וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח ה-OECD: חרף השיפור - שכר המורה בישראל נמוך ביחס למערב

12.9.2017 / 13:00

שכר המורים בישראל נמצא עדיין הרחק מאחור ביחס לממוצע בארגון. עוד עולה מהדוח כי ישראל מפגרת במדדי הצפיפות בכיתות הלימוד וכי ההוצאה הלאומית לתלמיד נמוכה משמעותית מהממוצע. בתחום ההשכלה הגבוהה ישראל דווקא מתבלטת לטובה

הפגנת המורים מול ביתו של שר החינוך נפתלי בנט, רעננה. אוקטובר 2016. טלי מאייר
הפגנת מורים מול בית שר החינוך/טלי מאייר

דוח של ארגון ה-OECD שפורסם היום (שלישי) מלמד על מגמות חיוביות במערכת החינוך בישראל, לצד צורך בולט לשפר חלק מהמדדים כדי להתאימם לנורמות בעולם המפותח. מהדו"ח עולה כי ישראל בולטת לטובה במספר קטגוריות ובהן עלייה בשכר המורים. יחד עם זאת, שכר המורה בישראל עדיין נמוך בהשוואה למדינות אחרות החברות בארגון.

השיפור בשכר המורים ניכר כמעט בכל קטגוריה: שיפור של 38% בחינוך הקדם יסודי, 25% בחינוך היסודי, 36% בחטיבות הביניים ו-15% בתיכונים. עוד עולה מהדו"ח כי מורה בישראל מרוויח באופן יחסי יותר לשעת עבודה מאשר מורה ממוצע ב-OECD. אולם יחד עם זאת, השכר למורה עדיין נמוך בהשוואה לממוצע במדינות החברות בארגון. בעוד שבישראל מורה בתיכון בעל ותק של 15 שנים המועסק במשרה מלאה מרוויח 94,626 שקלים בשנה, הרי שהממוצע עומד על 163,208 שקלים בשנה. מרבית המדינות המפותחות מקדימות את ישראל בטבלה זו: איטליה, ארצות הברית, גרמניה, צרפת, קוריאה, סלובניה ופורטוגל. התמונה דומה גם בנתוני מערכת החינוך לגילאים צעירים יותר – חטיבת ביניים, יסודי וקדם יסודי.

עוד בוואלה! NEWS:
"תחזירו את הילדים בעצמכם": משבר הסעות החינוך המיוחד בבני ברק
אחרי שעיריית ת"א הסירה האבטחה מהגנים - פעוט ברח מהשער לאתר בנייה
קליטת עליה בבית הספר: בנצרת עילית לימוד העברית לא נגמר בשעורי הלשון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נתון חיובי נוסף נוגע להוצאה הלאומית עבור החינוך ביחס לתוצר הלאומי. במדד זה ישראל ממוקמת מעל הממוצע בארגון, עם השקעה של 6.6% לעומת ממוצע של 5.8% ב-OECD. אולם גם כאן, יחס ההוצאה לתלמיד נמוכה מזו של ה- OECD, כ-27,300 שקלים לעומת כ-37,800 שקלים.

גם בתחום הצפיפות בכיתות הלימוד מפגרת ישראל אחרי המקובל בארגון, וזאת בהתייחסה לנתונים לשנת 2015 – לפני החלת רפורמת צמצום מספר התלמידים בכיתות א', ב' ו-ג' שהחלה השנה וצפויה להתרחב בהמשך. לפי הנתונים, בישראל 26.8 תלמידים בכיתה לעומת ממוצע ה-OECD העומד על 21.1 תלמידים. נתון בולט נוסף נוגע לאחוז שעות הלימוד המוקדשות למקצועות מתמטיקה, מדעים, שפות זרות וקריאה, הגבוה בישראל ב-8% מהממוצע בארגון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבדל נוסף בין ישראל לארגון נוגע לגילם של המורים. כ-50% מהמורים בישראל הם עד גיל 39 לעומת כ- 40% ב-OECD. הגיל הממוצע של מורה ביסודי עומד בישראל על 40.6 לעומת 43.2 ב-OECD, בחטיבת הביניים 42.8 בישראל לעומת 44.3 ב- OECD ובחטיבה העליונה 44.5 בישראל לעומת 45.8 ב- OECD.

בתחום ההשכלה הגבוהה ישראל מתבלטת מעל לממוצע ה-OECD. אחוז בעלי ההשכלה הגבוהה עומד על כ-50% בהשוואה ל-35.5% בארגון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully