וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועצו לשעבר של טראמפ לוואלה! NEWS: הבית הלבן יעבור טלטלה עד חג המולד

11.9.2017 / 17:11

בריאיון נרחב מישראל, טוען סבסטיאן גורקה, מקורבו של סטיב באנון, שהמציאות הנוכחית "היא זמנית". לדבריו, "העם האמריקני בחר במסר של באנון וטראמפ ממשיך לקדם את האג'נדה שלו". על הטענות כי הוא אנטישמי: "התקשורת עיוותה את דברי"

צילום: מגד גוזני, עריכה: ורד לידני

סבסטיאן גורקה, לשעבר יועץ בבית הלבן, מעריך כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יערוך שינויים בדרגים הבכירים ביותר בממשל – עוד לפני חג המולד. "המציאות כעת בתוך הבית הלבן היא זמנית", אמר גורקה, שנחשב למקורבו של היועץ האסטרטגי לשעבר סטיב באנון, בריאיון לוואלה! NEWS.
לכאורה, מאבק הכוחות בבית הלבן הוכרע ו"הגלובליסטים" ניצחו. באנון ואנשיו – הבכיר שבהם גורקה - הודחו, והקבוצה המזוהה עם חתנו של הנשיא, ג'ארד קושנר ובתו של הנשיא איוונקה, כמו גם ראש המטה ג'ון קלי והיועץ לביטחון לאומי הרברט מקמסטר, ניצחו והאג'נדה שניסה באנון להוביל נעלמה בתככי הבית הלבן - או כך לכל הפחות נדמה היה.

גורקה טוען אחרת. לטענתו, היה זה מאבק בדרג נמוך מדרג הנשיא. "אתה חייב להבין, נשיא לא עוסק בכוח אדם", אמר. "זה אדם שיש באחריותו אלפי ראשי נפץ גרעיניים. הוא עוסק בשורת נושאים, ישן שעתיים וחצי בלילה. אנשים מתחתיו ארגנו מציאות חליפית, מציאות שאינה המציאות שבגללה נבחר. אבל זה זמני".

סבסטיאן גורקה יועצו לשעבר של דונלד טראמפ נשיא ארה"ב בראיון לוואלה, 11 בספטמבר 2017. מגד גוזני
צופה שינוי נוסף באנשי הסגל של טראמפ. גורקה/מגד גוזני

אין סודות לגבי מי רומז גורקה – ראש המטה קלי, שהחליף את ריינס פריבוס, היועץ הכלכלי גארי כוהן ואחרים. "הנשיא יבין בקרוב מי היועצים שנותנים לו עצות לא ראויות", הוא מוסיף. האנשים שזוהו עם המסר "להחזיר את אמריקה לגדולתה" שוב הוזזו, אבל זה זמני בעיניו.

"יום אחרי שהגשתי את מכתב ההתפטרות הנשיא התקשר אליי, הודה לי על שירותי והתחייב לי – אני נשאר בסדר היום המקורי שלי. האג'נדה שלי נותרת כפי שהייתה. ואתה תוכל לעזור לי ליישם אותה טוב יותר מבחוץ מאשר מבפנים", אמר גורקה. הוא הוסיף כי הוא לא מאוכזב מההחלטות שקיבל הנשיא, הן האידיאולוגיות והן האישיות".

"טראמפ אינו אידיאולוג. הוא פרגמטיסט. באנון אידיאולוג", אמר גורקה על היועץ לשעבר השנוי במחלוקת, שלדעתו הוא האדם החזק ביותר בארצות הברית אחרי טראמפ, חזק בהרבה משהיה בבית הלבן. "השמאל צהל כשבאנון הודח. הם פשוט לא הבינו. אמריקה בחרה במסר של באנון. כמובן, השם על פתק ההצבעה היה דונלד טראמפ, אבל המסר של באנון הוא שחלחל, וכעת הוא יכול לצאת למלחמה בלא הרסן של הבית הלבן. ויש לנו כלים", אמר.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם היועצים סטיב באנון וג'ארד קושנר. GettyImages, GettyImages
"הנשיא יבין בקרוב מי היועצים שנותנים לו עצות לא ראויות". טראמפ עם קלי, באנון וקושנר/GettyImages, GettyImages
סבסטיאן גורקה יועצו לשעבר של דונלד טראמפ נשיא ארה"ב בראיון לוואלה, 11 בספטמבר 2017. מגד גוזני
לא מתלהב מהמפלגה הרפובליקנית. גורקה/מגד גוזני

כשנשאל אם טראמפ נמצא בקשר רציף ומתייעץ עם האדם שפיטר ושבכל זאת התחייב לצאת למלחמה למען עקרונותיו, גורקה רק מחייך. "האם פרשנים פוליטיים סבורים לדעתך שהנשיא לא נמצא כלל בקשר עם באנון?", ענה בשאלה. "קורי לבנדובסקי לכאורה הודח, אבל המשיך לבקר בחדר הסגלגל. מדוע לדעתך? ובאשר לבאנון – גם אם הנשיא נאלץ להרחיק עצמו מאדם עקב בעיות פוליטיות, הנשיא מאוד-מאוד נאמן למי שנאמן אליו".

באנון, וגורקה, כמו הבוס לשעבר שלהם, לא מתלהבים בלשון המעטה מהמפלגה שלכאורה הם שייכים לה. "טראמפ רק במקרה במפלגה הרפובליקנית", אמר. "הוא נגד הממסד באשר הוא. הממסד הרפובליקני לא הבין שאנשים לא בחרו בהם. הם חושבים שהם ניצחו בבחירות. לא הם לא. טראמפ ניצח. ואם הם לא יבינו, הם יבינו בבחירות הקרובות בשנה הבאה".

טראמפ זקוק כמובן למפלגה כדי להעביר את סדר היום שלו, את החוקים היקרים ללבו בשני בתי הקונגרס – החומה בגבול עם מקסיקו, תכנית ההשקעה בת טריליון הדולרים בתשתיות, ובראש ובראשונה תכנית הבריאות החדשה." דבר אחד ביקש טראמפ מהקונגרס. הוא בא למקונל וראיין (מנהיגי הרפובליקנים בסנאט ובית הנבחרים בהתאמה, א"נ) ואמר להם – שבע שנים אתם מדברים על ביטול והחלפת 'אובמה קר'. בבקשה. והם נכשלו", אמר גורקה.

לדבריו, "העם האמריקני יודע שזה כישלון שלהם, לא של טראמפ". ובאשר לברית, או ההסדר המזדמן עם הדמוקרטים בשבוע שעבר, הכריז: "טראמפ לא נכנע לדמוקרטים". הוא הוציא כרטיס אדום לרפובליקנים – אם לא תשחקו אתי יש אחרים שיסכימו בשמחה. תבחרו".

ראש הסגל בבית הלבן ג'ון קלי עם היועץ סטיב באנון והיועץ סבסטיאן גורקה. GettyImages, GettyImages
מאבק כוחות. באנון, קלי וגורקה/GettyImages, GettyImages

מבחינת מדיניות החוץ, הרטוריקה של טראמפ אולי קשוחה יותר, אבל בפועל אין הבדל מימי ממשלו של ברק אובמה. עדיין אותה קלישאה – כל האופציות על השולחן, ועדיין קוריאה הצפונית בשלה. למרות הצהרות הנשיא על כך שהמנהיג קים ג'ונג און מתחיל לכבד את ארצות הברית, בתוך שבוע ערכה פיונגיאנג עוד ניסוי בטיל בליסטי וניסוי גרעיני. גורקה, מצדו, דוחה את הטענה הזאת.

"בזמן אובמה הביטוי כל האופציות על השולחן היה האופציה היחידה. בסוריה טראמפ לא הכריז על קו אדום – הוא שיגר 52 טילי טומהוק על סוריה תוך אכילת עוגת שוקולד עם נשיא סין", הזכיר. על קוריאה הצפונית אמר גורקה רק כי "לו אתה חבר בפוליטביורו בפיונגיאנג, האם אתה מרגיש שאתה יכול לחזות את צעדיו הבאים של נשיא ארצות הברית באותה רמת ביטחון שיכולת לחזות אותם בעבר?".

"מגנה את מפלגות הימין הקיצוני בהונגריה באופן חד משמעי"

גורקה הגיע לישראל לכנס הטרור השנתי של המרכז הבינתחומי בהרצליה, וכמעט כמו בכל דבר אחר, גם דעותיו בנושא הטרור האסלאמי שנויות במחלוקת. בין היתר, הוא תמך באיסור הטיסה לארצות הברית משבע מדינות מוסלמיות, על אף שהיעילות של כך מוטלת בספק. הרי כיום טרוריסטים יכולים להגיע עם דרכון מצרפת, מגרמניה מרוסיה או מאינדונזיה – שלא לדבר על ערב הסעודית, שממנה באו מרבית מחבלי אל-קאעדה, שפוצצו את מגדלי התאומים לפני 16 שנה בדיוק.

"לקחנו רשימה מוכנה של שבע מדינות ומי שהכין אותה היה הבית הלבן של הנשיא אובמה בשנת 2016", הפתיע גורקה. "זאת בתשובה לשאלה פשוטה – מאילו מדינות סביר שיגיעו לארצות הברית טרוריסטים". הוא הבהיר כי הוא לא כורך את כל העולם המוסלמי או הטרור האסלאמי יחד. "אני למדתי על טרור אסלאמי וסכנתו למערב, לא מהכמרים הקתוליים שלימדו אותי בילדותי, אלא מאנשי צבא מוסלמים, ערבים שאותם לימדתי בנאט"ו. קצינים ירדנים, מצרים, מאיחוד האמירויות. וראיתי את ההבדלים ביניהם. אני לא חושב שהאסלאם מונוליתי, אבל אני רואה שהכוחות הרוצים להחזיר את העולם למאה השביעית מתחזקים, ועלינו להילחם בהם עם בעלי בריתנו".

גם ביחס לאירועי שרלוטסוויל ולתגובת טראמפ דחה גורקה את הטענות כלפי הנשיא. "על כל מה שיעשה הנשיא תהיה עליו ביקורת מ'הפייק ניוז'", הסביר. "אבל צריך לזכור שלא 'ניו יורק טיימס' ולא CNN בחרו בו, אלא העם האמריקני. טראמפ אמר שאין ל-KKK מקום באמריקה של היום, אבל הוא הוסיף נקודה חשובה לדעתי: שבשמאל יש הבנה וסלחנות לאלימות הבאה מהצד הזה – רצח שוטרים בידי פעילים שחורים או אנטיפה, למשל".

צעדת ימין קיצוני בשרלוטסוויל, וירג'יניה, אוגוסט 2017. רויטרס
"הרפובליקנים לא ניצחו בבחירות. טראמפ ניצח". צעד הימין בשרלוטסוויל/רויטרס

אחת המחלוקות הרבות הסובבות את גורקה היא דעותיו, או ליתר דיוק קרבתו לחוגי הימין הקיצוני בעיקר בהונגריה, שממנה באה משפחתו ושבה חי חלק ניכר מחייו. גורקה הואשם בקרבה והזדהות עם הארגון ההונגרי "ויטזי רנד", שלו כמה פלגים, וגם למשמר ההונגרי, ארגון ימין קיצוני אנטישמי ולאומני.

גורקה מכחיש באופן חד-משמעי כל האשמה שכזו. "ביקשתי פעמים רבות - הראו לי ולו התבטאות אחת אנטישמית, התבטאות אחת אנטי-ישראלית, התבטאות אחת של תמיכה בימין הקיצוני ההונגרי. אין", אמר. "אבי לחם נגד הפשיסטים ונגד הנאצים. הוא ליווה אישית ילדים יהודים עונדי טלאי צהוב בני כיתתו לבית הספר כדי שלא ייפגעו", הזכיר את עברו המשפחתי.

באשר למשמר ההונגרי, טען, דבריו סולפו לחלוטין. "רואיינתי לטלוויזיה ההונגרית, ושם אמרתי בריאיון בן 11 דקות שמטריד מאוד שמפלגות כמו 'פידס' (מפלגת השלטון, א"נ) ו'יוביק' (מפלגת הימין הקיצוני, א"נ) מנצלות את פחדי העם ההונגרי למשחקים פוליטיים ציניים. והמשמר ההונגרי פועל באופן אנטי דמוקרטי בכלים מודרניים", הבהיר. "דבריי נלקחו, נחתכו ועוותו לחלוטין. למזלי, ידיד השיג את הריאיון המלא ותמלל אותו והובהר שאני מתנגד לתנועות האלה. ורק כדי להדגיש - אני מגנה את המפלגות והתנועות האלה באופן חד משמעי", מחדד גורקה את הנקודה.

סבסטיאן גורקה יועצו לשעבר של דונלד טראמפ נשיא ארה"ב בראיון לוואלה, 11 בספטמבר 2017. מגד גוזני
מגנה את מפלגת הימין הקיצוני בהונגריה, מולדת משפחתו. גורקה/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully