכספו של הארגון בתשלומי החשמל במיליונים. ואולם, התיאום הביטחוני נמצא במגמת הידרדרות, לאחר שהתיאום בין בכירי צה"ל למנגנוני הביטחון בוטל בהנחיית אבו מאזן עקב מהומות הר הבית, ועבר לדרגי השטח.

מאידך, התיאום הביטחוני בין צה"ל לצבא רוסיה נשמר. מדי כמה שבועות מתקיימות פגישות בין הצדדים, ובמקרים חריגים מתקיים קשר טלפוני רצוף למניעת חריגות ואי הבנות. המסר הישראלי הכללי לרוסיה הוא למנוע נוכחות של גורמים עוינים בקרבת הגבול, במיוחד לקראת הסדרת "היום שאחרי" בסוריה. מי שלא בן המקום וינסה להתבסס, עשוי לסכן את חייו.

פרשת הצוללות: ייבחן הפיקוח בנושא הרכש בצה"ל

כמו כן, בקרוב יכריע הרמטכ"ל גדי איזנקוט במספר סוגיות כבדות משקל. לפי הערכות, במהלך השנה הקרובה תוכרע השאלה על מועד הקמת זרוע הסייבר; וכן בנושא פרויקט הפיילוט של שילוב נשים בחיל השריון, שהחל עם 15 משתתפות, מתוכן נשרו שתיים.

גם בפרשת אלאור אזריה יקיים הרמטכ"ל התייעצויות עם גורמים הבקיאים בתהליך המשפטי, ויכריע בעניין החנינה. בנוסף לכך, לגבי פרשת הצוללות, בשלב זה אף קצין לא זומן לחקירה באזהרה ולא ידוע על כוונה שכזו. ואולם, בכוונת צה"ל לבצע בחינה של הפיקוח בנושא הרכש.

פעילות בחמ"ל משותף של חיל האוויר ויחידות יבשה בתרגיל הגיס הצפוני, 11 בספטמבר 2017. דובר צה"ל, דובר צה"ל
מפקדה משותפת של חיל האוויר וכוחות יבשה במהלך תרגיל הגיס הצפוני, השבוע/דובר צה"ל, דובר צה"ל
מסוק נערך לעליית חיילים כחלק מתרגיל הגיס הצפוני, 11 בספטמבר 2017. דובר צה"ל, דובר צה"ל
חיילים עולים למסוק במהלך תרגיל הגיס הצפוני/דובר צה"ל, דובר צה"ל
אלוף פיקוד הצפון יואל סטריק בהכנות לקראת תרגיל של הגיס הצפוני, צפון הארץ, 4 בספטמבר 2017. דובר צה"ל
אלוף פיקוד צפון יואל סטריק בתדרוך בפתח התרגיל בשבוע שעבר/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully