וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל תרגל מלחמה בצפון: "חיזבאללה לא יהיה מסוגל לכבוש שטח בישראל"

12.9.2017 / 6:00

בשבועיים האחרונים משתפים פעולה כוחות מכלל חילות צה"ל, בתרגיל הגיס הצפוני שמדמה מלחמה עם הארגון השיעי בלבנון. "פועלים לכבוש שטח אויב ולהביא הישג מבצעי", מסביר תא"ל לוטן. קצין בכיר עמד על החיסרון שהפך ליתרון: "כשחיזבאללה פועל כמו צבא, קל יותר להבין אותו"

צילום: דובר צה"ל וערן גילווארג

"אנחנו בשבוע השני של התרגיל, אחרי שבראשון התעסקנו בהגנה - השבוע אנחנו מתרגלים התקפה של צה"ל בשטח האויב. בימים האלה, אוגדה 319 וכלל חיילי המילואים שלה פועלים על מנת לכבוש שטח אויב - ולהביא הישג מבצעי בזירה הצפונית", כך מתאר מפקד האוגדה, תא"ל נדב לוטן, את תרגיל הגיס הצפוני שעוברים חייליו.

קצין בכיר אחר התייחס לאפשרות שחיזבאללה ינסה לכבוש שטחים בגזרה הצפונית של ישראל, ולהחזיק בהם לאורך זמן. "אין שום מצב שחיזבאללה יוכל לכבוש תא שטח בישראל. אני מניח שהוא יגיד שהוא כבש, אבל במצב כזה, מול הכוחות שיש לנו - ובהתחשב במערך ההגנה של פיקוד הצפון - זה לא יקרה". עוד הוסיף הקצין הבכיר, כי "חלק מהיכולות שלנו גלויות וחלקן סמויות, בכל מקרה לא נאפשר לו להחזיק בנכס כזה לאורך זמן. השאלה היא לא האם קו המגע בינינו לבינם ייפרץ, אלא מה יהיה היקפו".

ספינת דבורה של חיל הים בפעילות בתרגיל הגיס הצפוני, 11 בספטמבר 2017. דובר צה"ל, דובר צה"ל
"חלק מהיכולות שלנו גלויות וחלקן סמויות". מתוך תרגיל הגיס הצפוני/דובר צה"ל, דובר צה"ל
ספינת דבורה של חיל הים בפעילות בתרגיל הגיס הצפוני, 11 בספטמבר 2017. דובר צה"ל, דובר צה"ל
מתוך תרגיל הגיס הצפוני/דובר צה"ל, דובר צה"ל

במסגרת תרגיל ההתקפה, התקיים שיתוף פעולה בין חיל האוויר לכוחות היבשה, במה שכלל העברת לוחמים בין זירות ותגבור אספקת ציוד ומזון. גדוד הסיור של חטיבת הנח"ל תרגל הקפצות באמצעות מסוקי סער, כשגם כלי השיט של חיל הים השתלבו ודימו הגנה והתקפה בקו הגבול הימי של ישראל מצפון.

"ארגון חיזבאללה עבר ממצב של ארגון גרילה, למעין ארגון צבאי, וכעת הוא בהחלט כזה. מה שמקל עלינו להבין אותו יותר", סיכם הקצין הבכיר את היתרונות והחסרונות. לדבריו, "התמרון היבשתי שאנחנו מתרגלים הוא משמעותי, וכולל את חיל הים, חיל האוויר, מפקדת העומק, חילות התקשוב והמודיעין וכן הלאה. אין פה תפיסה חדשה אלא מימוש עקרונות צה"ל - להגיע לאן שאמרו לנו, בזמן שנקבע".

מסוק נערך לעליית חיילים כחלק מתרגיל הגיס הצפוני, 11 בספטמבר 2017. דובר צה"ל, דובר צה"ל
"תמרון משמעותי". מתוך תרגיל הגיס הצפוני/דובר צה"ל, דובר צה"ל
מסוק מעביר אספקה כחלק מתרגיל הגיס הצפוני, 11 בספטמבר 2017. דובר צה"ל, דובר צה"ל
מתוך תרגיל הגיס הצפוני/דובר צה"ל, דובר צה"ל

כחלק מהתרחישים, תורגל מצב שבו חיזבאללה זרע הרס בקו הגבול באמצעות רקטות וטילים, במה שהביא כביכול לפגיעה באזרחים. "אנחנו לא אוהבים לטאטא אירועים כאלה מתחת לשולחן, כך שחלק מהתגובה שלנו באה לידי ביטוי בפתיחה באש, והיתר בתמרון. המטרה היא לכבוש שטח במטרה לאפשר לדרג המדיני לנהל משא ומתן טוב יותר לקראת הסכם", הסביר הקצין הבכיר.

הכוחות תרגלו הקפצה והתייצבות בתוך זמן קצר מרגע קבלת ההודעה, ועד להגעתם לגבול דרך מעבר בימ"חים (יחידות מחסני חירום - א"ב). במסגרת התרגיל, חיזבאללה ניסה לפגוע במפקדות ובשטחי הכינוס וההגעה של הכוחות. כשעלה נושא היקף הירי של חיזבאללה, הקצין הודה כי התרחיש הפתיע גם אותו. "היקף הירי שתרגלנו מייצר דילמה שמשפיעה על עומק והיקף התגובה שלנו".

קצין בכיר נוסף ציין כי התמרון התפרס על פני 30 קילומטרים. "לא נרוץ עד הרקטה האחרונה, לא נטפל בכל מרחב שיגור. אז איך נשיג הישג מבצעי? בתמרון קרקעי. להרוג אויב ולהשמיד תשתיות, גם מהאוויר, תוך פעילות במקביל במרחבים צפופים". הקצין הראשון נדרש לשאלה על האופן שבו אמורה להסתיים מלחמה עם חיזבאללה, וסיכם: "אם תוצג מפה ולא נידרש להסביר אותה, סימן שצה"ל ניצח".

פעילות בחמ"ל משותף של חיל האוויר ויחידות יבשה בתרגיל הגיס הצפוני, 11 בספטמבר 2017. דובר צה"ל, דובר צה"ל
פעילות בחמ"ל בתרגיל הגיס הצפוני/דובר צה"ל, דובר צה"ל
ספינת דבורה של חיל הים בפעילות בתרגיל הגיס הצפוני, 11 בספטמבר 2017. דובר צה"ל, דובר צה"ל
מתוך תרגיל הגיס הצפוני/דובר צה"ל, דובר צה"ל
חיילים בפעילות לילית בתרגיל הגיס הצפוני, 11 בספטמבר 2017. דובר צה"ל, דובר צה"ל
מתוך תרגיל הגיס הצפוני/דובר צה"ל, דובר צה"ל
שיירת רכבי אספקה בתנועה לילית בתרגיל הגיס הצפוני, 11 בספטמבר 2017. דובר צה"ל, דובר צה"ל
מתוך תרגיל הגיס הצפוני/דובר צה"ל, דובר צה"ל
מסוק מנחית חיילים בלילה כחלק מתרגיל הגיס הצפוני, 11 בספטמבר 2017. דובר צה"ל, דובר צה"ל
מתוך תרגיל הגיס הצפוני/דובר צה"ל, דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully