וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפורמה במעמד הלוחמים: גולני וגבעתי בפנים - קרקל ופקע"ר בחוץ

14.9.2017 / 9:00

התכנית החדשה עוסקת בהבחנה הברורה בין לוחמי החוד לתומכי הלחימה, וצפויה לסייע למאבק בירידה במוטיבציה לגיוס קרבי. הרמטכ"ל הדגיש את חשיבותם של מערכים כגון מודיעין וסייבר, אך הבהיר: "הדבר החשוב ביותר למימוש הייעוד של צה"ל - הוא הלוחמים"

עריכת וידאו: ניר חן

התכנית הרוחבית שפרסם צה"ל להגברת המוטיבציה לשירות ביחידות קרביות, נועדה הן להעניק הטבות למתגייסים למערך הלוחם והן לבצע הגדרה מחודשת של מהות תפקידם של המשרתים במערכים השונים בצבא. החלטת הרמטכ"ל גדי איזנקוט על יישום התכנית נועדה לעשות הבחנה ברורה בין מי שמוגדר "לוחם חוד" - חוצה את קו הגבול ומתמרן לעומק שטח האויב - ומי שמוגדר כלוחם אך לפי התכניות האופרטיביות של צה"ל ובשגרה לא מתמרן לשטח אויב, כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS.

ישנם מגוון חיילים בצה"ל שמוגדרים כלוחמים ומקבלים תעודת לוחם אך לא יתמרנו בבוא העת לשטח האויב. כך למשל, לוחמי חטיבות חי"ר דוגמת גולני או גבעתי, וכן לוחמי תותחנים ושריון, יוגדרו "לוחמי חוד" אך לוחמי גדוד קרקל וחיילי פיקוד העורף, השייכים למערך הגנת הגבולות, יהיו מחוץ לתחום הזה. ההחלטה תעניק הטבות ייחודיות ללוחמי חוד בחיל הרגלים, בחיל השריון, ביחידות מובחרות וביחידות עילית.

אתמול (רביעי) התייחס הרמטכ"ל לנושא בשיחה עם כתבים ואמר כי סוגיית מעמד הלוחמים מעסיקה את המטה הכללי מזה שנים. זאת, לדבריו "מתוך הבנה שיש תהליך רב-שנתי של ירידה איטית בנכונות ללחימה. ירידה מ-74% ל-71% או 67%, תלוי בעונות הגיוס". הוא הוסיף כי "היה תהליך שהבסיס שלו נשאר להגיד שבקצה החוד של צה"ל והדבר החשוב ביותר הם הלוחמים. המודיעין חשוב, הסייבר חשוב, הדבר החשוב ביותר למימוש המשימות והייעוד של צה"ל הם הלוחמים".

תרגיל הגיס הצפוני ?אור הדגן? 7.9.17. דובר צה"ל
שיבוץ ליחידות קרביות בראש סדר העדיפויות של הצבא. חיילים בתרגיל הגיס הצפוני, השבוע/דובר צה"ל

בשנים האחרונות גוברים הקולות בתוך צה"ל לקבוע הבדלים ברורים בין לוחמים שנוטלים סיכון אישי, לבין חיילים שמפעילים מערכות לחימה התקפיות, שמוגדרים על ידי הצבא כלוחמים. אחת ההצעות של גורמים בזרוע היבשה, כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS, הייתה לקבוע שלוחמי חי"ר ושריון שמתמרנים בשטחי האויב יוגדרו כ"לוחמי חוד", ולהעניק שם אחר למקצועות קרביים אחרים. גורמים ביטחוניים הסבירו באותה עת כי לא יהיה נכון לקבוע אם חייל הוא לוחם או לא לפי אמצעי הלחימה שהוא מפעיל, אלא רק לפי מידת הסיכון האישי.

"הבסיס בעיני זה אמירה ערכית לגבי החשיבות של הלוחמים והחוד הלוחם של צה"ל", אמר הרמטכ"ל. "כשאני מדבר עם בני נוער בבתי ספר אני אומר שכל אחד יעשה שירות משמעותי. הדבר הבא אחריו, המשמעותי ביותר, הוא ללכת ליחידות הלוחמות בצה"ל". לדברי איזנקוט שיבוץ ליחידות "החוד הלוחם" בצבא הוא בראש סדר העדיפויות ולאחריו ביחידות שנועדו "לתמוך בשפיץ" של המערך הלוחם. זאת, "מתוך הבנה שמישהו צריך לעשות את זה והדרך לתרום את התרומה הגדולה ביותר היא ביחידות הלוחמות של צה"ל".

עוד באותו נושא

העלאת משכורות וחופשה באילת: כך ישדרגו בצה”ל את הלוחמים

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הסכמה רחבה במטכ"ל על הצורך להשקיע בבסיסים ובציוד. איזנקוט/מערכת וואלה!, צילום מסך

איזנקוט הדגיש כי "כל צעיר וצעירה צריכים להתגייס, וכשיתגייסו כל אחד צריך לעשות כמיטב יכולתו, לתרום תרומה משמעותית ככל האפשר". על אף שלדבריו הכוח הלוחם של צה"ל הוא הדבר החשוב ביותר, ישנה חשיבות למערכים נוספים. "ברגע שאתה אומר את זה אתה פוגע באנשי הסייבר. הם חשובים, חשובים מאוד", הבהיר. עוד אמר הרמטכ"ל כי אי אפשר לגייס חיילים לשירות במערך הלוחם שבו יבצעו משימות שעלולות לסכן את חייהם ולשלם להם 700 שקל כ"דמי קיום" חודשיים. "מי שמסתכל על ההיבט החומרי יעדיף לשרת בעורף ולעשות עבודה בשעות הלילה", הוסיף. "לכן זה חוזר לאמירה הערכית".

לדבריו, בקרב המטה הכללי הייתה הסכמה רחבה על הצורך לתת עדיפות להשקעה בבסיסים ובציוד של היחידות הלוחמות כדי לא ליצור מצב של הסתמכות על תרומות. על תכנית "מדים ללימודים", שנועדה לסייע לחיילים משוחררים במימון לימודים אקדמיים, אמר איזנקוט כי היא ביטוי להוקרה של החברה והמדינה כלפיהם. "הייתי שמח שזה יהיה לא דרך תרומות אלא עניין מוסדי של המדינה, המדינה מוקירה את משרתיה", הוסיף.

ספינת דבורה של חיל הים בפעילות בתרגיל הגיס הצפוני, 11 בספטמבר 2017. דובר צה"ל, דובר צה"ל
חייל על ספינת דבורה בתרגיל הגיס הצפוני, השבוע/דובר צה"ל, דובר צה"ל
מסוק נערך לעליית חיילים כחלק מתרגיל הגיס הצפוני, 11 בספטמבר 2017. דובר צה"ל, דובר צה"ל
חיילים עולים על מסוק במהלך תרגיל/דובר צה"ל, דובר צה"ל
תרגיל הגיס הצפוני ?אור הדגן? 7.9.17. דובר צה"ל
חמ"ל של אחת היחידות המשתתפות בתרגיל הגיס הצפוני/דובר צה"ל
תרגיל של הגיס הצפוני, צפון הארץ, 4 בספטמבר 2017. דובר צה"ל
חיל מקים אנטנה במהלך תרגיל/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully