וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אביה של ילדה שגססה מסרטן: "המטפל נתן שמן זית במקום קנאביס"

איילון אשכנזי איבד את בתו אופיר באפריל לאחר מאבק ארוך עם המחלה שבמהלכו נעזרה בקנאביס להקלת כאביה. המשפחה פנתה למטפל שלטענת אשכנזי מסר להם שמן ללא חומר פעיל. פרקליטו של המטפל: "טענות מופרכות"

קנאביס רפואי. אילן, תצפית TPS
קנאביס רפואי. אילוסטרציה/תצפית TPS, אילן

אופיר אשכנזי הלכה לעולמה בחודש אפריל האחרון בגיל 12 לאחר מאבק במחלת הסרטן. בחודשים האחרונים לחייה ניסו בני משפחתה להקל עליה את הכאבים באמצעות טיפול קנאביס רפואי המוכר כשיטה לסיוע לחולים. אביה מסר כי הקנאביס שקיבלה בתו במרשם רפואי למטפל אלטרנטיבי, שהסכים להעבירו לגורם המטפל בשיטת "ריק סימפסון". אולם לטענת האב - הושב לו בקבוק ובו שמן זית. האב, איילון, אף פנה למרכז רפואי שעמו עבד המטפל, אמיר פרלמן, ובעקבות כך הופסקה ההתקשרות עמו.

לפני שנתיים וחצי חלתה אופיר במדולובלסטומה – גידול סרטני המתפתח במוח הקטן ובמערכת העצבים, והוא הסוג השני בשכיחותו בגידולים ממאירים בקרב ילדים בישראל. הגידול גרם לאופיר לחוסר יציבות בהליכה ולבחילות והקאות והיא עברה ניתוח מוצלח להסרתו בשלמותו. לאחר הניתוח לא נמצאו גרורות, שחזר איילון, אביה, בשיחה עם וואלה! NEWS. "היינו בסיכון נמוך ומשם עברנו שנה של הקרנות וכימותרפיה כדי לוודא שלא נשאר דבר", הוסיף.

אולם בקיץ בשנה שעברה חזר הגידול בעוצמה חזקה יותר ולדברי איילון "גילינו שלרפואה המערבית אין כל פתרון עבורנו". לאחר שהרופאה שטיפלה בבתו אמרה כי תוכל רק לסייע לה "למשוך זמן ולהשלים עם המצב" החל איילון לבדוק אפשרויות וליצור קשר עם מומחים מחו"ל. "בסוף הגענו למסקנה שאין מי שיכול להציל אותה ואנחנו נשארים בארץ ועושים מה שיכולים", סיכם את מאמצי החיפושים. כך הגיעו בני המשפחה להחלטה לנסות שיטות אלטרנטיביות – החל משינוי תזונתי מוקפד, דרך שיטת צ'יקונג הסינית לריפוי וחיזוק המערכת החיסונית, ועד לקנאביס רפואי, שמחקרים קשרו בין השימוש בו לבין סיוע בריפוי ובעיקר בהקלה על חולים בסרטן.

קנאביס. תצפית TPS
נקשר לריפוי והקלה על חולים בסרטן. קנאביס/תצפית TPS

אופיר קיבלה רישיון לצרוך 150 גרם קנאביס בחודש בתפרחת, בשמן ובעוגיות. אביה העיד כי בעקבות השימוש בקנאביס, שאותו קיבלה בתחילה בשמן, היא החלה להראות סימנים ראשונים של שיפור במצבה. "מהרגע שהיא צרכה את השמן חזר לה התיאבון, מצב הרוח שלה השתפר והיא סבלה מפחות בחילות באופן משמעותי", סיפר. "היא הפסיקה לחלוטין עם כל התרופות האחרות שקיבלה. ככל שהעמקנו בנושא הבנו שיש דרך לקבל שמן מזוקק יותר, שיכול לעזור לה משמעותית. דרך שיטת 'ריק סימפסון'".

ריק סימפסון, חוואי קנדי שהגה את שיטת הטיפול המדוברת, הפיק באופן עצמאי שמן בריכוז גבוה מצמח הקנאביס. סימפסון טען כי הצליח לרפא את עצמו מסרטן באמצעות השמן אך השיטה שפיתח נותרה שנויה במחלוקת. בקהילה הרפואית בישראל ובמשרד הבריאות לא ממהרים להמליץ עליה ונצמדים להנחיה הקיימת לספק לחולים שמן קנאביס רפואי בריכוז של עד 30% של הרכיבים הפעילים בצמח – CBD ו-THC. אולם, השימוש בשיטה צובר בשנים האחרונות תאוצה בקרב חולים אונקולוגיים מורכבים. זאת, לאור דיווחים על שיפור משמעותי בהתמודדות עם תופעות הלוואי הקשות של המחלה וכן על עצירת הידרדרות המחלה. בשל כך החלה לפרוח רשת של "מומחים" המתנדבים להפיק את השמן בשיטה זו עבור החולים.

עוד באותו נושא

הקלות למטופלי קנאביס: ימתינו פחות זמן ויוכלו לצרוך מחוץ לבית

לכתבה המלאה

"העולם של הקנאביס הוא שוק די פרוץ ואפור"

"אתה נכנס לתהליך הזוי", סיפר איילון. "תוך כדי שאתה נלחם על החיים של הבת שלך ואתה במקום הכי חלש ואומלל שלך, אתה גם מתחיל ללמוד את העולם הזה של הקנאביס שהוא שוק די פרוץ ואפור. זה עולם שלם של פטנטים – כדורים, שמן, עוגיות ועוד. ראינו כמה השמן עושה טוב לאופיר ועוצר את ההידרדרות שלה אז הלכנו לאיפה שיכלנו כדי להציל אותה".

בני המשפחה פנו למטפל אמיר פרלמן לאחר שחיפשו אחר גורם שיכול לסייע בשינוי תזונתי עבורה. "התחלנו תהליך שכלל שני מפגשים של ייעוץ תזונתי, תוספי תזונה וליווי תזונתי של שלושה חודשים תמורת 2,500 שקלים", סיפר האב.

איילון סיפר על קשר חם וישיר שנוצר בין אופיר והמשפחה לבין המטפל. לדבריו, כששיתפו את פרלמן ברצונם להפיק שמן בשיטת ריק סימפסון הוא הציע את עזרתו ולקשרם לאדם שעושה זאת. איילון מתאר כי פרלמן אמר שיוכל לעזור וביקש לקבל את הקנאביס שניתן לאופיר בטענה ש"יש לו מישהו בפרויקט סודי של משרד הבריאות שיכול להפיק שמן טוב ומרוכז יותר". איילון הוסיף כי פרלמן הציע את עזרתו בהתנדבות וכי "שמחנו על ההצעה, אין לנו זמן או ידע להתעסק עם הכנה של השמן אז כמובן שהלכנו על זה ומסרנו לו את השקית עם החומר".

לטענת איילון, משהו בבקבוק השמן שנתן לו פרלמן עורר את חשדו. לאחר שבתו לא הגיבה כלל לטיפול פנתה המשפחה למעבדה פרטית לצורך בדיקת השמן. לטענת איילון תוצאות הבדיקה הראו כי מדובר בשמן זית שהכיל קנאביס בריכוז של אחוז אחד בלבד. לנוכח הבדיקה ביקש האב להתעמת עם המטפל. תמלול השיחה בין פרלמן לאיילון מעלה כי הראשון טען שלא ידע דבר על כך וכי האדם שהפיק בעבורו את השמן הטעה אותו. פרלמן נשמע בשיחה כשהוא מתנצל על שאירע ואומר שיש לו "שיחה ארוכה" לעשות עם מפיק השמן.

אילון אשכנזי ובתו אופיר שחלתה בסרטן, 2017. באדיבות המשפחה
איילון אשכנזי ובתו אופיר שחלתה בסרטן/באדיבות המשפחה

בשיחה נוספת הודיע איילון לפלרמן כי הוא מפסיק את ההתקשרות עמו. על כך השיב פרלמן: "יקירי חבל, ההפסד כולו שלך. אני ניתקתי יחסים בצורה אלימה עם אדם שעבדתי איתו כמה חודשים ארוכים (מפיק השמן, ר"ב). אף אחד לא חסין מפני רמאים ושקרנים. העירנות שלך תפסה את זה ולא אני. אני אכבד כל דבר שתחליט ותרצה, זה כל מה שיש לי להגיד על זה". בהמשך טען כי אותו אדם שהפיק עבורו את השמן טיפל בעבר בארבעה אנשים נוספים, בהם בנו שלו וקרובת משפחתו וכי הוא עצמו נפגע מהמצב והצטער על שנאלץ "לחתוך איתו את היחסים".

בחודשים האחרונים קיים איילון כמה שיחות עם פרלמן והמשיך לדרוש ממנו את פרטיו של מפיק השמן. לטענת האב, פרלמן המשיך להתנער מהמעשה ולטעון שהוא ומטופליו רומו בידי אותו אדם, אך סירב למסור פרטים על אודותיו. לאחר שמתה בתו ממחלתה פנה איילון למרכז לרפואת הרמב"ם שבו עבד פרלמן באופן קבוע בליווי וייעוץ לחולים – ויידע את ההנהלה על המקרה. מנהל המרכז ד"ר גיל יוסף החליט לאחרונה להפסיק את ההתקשרות עם פרלמן.

"כל שקית של 10 גרם שווה אלף שקל, בעצם הבאתי לו עשרת אלפים שקל ביד והוא נתן לי בקבוק שמן זית", טען אשכנזי. "האם הוא עישן את זה? מכר את זה? אני לא יודע. אני רק יודע שמאז המקרה, גיליתי עוד שני מקרים שהוא עשה את אותו התרגיל והם מפחדים לדבר כדי שלא ייקחו להם את הרישיון לקנאביס". לדבריו, "זה לא גניבת אוטו, כסף או תכשיטים, להונות ילדה בת 12 חולת סרטן, שאתה יודע שהיא הולכת למות, זה מעוות בכל כך הרבה רמות. גם לגנבים ונוכלים צריך להיות קוד אתי בסיסי".

אילון אשכנזי ובתו אופיר שחלתה בסרטן, 2017. באדיבות המשפחה
איילון ובתו אופיר/באדיבות המשפחה

ד"ר גיל יוסף מנהל המרכז לרפואת הרמב"ם מסר כי: "ברגע שסיפור המקרה ותלונתו של האב הגיעו אלי, עקב חומרתו של המקרה, לא הייתה לי ברירה, אלא להקפיא את עבודתו של אמיר פרלמן במרכז לרפואת הרמב"ם, עד לבירור סופי של העניין. חשוב לציין שבמשך השנתיים שהוא עובד במרכז, הוא עשה את עבודתו נאמנה והמטופלים היו מרוצים מאוד מהטיפול ומהשירות. אני מקווה שבקרוב יתברר שהוא אינו מעורב בפרשה".

מאמיר פרלמן נמסר באמצעות עורך דינו סתיו סער: "מר פרלמן מצטער מאוד לשמוע על כך שהמחלה הקשה גברה בסופו של דבר על הילדה ועל מאבקיה והוא כואב את כאבה של המשפחה. יחד עם זאת, הטענות המופנות כלפיו במסגרת הכתבה מופרכות עד כדי כך שכלל אין בכוונתו להתייחס אליהן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully