וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתבך סדרתי, עבריין מורשע: זהו המלווה הקבוע של הזוג נתניהו

11.9.2017 / 13:37

כבר 20 שנה הולך עזרא סיידוף לצדם של ראש הממשלה ורעייתו, ושמו עלה כעת לכותרות במסגרת כתב האישום נגד האחרונה כשהגן עליה לכאורה. אלא שזו דווקא סיטואציה מוכרת מאוד לסיידוף - שכבר קיווה בעבר שלא יחזור לחדר החקירות. פרופיל

הקלטה: מתוך ראיון לתכנית של ניב רסקין בגל"צ, עריכה: יאיר דניאל

שמו של עזרא סיידוף קשור בשורה של הליכים משפטיים החל מ-1980 ועד לצירופו להודעה על כתב האישום מיום שישי האחרון, שבה נכלל יחד עם רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו. סיידוף הוא ידידם של בני הזוג נתניהו והאיש שחולש על הפרטים הקטנים הנוגעים להחזקת ותפעול בית ראש הממשלה.

סיידוף מלווה את משפחת נתניהו במשך כ-20 שנה, וביום שישי האחרון התברר כי יועמד לדין בכפוף לשימוע, ביחד עם שרה נתניהו. מי שהפך לאיש אמונם של בני הזוג נתניהו היה מעורב בשורת הליכים, מחלקם זוכה, וחלקם עדיין ממתינים לבדיקה. באופן מפתיע, בחלק מאותם הליכים שהתקיימו במרחק של שנים זה מזה, קיים דמיון רב.

לקריאה נוספת:
אין ארוחות חינם: המסר של מנדלבליט באישום נגד שרה נתניהו
מרמה בסך 359 אלף שקלים: שרה נתניהו תואשם בפרשת המעונות
הפרקליטות: עדות מני נפתלי בפרשת המעונות - כמו של עד מדינה

עזרא סיידוף בבית הדין במחוזי לעבודה בירושלים, מאי 2015. נועם מושקוביץ
עזרא סיידוף בבית הדין לעבודה/נועם מושקוביץ

סיידוף עצמו מודע היטב לכך שמדובר במעין "שידור חוזר" של הסתבכות דומה בעבר. "מה שעברתי ב-99', לא אחזור עליו פעם נוספת", אמר סיידוף לעובד לשעבר במשרד ראש הממשלה שסיפר על כך לוואלה! NEWS. סיידוף התייחס לחקירות בפרשת עמדי, במסגרתה נחקר בחשד לקבלת שוחד. "למרות שהוא אמר לי 20 פעם שזה לא יחזור על עצמו, בסוף זה קרה", סיפר העובד.

התפקידים שמילא סיידוף כללו חיכוך מתמיד בין היותו עובד מדינה לבין קשריו עם קבלנים ואנשי ביצוע במגזר הפרטי. חיכוך זה, כפי שהתברר מאוחר יותר, הוליד מספר הליכים משפטיים הנוגעים להתנהלותו של סיידוף. בשנת 1980 הוא הורשע בקבלת שוחד מקבלן עבודות חשמל במשרד הדתות. כשלוש שנים לאחר מכן הוא החל לעבוד במשרד ראש הממשלה בתפקיד זוטר, ונציבות שירות המדינה אסרה עליו לעסוק בענייני כספים בשל הרשעתו הקודמת.

עוד בוואלה!

שני מיליון בחשיכה וגשמי זעם: "אירמה" משתקת את פלורידה

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה ממריאים לאמריקה הלטינית - 10 בספטמבר 2017. לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
האיש הקרוב לבני הזוג נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, לע"מ

סיידוף המשיך בעבודתו במשרד ראש הממשלה ללא תקלות, עד שהגיעה אותה פרשת עמדי. זו הייתה הפעם הראשונה ששמו עלה לכותרות בהקשר של משפחת נתניהו. סיידוף, אז מנהל מחלקות הבינוי, הנכסים, האפסנאות והמשק במשרד ראש הממשלה, היה מעורב באופן עמוק בפרשה, ואף הואשם כי לקח כספי שוחד בסך של 30 אלף שקלים מקבלן ההובלות אבנר עמדי. בסופו של דבר הוא זוכה מחמת הספק בשנת 2003, על ידי שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, צבי זילברטל.

בשנת 2010 ממונה סיידוף לתפקיד סמנכ"ל נכסים ומבצעים במשרד ראש הממשלה, התפקיד שבו יחזיק עד להשעייתו מתפקידו, בעקבות פרשת המעונות. במסגרת תפקיד זה, היה סיידוף אמון על ניהול מעון ראש הממשלה והיה מעורב גם בניהול המעון הפרטי של בני הזוג נתניהו בקיסריה. הוא היה האיש ששכר את מני נפתלי, אב הבית של מעון ראש הממשלה לתפקידו, ומי שהיה אחראי על קשרים עם הספקים שסיפקו שירותים למעון. העשור הקרוב יהיה עשור סוער מבחינתו של סיידוף.

בינואר 2013 נקלע סיידוף לשולי פרשת נתן אשל, ראש הסגל של ראש הממשלה נתניהו, לאחר שנטען כי חשף והציג את התמונות שצילם אשל – תמונות לא הולמות של עובדות במשרד ראש הממשלה שבגינן סיים אשל את תפקידו – לעובדים אחרים במשרד. במרץ 2014 הוא נתבע ביחד עם ראש הממשלה ומשרד ראש הממשלה על ידי מני נפתלי, אז אב הבית במעון. נפתלי ניצח בתביעה ונפסק כי יקבל פיצויים שישולמו מטעם המדינה. התביעה העסקה בתנאי העסקה פוגענית במעון, בעיקר בהקשר של יחסה של שרה נתניהו לעובדים, בזמן שסיידוף היה המעסיק הישיר שלהם.

נתן אשל. עומר מירון
הסתבך בשולי פרשת נתן אשל/עומר מירון

היחסים בין סיידוף לנתניהו, ושיתוף הפעולה שהיה או לא היה ביניהם, הוא אחד הנושאים המרכזיים של התיק המכונה תיק פרשת המעונות. "הוא היה בקשר טוב עם המשפחה", אמר בכיר לשעבר בלשכת ראש הממשלה. "צריך לזכור שזה לא בית רגיל. זה בית שצריך לנהל אותו". ביוני 2015 הוגשה תביעה נגד סיידוף. הפעם בגין אי דיווח על כך כתב האישום שהוגש נגד אילן שמואל, נהג במשרד ראש הממשלה, בגין עבירות מין בקטינה – דבר שאפשר את המשך העסקתו ללא הפרעה למשך תקופה של מספר חודשים. שמואל הורשע בסופו של דבר בשורה של עבירות מין חמורות ביותר, וההליך המשמעתי בבית הדין לעבודה בעניינו של סיידוף, הוקפא עד לסיום ההליך הפלילי בפרשת המעונות.

לפני שנתיים בדיוק, הושעה סיידוף ממשרד ראש הממשלה, לאחר שנחקר כחשוד בפרשת המעונות. לפי הפרסום של רויטל חובל ב"הארץ", סיידוף ממשיך לקבל משכורת בסך של כ-30 אלף שקלים למרות השעייתו, עד היום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"קו ההגנה של שרה יהיה שסיידוף עשה על דעתו דברים שהיא לא ביקשה ממנו, רק בגלל שהוא רצה לרצות אותה", ציין גורם בכיר לשעבר בלשכת ראש הממשלה. "אנשים אוהבים לרצות דמויות שנמצאות בעמדות כוח. יותר משהעגל רוצה לינוק הפרה רוצה להניק. זה בדיוק האופי של עזרא, אחד שרוצה לרצות את השררה. זה היה אולמרט ואחרי זה נתניהו. זה לא שהוא ניסה לסרב ואמרו לו עזרא 'מה-פתאום, אתה תעשה מה שאנחנו אומרים לך'. הוא לא ניסה להגיד לא. בשל כך שרה יכולה לטעון: 'לא ביקשתי ממנו בחיים'. לכן גם הפוליגרף שהיא ביצעה נראה לי אמיתי".

"זיוף חשבוניות כדי להסוות את העלות הגבוהה"

בהודעת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שפורסמה ביום שישי האחרון צוין כי סיידוף יואשם בעקבות חלקו בפרשה. על הפרק: שיתוף פעולה בין נתניהו לסיידוף לצורך יצירת מצג שווא שיאפשר הזמנת ארוחות ממסעדות בסך של מאות אלפי שקלים, במקום שיוכנו על ידי המבשלת שהועסקה במשרד ראש הממשלה. לפי החשד, הדבר כלל זיופיו חשבוניות לאותם שפים, כדי להסוות את עלותה הגבוהה של הארוחה באמצעות דיווח על מספר סועדים גבוה מכפי שהיה בפועל. לפי המתואר, סיידוף היה אחראי על הנפקת החשבוניות ואף חתם עליהן.

מני נפתלי בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, מאי 2015. נועם מושקוביץ
סיידוף שכר את שירותיו. מני נפתלי/נועם מושקוביץ

סעיף נוסף נוגע לפרשת "המלצרים", במסגרתה, לפי הנטען, פוברקו שעות העבודה של מלצרים שהועסקו במעון במהלך סופי השבוע, וזאת כדי לשלם את שכרם הגבוה. גם כאן נעשה שימוש בזיוף חשבוניות, הפעם בנוגע לחברת "מיקוד" שסיפקה את המלצרים.

בפרשת החשמלאי אבי פחימה, מילא סיידוף תפקיד דומה, כשמסר, כך לפי הנטען, פירוט כוזב של תאריכים ועבודות שנועדו ל"הלבין" את עבודתו של החשמלאי במעון הפרטי של בני הזוג נתניהו בקיסריה, בניגוד לנהלים. יש לציין כי בסעיף זה שרה נתניהו לא הואשמה, משום שלא נמצאה תשתית ראייתית מספקת.

"הם (בני הזוג נתניהו – א.ס) עוטפים את עזרא בצמר גפן", אמר הגורם במשרד ראש הממשלה. "הם נזהרים בכבודו. הם יחבקו אותו מכל הכיוונים ולא ידברו עליו מילה וחצי מילה. האתגר מונח לרגלי התביעה. הם צריכים להוכיח ששרה ידעה על הכללים ושאמרו לה לא. זה שם אותה במקום מצוין. המקור והנורמה שמחייבת אותה היא לא הנורמה שמחייבת את עובדי הממשלה. אני מאמין ששרה כן ניסתה להוציא כמה שיותר כסף מהמדינה. אבל מי שכשלו הם הפקידים שפחדו להגיד לא. הם הסיפור".

גדי טל, עורך דינו של סיידוף מסר בתגובה: "סברנו שהתיק ראוי להיסגר. כך לא קרה בינתיים. מטבע הדברים טרם עיינו בחומר החקירה, כך שמוקדם להתייחס לגופם של הדברים. מה שבהחלט ניתן כבר לומר הוא שמר סיידוף, העובד במשרד ראש הממשלה יותר מ-35 שנה, ותחת שמונה ראשי ממשלה שונים, פעל כל שנותיו לפי נהלים והנחיות, וכך גם במקרה הזה. כמו כן ראוי לזכור ולהדגיש כי עמדת המשטרה והפרקליטות היא שבכל מקרה מר סיידוף לא הפיק איזושהי טובת הנאה או שמץ טובת הנאה מאיזה מהעניינים העומדים על הפרק. על כך אין ויכוח. אנו נלמד היטב את חומר החקירה ונגיע לשימוע בפרקליטות מחוז ירושלים, שאין לנו ספק שתקשיב לטענותינו בקשב רב ותשקול אותן בהגינות ובכובד ראש. אנחנו מקווים שזה יהיה ההליך האחרון בתיק ושלאחריו הוא ייסגר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully