וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרמה בסך 359 אלף שקלים: שרה נתניהו תואשם בפרשת המעונות

8.9.2017 / 11:32

היועץ המשפטי לממשלה הודיע לרעיית ראש הממשלה כי תועמד לדין בכפוף לשימוע. נתניהו וסמנכ"ל מבצעים ונכסים במעון הרשמי חשודים כי הסתירו העסקת מבשלות כדי להזמין ארוחות מוכנות ושפים במאות אלפי שקלים. "רה"מ על האישום: "הסיפור ההזוי של החמגשיות יתנדף בשימוע"

הקלטה: מתוך ראיון לתכנית של ניב רסקין בגל"צ, עריכה: יאיר דניאל

פרשת המעונות - כל העדכונים

- היועמ"ש: שרה נתניהו תעמוד לדין בכפוף לשימוע
- החשד: קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ועבירות מרמה והפרת אמונים
- לפי האישום הצפוי, נתניהו יצרה מצג שווא על העסקת מבשלות, עבור ארוחות ב-359,000 שקל
- הודעה דומה נמסרה לסמנכ"ל מבצעים ונכסים במעון הרשמי, עזרא סיידוף

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט פרסם היום (שישי) את החלטתו בתיק מעונות ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובה הודיע לשרה נתניהו כי הורא שוקל להעמידה לדין בשל חלקה ב"פרשת הזמנת הארוחות". בהודעה נמסר כי בפני נתניהו עומדת הזכות לשימוע, בטרם תתקבל הכרעה סופית בעניין זה. "ההחלטה התקבלה לאחר שהיועמ"ש בחן את חומר הראיות, ולאחר ששמע את עמדות הגורמים הרלוונטיים", נמסר בהודעה.

הודעה דומה נמסרה גם לסמנכ"ל מבצעים ונכסים במשרד ראש הממשלה עזרא סיידוף, בגין חלקו בפרשה. מההודעה עולה כי לפי החשד, מספטמבר 2010 ועד מרץ 2013 פעלה נתניהו עם סיידוף ליצירת מצג שווא שלפיו במעון הרשמי של ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים לא מועסקת מבשלת, למרות שבפועל לאורך כל התקופה הועסקו במעון מבשלות.

שרה נתניהו. AP
"טענות אבסורדיות". שרה נתניהו/AP

מטרת מצג השווא, לפי ההודעה, היא לעקוף את ההוראות בהן נקבע כי באין מבשלת ניתן להזמין אוכל למעון הרשמי, והשיג מימון לארוחות ממוכנות ולהזמנת שפים שיבשלו במעון. "בדרך זאת התקבלו במרמה מהמדינה מאות ארוחות ממסעדות ומשפים בשווי של כ-359,000 שקלים", נכתב. לאור זאת, שוקל היועץ המשפטי לממשלה להעמיד את נתניהו לדין בעבירות קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ועבירות מרמה והפרת אמונים.

באותה פרשה חשוד סיידוף בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים וזיוף מסמכים. במסגרת החקירה עלה חשד כי ב-15 מקרים לפחות, כשהוזמנו שפים למעון ראש הממשלה לבשל ארוחה עבור אורחים פרטיים של משפחת נתניהו, זויפו חשבוניות, באופן שהעלות הכוללת של הארוחה חולקה למספר מנות כוזב וגובה יותר ממספר המנות שסופקו בפועל.

החשד נגד סיידוף: זייף חשבוניות על ארוחות שפים

המסמכים זויפו כיוון שיש נוהל הנוגע לסכום המקסימלי שבו ניתן להזמין מזון לכל סועד באירוח פרטי במעון, ובמטרה לשלם לשפים סכום גבוה יותר עבור כל מנה. לפי החשד, סיידוף הנחה את השפים, אבות הבית והמזכירות של נתניהו לזייף את החשבוניות בגין אותן ארוחות. עם קבלת החשבוניות המזויפות, הוסיף סיידוף את חתימתו, ובשל כך נשקלת העמדתו לדין. היועמ"ש קובע כי בסעיף זה לא נמצאה תשתית ראייתית שמוכיחה כי נתניהו הייתה מודעת לזיוף.

היועץ המשפטי לממשלה מונה את הפרשות האחרות במסגרת תיק המעונות, בהם ניפוח משכורות למלצרים, מעשי מרמה בהתקשרות עם חשמלאי פרטי והעסקת מטפלת עבור אביה של נתניהו, וקובע כי אין תשתית ראייתית להעמידה לדין במקרים אלה.

פרשת המלצרים

"פרשת המלצרים" עוסקת בחשד כי במעון הועסקו בסופי השבוע מלצרים באמצעות חברת "מיקוד", ששכרם אושר על ידי משרד ראש הממשלה על בסיס מצג שווא לפיו הם עובדי ניקיון או עובדי תגבור, ועל בסיס מצג שווא בנוגע לשעות העבודה שביצעו המלצרים בפועל, כך שהתאפשר לשלם להם שכר גבוה מהשכר המשולם בדרך כלל על ידי המדינה לעובדי ניקיון או עובדי תגבור.

המלצרים, שאותם ביקשה נתניהו לאחר שהכירה אותם מעבודות קודמות במעון, דרשו שכר גבוה יותר לעומת התעריף לו התחייבה חברת "מיקוד", ולכן לפי החשד, הנחה סיידוף את המלצרים עצמם, את אבות הבית ואת מזכירותיה של נתניהו להגדיל בדיווחי השעות של המלצרים, הנמסרים לחברה, את כמות שעות העבודה שביצעו, ובכדי שיקבלו עבור עבודתם את השכר המוגדל עליו סיכמו עמו, וכל זאת ביודעו שאין הדבר כן ובכוונה להונות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מעון ראש הממשלה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הגורמים במעון פעלו בהתאם להנחייתו של סיידוף, ביצעו רישומים כוזבים של מספר שעות העבודה בדוחות והגישו את הדוחות המזויפים לאישור חברת "מיקוד" ובחשבות המשרד. כתוצאה ממעשיו של סיידוף וממעשיהם של מי שפעלו בהנחייתו, כתב היועמ"ש, התקבלו מהמשרד תשלומי יתר מעל השכר המותר לשעה לפי ההסכמים עם חברת "מיקוד" בכ-29,000 שקל במרמה. בשל מעשים אלה נשקלת העמדתו של סיידוף לדין, והוא הוזמן לשימוע.

באשר לנתניהו, קובעת ההודעה, בחומר החקירה שנאסף לא נמצאה תשתית ראייתית מספקת להוכיח כי הייתה מודעת לכך שהעסקת המלצרים נעשתה שלא כדין, או כי היא הייתה מודעת למצגי השווא שנועדו לאפשר את העסקתם. על כן הוחלט לסגור את התיק נגד, בהיעדר ראיות.

פרשת החשמלאי

"פרשת החשמלאי" עניינה בחשד למעשי מרמה בקשר להתקשרות עם חשמלאי פרטי, בניגוד להחלטת הגורמים הרלוונטיים, לביצוע תיקונים במעון הפרטי של ראש הממשלה בקיסריה. בפרשה נמצאו ראיות למעשי מרמה של סיידוף, שנועדו להונות את הגורמים הרלוונטיים במשרד ראש הממשלה, כדי להעסיק את החשמלאי בניגוד לאיסור, תוף פירוט כוזב של תאריכים ועבודות. בגין מעשים אלה נשקלת העמדתו של סיידוף לדין, והוא הוזמן לשימוע.

גם בפרשה זו לא נמצאה תשתית ראייתית מספיקה להוכיח כי נתניהו הייתה מודעת שעניין ההתקשרות עם אותו חשמלאי פרטי לא הוסדר כדין, או כי היא הייתה מודעת למרמה שנעשתה בקשר להתקשרות עמו. לכן הוחלט לסגור את התיק נגדה בפרשה זו בהיעדר ראיות.

פרשת הטיפול הסיעודי

פרשת הטיפול הסיעודי תשמש כראייה להוכחת העבירות המיוחסות לנתניהו בהזמנת הארוחות והשפים

פרשת הטיפול הסיעודי עוסקת בחשד ששתי עובדות ניקיון במעון טיפלו, כל אחת במשך מספר ימים ב-2011, באביה של נתניהו, שמואל בן ארצי, שהתגורר במעון ראש הממשלה ונזקק לטיפול סיעודי, וכי העובדות קיבלו שכר כחלק מהשכר ששולם להן מקופת המדינה כעובדות ניקיון.

לגבי אחת מעובדות הניקיון, עלה כי טיפלה בבן ארצי במשך חמישה ימים במהלך תקופה של כחודשיים, וזאת בימים שבהם יצאה העובדת הסיעודית שטיפלה באותה עת באב, לימי חופש. שכרה של העובדת בגין שעות עבודה אלה שולם מקופת המדינה כעובדת ניקיון.

בכל הנוגע לעובדת השנייה, לא נמצאה תשתית ראייתית מספיקה להוכיח, ברמה הנדרשת במשפט הפלילי, כי נתניהו הייתה מודעת לתשלום נוסף ששולם לעובדת מקופת המדינה, מעבר לסכום הכסף ששילמה לה נתניהו באופן פרטי עבור הטיפול באביה. מעבר לכך, בבחינת חומר החקירה בפרשה זו הביא היועמ"ש בחשבון אל מכלול נסיבות העניין המיוחדות.

מהחקירה עלה כי עובדות הניקיון טיפלו באביה של נתניהו ימים בודדים כל אחת, בשעה שהיה האב זקוק לטיפול סיעודי לפני פטירתו. זאת, על רקע מצוקה שנבעה מהיעדרות המטפלות הסיעודיות הפרטיות, שטיפלו באביה של נתניהו בדרך כלל, למשך מספר ימים. לאחת מהעובדות שילמה כאמור נתניהו באפן פרטי עבור הטיפול באביה, ובכל אופן סכומי הכסף נמוכים יחסית.

לכן הודיע היועמ"ש על סגירת התיק נגד נתניהו בפרשה זו בשל היעדר ראיות מספיקות וכי מכלול הנסיבות אינו מצדיק העמדתה לדין. עם זאת הוא מציין כי הפרשה מוזכרת בכתב החשדות שהועבר לנתניהו בשל ערכה הראייתית להוכחת העבירות המיוחסות לה בפרשת הזמנת הארוחות.

עזרא סיידוף בבית הדין במחוזי לעבודה בירושלים, מאי 2015. נועם מושקוביץ
סיידוף בבית המשפט, לפני כארבעה חודשים/נועם מושקוביץ

ראש הממשלה הגיב בפייסבוק לאישום המסתמן, ואמר כי "ההוצאות על מזון וארוחות מוזמנות בחמגשיות התנפחו באורח פלא בתקופתו של עד המדינה מני נפתלי כאב הבית, וצנחו באורח פלא כשעזב. למה ההוצאות זינקו דווקא בשנים האלה? מי אכל או לקח את הכמות העצומה הזו של חמגשיות וארוחות, שהספיקה לקבוצת כדורגל? בוודאי לא משפחת נתניהו. שתבינו, על זה מתבסס כל הסיפור נגד רעיית הממשלה".

"סיפרו לנו על רהיטי הגן, החשמלאי, הבקבוקים, המלצרים, המטפלת – נשאר בסוף רק הסיפור ההזוי והשקרי של החמגשיות שאת רובן המכריע הזמין מני נפתלי. גם זה יתנדף בשימוע".

(עדכון ראשון: 11:32)

מני נפתלי בהפגנה בפתח תקווה נגד היועץ המשפטי לממשלה - 2 בספטמבר 2017. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
נפתלי בהפגנה השבועית סמוך לבית היועמ"ש/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully