וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד על פסיקת בג"ץ: גמרנו להיות פראיירים, גיוס הוא לכולם

13.9.2017 / 0:35

יו"ר יש עתיד, שהוביל בתקופתו בממשלה את המהלך לגיוס חרדים, בירך על פסיקת בג"ץ שביטלה את התיקון לחוק: "נתניהו לא יכול להמשיך להתחמק ולהתפתל, האנשים שביטלו את השוויון בנטל הם אלה שהעבירו איתנו יחד את החוק. אין להם בושה?"

צילום: ניב אהרונסון

בג"ץ ביטל את הפטור לתלמידי ישיבות - כל הפרטים:

- בג"ץ ביטל את תיקון 21 לחוק שירות ביטחון, המאפשר את הארכת הפטור מגיוס לתלמידי ישיבה עד לשנת 2023.
- יו"ר יש עתיד יאיר לפיד: "גמרנו להיות פראיירים. הגיוס לצה"ל הוא לכולם, הערכים ניצחו היום"
- הנשיאה נאור: "קיים כשל עמוק ביכולתו של התיקון לממש את המטרה של צמצום אי השיוויון בחלוקה בנטל"
- שר הבריאות ליצמן: "החלטה אומללה וגרועה שתיכנס להיסטוריה של פסיקות איומות בעולם היהודי"

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר אמש (שלישי) בעקבות פסילת התיקון לחוק הגיוס כי "גמרנו להיות פראיירים. הגיוס לצה"ל הוא לכולם, הערכים ניצחו היום. נתניהו לא יכול להמשיך להתחמק ולהתפתל". לפיד, שכיהן כשר האוצר בממשלה הקודמת, הוביל את המהלך לקביעת יעדי גיוס וולונטריים, אך לאחר החלפת הממשלה התיקון שונה ותקופת ההסתגלות הוארכה.

"היום התחלנו לסובב את ההגה של החברה הישראלית לכיון של שוויון וערכים", אמר לפיד, "אין בישראל אזרחים סוג א' ואזרחים סוג ב', אין חוק בלי אכיפה, אבל יש ערכים מקודישם. יש ערכים שעומדים מעל הישרדות פוליטית ומעל היאחזות בכיסא".

לפיד האשים את שותפיו לשעבר בממשלה, ואמר: "אותם אנשים שביטלו את השוויון בנטל - נתניהו, שקד, בנט - הם אותם אלו שהעבירו איתנו יחד את החוק. נתניהו אז נאם בממשלה כמה זה חשוב, שקד עמדה בראש הוועדה שבנתה את החוק, בנט סיפר זכרונות מהסיפור הצבאי שלנו. אין להם בושה? זה הילדים שלנו, זה הערכים שלנו והצבא שלנו". הוא קרא לשר הביטחון אביגדור ליברמן "לכנס מסיבת עיתונאים היום ולהגיד שכולם משרתים בצבא או שאין ממשלה".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד בישיבת הסיעה היום 26 ביוני 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"גמרנו להיות פראיירים". לפיד/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

בג"ץ ביטל אתמול (שלישי) את תיקון 21 לחוק שירות ביטחון, המאפשר את הארכת הפטור מגיוס לתלמידי ישיבה עד לשנת 2023. התיקון לחוק, כתבה הנשיאה מרים נאור, "סובל מקשיים אינהרנטיים". ההחלטה התקבלה בהרכב מורחב של תשעה שופטים וברוב דעות, כשדעת המיעוט הייתה של השופט נועם סולברג.

"קיים כשל עמוק ביכולתו של התיקון לחוק לממש את המטרה של צמצום משמעותי של אי השיוויון בחלוקה בנטל השירות הצבאי", כתבה הנשיאה נאור. "בתקופת ההסתגלות הראשונה (עד לשנת 2023, א"ס) ההסדר וולונטרי לחלוטין וחסר כוח כופה. למעשה ליעדי הגיוס בתקופה זו אין כל משמעות". גם בתקופה שלאחר מכן, כתבה נאור, החוק מאפשר פטור מגיוס לתלמידי ישיבה עד גיל 21, ולמעשה מעניק כוח רב מדי לשיקול דעתו של שר הביטחון.

נאור הוסיפה כי בחוק קיימים "כשלים גנטיים", בהתייחסה להיסטוריה שלו, ואף תקפה את העובדה כי החוק לא מציע כלל פיתרון קבע למצב הקיים כיום שיחול לאחר שנת 2023. "לנוכח לקחי העבר, יש להודות כי למרבה הצער, הציפיה שהסדר הגיוס החדש יביא לשינוי אמיתי במצב הדברים היא לא יותר ממשאלת לב במקרה הטוב. במקרה הפחות טוב, זהו לא יותר מאמצעי לדחיית הקץ.

הפגנה של הפלג הירושלמי החרדי נגד גיוס לצה"ל בירושלים, 28 במרץ 2017. נועם מושקוביץ
הפגנת חרדים נגד הגיוס בירושלים/נועם מושקוביץ

ח"כ אורן חזן (הליכוד) הגן על פסיקת בג"ץ וכתב בטוויטר "עזבו את בג"ץ בשקט! אנו כמחוקקים לא יכולים לחוקק איך שבא לנו ללא כל בקרה – כשנחוקק באופן חוקתי לא תהיה התערבות. בג"ץ חזק הוא אינטרס של כולנו".

שר הבריאות יעקב ליצמן מסר בתגובה לפסיקה: "מדובר בהחלטה אומללה וגרועה שתיכנס להיסטוריה של פסיקות איומות בעולם היהודי. שופטי בג"צ הוכיחו היום כי אינם בוחלים בשום דרך כדי להצר צעדיהם של לומדי התורה בישראל. לא נאפשר לאף כוח בעולם למנוע מאף אדם ללמוד תורה".

השר אריה דרעי מסר: "פסיקת בג"ץ מוכיחה שוב את הנתק החמור השורר בין בית המשפט העליון לבין העם היהוד. בני הישיבות ימשיכו לשקוד על תלמודם בבחינת שבט לוי, ולהגן בזכויותיהם על תושבי הארץ. נפעל בכל כוחנו לתיקון החוק באופן שיאפשר את המשך ההסדר הקיים".

רוה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד בישיבת הממשלה, אוקטובר 2014. מרק ישראל סלם, מערכת וואלה! NEWS
"האנשים שביטלו את השוויון בנטל הם אותם אלו שהעבירו איתנו יחד את החוק". לפיד ונתניהו/מערכת וואלה! NEWS, מרק ישראל סלם

סגן שר החינוך מאיר פרוש מסר: "האקטיבזם השיפוטי של בג"ץ מרוקן כליל את חשיבות החקיקה בכנסת שהופכת לאות מתה. הפסיקה היום הינה המשך לתקיעת היתדות בארון המתים. בג"ץ להוט למלחמת גוג ומגוג".

(עדכון ראשון: 20:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully