וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם על החלטת בג"ץ על גיוס החרדים: "להוט למלחמת גוג ומגוג"

במפלגות החרדיות מתחו ביקורת חריפה על החלטת בג"ץ שהורה על ביטול התיקון לחוק הגיוס. שר הבריאות ליצמן: "לא נאפשר לאף כוח בעולם למנוע מאדם ללמוד תורה". לפיד: "גמרנו להיות פראיירים"

צלמים זמניים מורשים

בג"ץ ביטל את התיקון לחוק הגיוס - כל העדכונים:

- שר הבריאות ליצמן תקף את שופטי בג"ץ: "החלטה אומללה וגרועה שתיכנס להיסטוריה של פסיקות איומות"
- שר הפנים אריה דרעי: "הפסיקה מעידה על הנתק החמור בין שופטי העליון לעם היהודי"
- נציגי העותרים בירכו על החלטת השופטים: "מעבירים מסר חד וברור לפוליטיקאים"
- ח"כ לבני: "שוויון לכולם, בלי שטיקים ובלי טריקים"

במפלגות החרדיות הביעו זעם על החלטת בג"ץ הערב (שלישי), שהורתה לבטל את תיקון 21 לחוק שירות ביטחון, המאפשר את הארכת הפטור מגיוס לתלמידי ישיבה עד לשנת 2023. שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) כינה את ההחלטה "אומללה" ואמר כי אנשי מפלגתו לא יהססו לפעול נגדה.

"מדובר בהחלטה גרועה שתיכנס להיסטוריה של פסיקות איומות בעולם היהודי", אמר ליצמן. "שופטי בג"ץ הוכיחו היום כי אינם בוחלים בשום דרך כדי להצר צעדיהם של לומדי התורה בישראל, מתוך מטרה לפגוע בציפור נפשה של היהדות החרדית שהם בני הישיבות הקדושות שתורתם אומנותם. לא נאפשר לאף כוח בעולם למנוע מאף אדם ללמוד תורה וכי הוכח שכל מהלך שכזה של כפיה נגד לומדי התורה, באמצעות חוק או כל סנקציה שהיא - נידון לכישלון מראש".

ליצמן הבהיר כי אנשי מפלגתו יקיימו התייעצות עם הרבנים כדי להוביל לשינוי ההחלטה "הדרקונית" כלשונו, אותם הובילו השופטים "שאינם מבינים מהות וחשיבות לימוד התורה בעם ישראל לדורותיו".

עוד בוואלה! NEWS:
הישראלים שנותרו בפלורידה למרות ההוריקן: "לא התלבטנו אם לעזוב"
השר הנגבי מתייצב לצד שטייניץ בפרשת הצוללות: "ישר כמו סרגל"
חיסול הסוכן: האחים שרצו להשתלט על הדרום - וחשפו חפרפרת בארגון

יהדות התורה בסבב התייעצויות עם הנשיא ראובן ריבלין. מרץ 2015. נועם מושקוביץ
ראשי יהדות התורה/נועם מושקוביץ

לדברים הצטרף גם חבר מפלגתו של ליצמן, יו"ר ועדת הכספים משה גפני. "במהלך כל ההיסטוריה של העם היהודי היו רבים מתוך העם ומחוצה לו שניסו למנוע מתלמידי הישיבות להמשיך את תלמודם", טען. "חלקם ניסו זאת בכוח, חלקם בדרכים אחרות. לעולם לא הצליחו לפגוע בלימוד התורה, וגם עכשיו לא יצליחו. לומדי התורה ימשיכו בתלמודם עם בג"ץ או בלעדיו. אני דוחה מכל וכל את פסיקת בג"ץ ובמהלך השנה הקרובה נתקן זאת על אפם וחמתם של השופטים, שאין להם שום מושג מה המשמעות של לומדי התורה וכל זכות הקיום שלנו כעם תלוי בתלמידי הישיבות וכך העולם כולו".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) העומד בראש ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת מסר בתגובה: "בית המשפט מכרסם ומערער את יסודותיו של עם ישראל באמצעות פגיעה בתורה הקדושה שהיא סלע קיומנו. פסק דין זה מוכיח שוב כי בית המשפט מנותק מערכי עם ישראל ותורת ישראל, לימוד התורה הוא הערך העליון ביותר כל זכותנו וקיומנו. מגישי העתירות הללו אינם מבקשים את טובת עם ישראל אשר בנוי ומושתת על לימוד התורה מבריאת העולם אלא מנסים פעם אחר פעם לנגח ולחרף את תורת ישראל ועם ישראל ובכך מקעקעים את אחיזתו של עם ישראל בארצו".

"מסע הסתה": השר דרעי על סערת מתווה הכותל: "בעלי אינטרסים רוצים לפרק את הממשלה". מערכת וואלה! NEWS
שר הפנים דרעי: "נתק חמוך בין העם לבג"ץ"/מערכת וואלה! NEWS

סגן שר החינוך מאיר פרוש אמר: "האקטיביזם השיפוטי של בג"ץ מרוקן כליל את חשיבות החקיקה בכנסת שהופכת לאות מתה. הפסיקה היום הינה המשך לתקיעת היתדות בארון המתים. בג"ץ להוט למלחמת גוג ומגוג". יו"ר הסיעה אליעזר מוזס הוסיף כי "בג"ץ ממשיך פעם אחר פעם להתערב בהחלטות הכנסת באופן שערורייתי. הגיעו מים עד נפש והגיע העת להחזירו לגודלו הטבעי".

דברי ביקורת הגיעו גם מחברי מפלגת ש"ס, והעומד בראשה שר הפנים אריה דרעי. "פסיקת בג"ץ היום מוכיחה שוב את הנתק החמור השורר בין בית המשפט העליון לבין העם היהודי, היודע כי במשך כל הדורות מה שהחזיק אותנו מול הרדיפות והגזרות היה לימוד התורה", טען. "בני הישיבות ימשיכו גם אחרי פסיקת בג"ץ לשקוד על תלמודם בבחינת שבט לוי, ולהגן בזכויותיהם על תושבי הארץ. נפעל בכל כוחנו לתיקון החוק באופן שיאפשר את המשך ההסדר הקיים".

ציפי ליבני באולפן וואלה טוק 28 ביוני 2017. ראובן קסטרו
"שירות צבאי לכולם". לבני/ראובן קסטרו

חבר הכנסת יאיר לפיד (יש עתיד), שבממשלה הקודמת פעל לקידום ביטול פטור הגיוס לחרדים, התייחס במסיבת עיתונאים שערך בתל אביב לפסיקת בג"ץ ואמר כי "הערכים ניצחו היום. היום התחלנו לסובב את ההגה של החברה הישראלית לכיוון של שוויון וערכים, ונתניהו לא יכול להמשיך להתחמק. הגיוס לצה"ל הוא לכולם, לא רק למי שאין ייצוג בקואליציה שלו. גמרנו להיות פראיירים. אין בישראל אזרחים סוג א' ואזרחים סוג ב'".

בסיעת המחנה הציוני בירכו על החלטת בג"ץ ואמרו כי היא "מבטאת את חשיבות ערך השוויון ונוגעת בתחושות של החברה הישראלית שמשוועת לשוויון בנטל בנושא שקרע את הציבור הישראלי במשך שנים". לדברים הצטרפה גם חברת הסיעה ציפי לבני, שקראה: "שירות צבאי, לאומי או אזרחי לכולם, בלי שטיקים ובלי טריקים".

ח"כ איציק שמולי הוסיף כי "אי אפשר בגלל נוחות פוליטית לחוקק חוק שהוא עבודה בעיניים על החברה הישראלית כולה. כל צעיר ישראלי יכול וצריך לתרום מעצמו עבור המדינה ומשטר הפטורים של הליכוד לשותפות הקואליציוניות שלה היה חייב להיפסק".

מלבד הפוליטקאים, גם בפורום לשוויון בנטל שהגיש את עתירה נגד התיקון לחוק הגיוס, הביעו שביעות רצון מהחלטת השופטים. "הניצחון שלנו בבג"ץ מעביר מסר חד וברור לפוליטיקאים - 'תפסיקו כבר עם הקומבינות'", אמר איתי בן חורין, ממובילי הפורום. "תקדמו חוק ברור שבו כל אחד משרת את המדינה. אנחנו מצפים ממי שדיבר רבות בנושא - אביגדור ליברמן - להוביל כשר הביטחון חקיקה מיידית המקדמת שיוויון".

איציק שמולי בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בדיון בקשיי המחלימים ממחלות קשות, כנסת. ינואר 2017. נועם מושקוביץ
"משטר הפטורים חייב להיפסק". שמולי/נועם מושקוביץ

העתירה עצמה נגד התיקון לחוק הוגשה בשנת 2014, כשנתיים לאחר ביטולו של חוק טל, ולאחר שהכנסת הקודמת אישרה תיקון לחוק שירות הביטחון ביוזמת מפלגת יש עתיד. התיקון כלל מתן פטור דה פקטו לתלמידי ישיבות שהיו בעת חקיקתו מעל גיל 18, וקבע יעדי גיוס וולונטריים, כשהחל מקיץ 2017, יוחל גיוס חובה על תלמידי ישיבה, במתכונת חלקית (החל מגיל 21) ועם מתן אפשרות לבחור באפיק של שירות לאומי.

התיקון שונה לאחר קריסת הממשלה שבה הייתה חברה יש עתיד, ולאחר כינונה של הכנסת הנוכחית. במצב הדברים כיום, הוארכה תקופת ההסתגלות - שבמהלכה אין למעשה חובת גיוס על תלמידי ישיבות - בשלוש שנים נוספות, כשלשר הביטחון מוקנית הסמכות לשנות את מכסות הגיוס הוולונטריות שנקבעו לפי שיקול דעתו. בכך, למעשה, מנוטרל הצורך בהפעלת מנגנון גיוס חובה על תלמידי ישיבות. לאחר התיקון לחוק, הצטרפה יש עתיד לעתירה, שהוגשה מלכתחילה נגד החוק שהיא יזמה.

הפגנה של הפלג הירושלמי החרדי נגד גיוס לצה"ל בירושלים, 28 במרץ 2017. נועם מושקוביץ
הפגנת חרדים נגד הגיוס/נועם מושקוביץ

"בית המשפט אמר את דברו בצורה הנחרצת ביותר כשקבע פה אחד כי התיקונים לחוק - גם אלו שהוסיפה מפלגת יש עתיד בשעתו, וגם אלו שתוקנו אחריה, פוגעים בשוויון, וברוב מוחץ של שמונה שופטים קבע שהם לא יכולים לעמוד במבחנים החוקתיים, "אמרו היום בתנועה לאיכות השלטון בתגובה לפסקה. "כמי שנאבקת למען שוויון אמיתי בנטל מזה 17 שנים, אנו מקווים כי פסק הדין ייפול על אזניים קשובות, וכי סוף סוף יופעל חוק הגיוס באופן שווה על כלל אזרחי מדינת ישראל, וללא אפליה בין אדם לאדם ובין דם לדם".

הרב אורי רגב, מנכ"ל עמותת חדו"ש – לחופש דת ושוויון מסר כי "העתירה היתה צודקת, ויש לברך את בית המשפט על קבלתה. היעדר שוויון בנטל אשר מתבטא הן בהשתמטות האברכים מגיוס והן בהשתמטותם מהשתתפות שווה בשוק העבודה, אינה רק אפליה בוטה וניצול ציני וסחטני של היות המפלגות החרדיות לשון מאזניים בפוליטיקה הישראלית, אלא שהיא גם מאיימת באופן ממשי על בטחון המדינה וכלכלתה. טוב שבית המשפט עמד בפרץ, כעת נשאר רק לקוות שהרשויות יצייתו לפסיקתו".

(עדכון ראשון 18:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully