וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשור לתקיפת הכור בסוריה: כשהקו האדום סומן מול הגרעין האיראני

6.9.2017 / 18:00

הפרויקט החשאי שהקים משטרו של אסד בסיוע קוריאה הצפונית בלב המדבר הושמד, לפי פרסומים זרים, במתקפה של חיל האוויר ב-2007. ישראל, שלא חששה ממתיחות מול המעצמות, שמרה על ביטחונה ושלחה מסר כי לא תהסס לפעול כדי לשמור על האינטרסים שלה בעתיד

צילום: רויטרס, עריכה: אריאל תמרין

היום, לפני עשר שנים, תקף חיל האוויר לפי פרסומים זרים כור גרעיני לייצור פלוטוניום שבנתה סוריה בחשאי, בסיוע קוריאה הצפונית. הכור הוקם במחוז דיר א-זור שבמזרח המדינה, לא הרחק מהמקום שבו חגג אתמול צבא סוריה את שבירת המצור הממושך שהטיל ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). צירוף מקרים, לפי פרסומים זרים, שרק ההיסטוריה המזרח תיכונית יכולה להזמין.

מערכת הביטחון והדרג המדיני הצליחו לשמור בסוד את המידע המודיעיני על תהליך בניית הכור ושיתוף הפעולה בין משטרו של בשאר אסד, שהתגלה בשנים האחרונות כאחד הדיקטטורים האכזריים במזרח התיכון, לבין מדענים מהמשטר בפיונגיאנג, שמתעתע גם בימים אלו בארצות הברית עם פיתוח תכנית הגרעין שלו.

הממשל האמריקני ב-2007, שבראשותו עמד אז הנשיא הרפובליקני ג'ורג' וו. בוש, לא מיהר לחסל את המיזם הסורי-צפון קוריאני שנבנה בלב המזרח התיכון ויכול היה לשנות אותו לעד. בוושינגטון העדיפו לפתור את המצב בדיאלוג, אם אכן יצליחו לאמת שנבנה כור, ברקע הכישלון שנצרב בתודעתם בעקבות הכישלון המודיעיני לאיתור נשק כימי בעיראק, סיבה שבגינה יצאו למלחמה להפלת משטרו של בשאר אסד. ואולם, בירושלים הכריעו למען תקיפה, לפי הפרסומים הזרים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התקיפה ששמה קץ לפרויקט. הכור בדיר א-זור, לפני ואחרי התקיפה/מערכת וואלה!, צילום מסך

קשה לדעת מה היה קורה לולא הצליחו גורמי המודיעין להשיג את פיסות המידע הקריטי, שאפשר להרכיב תמונה חדה על המתרחש בדיר א-זור, זו שגררה את התקיפה האווירית. כיום, עשור לאחר מכן, נאבק אסד על הישרדותו וגורף ניצחונות על דעאש.

רוסיה ביססה את כוחה והשפעתה באזור ופועלת בסמוך לגבול עם ישראל, ואיראן הפכה לשותף כמעט בלתי ניתן להפרדה מסוריה והתבססה במדינה בתהליך שמטיל צל כבד לא רק ביטחונה של ישראל - אלא גם על המזרח התיכון כולו, באמצעות הפצת אידאולוגיה קיצונית, מימון ותמיכה בטרור.

העשור החולף השפיע רבות גם על חיזבאללה, שהפך לאיום הבולט ביותר נגד ישראל, ולא בכדי מכוון נגדו תרגיל הגיס שהחל השבוע בגבול לבנון. חיזבאללה איבד כ-2,000 לוחמים בסוריה, אך נהנה מתמיכה איראנית שכוללת לא רק כסף, אמצעי לחימה מתקדמים אלא בעיקר מטרייה של אלפי לוחמים שיעים הפועלים כיום בסוריה בהנחיית טהראן, אך עלולים להצטרף ללחימה עתידית של חיזבאללה נגד ישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
חילוץ פצועים מהריסות בעיר חאלב, סוריה, 24 בנובמבר 2016, מקום שני בקטגוריית "חדשות מתפרצות", סדרות, בתחרות צילומי העיתונות 2017. רויטרס
המלחמה החריבה את סוריה. הריסות בחאלב/רויטרס

יתרה מכך, קוריאה הצפונית, שהייתה לשותף הסמוי בבניית הכור בסוריה, לא רק שלא נבלמה בעקבות התקיפה בדיר א-זור - אלא שרדה כמה משברים ואף התעצמה בפיתוח אמצעי לחימה מתקדמים, בדגש על טילים מדויקים ובפרויקט הגרעין – כולל, לטענתה, פיתוח פצצת מימן.

גם הממשל הנוכחי של דונלד טראמפ מעדיף, בדומה לממשל בוש, לנקוט מדיניות זהירה ומוגבלת כלפי קוריאה הצפונית, ובמקום זאת לסייע לדרום באמצעות מכירת נשק בשווי של מיליארדי דולרים, שמטרתו לשפר את מוכנותה לאפשרות של עימות. זו התנהלות דומה לזו שננקטת מול איראן, שבשלב זה שומרת על הסכם הגרעין עם המערב מאחר שהיא נהנית מדיבידנדים. עם זאת, בחלוף הזמן היא עשויה להאיץ את הפרויקט.

בניית הכור בשטח סוריה מצביעה על כך שבעידן הנוכחי, ההשפעות של מדינות קיצוניות ומסוכנות כמו קוריאה הצפונית מתפשטות לרחבי העולם, שמתבונן בדריכות בתגובה של ארצות הברית ומצפה ליוזמה נחרצת, שאינה רק בולמת את התהליך. מבחינת ישראל, היה נכון להתעקש על ביטחונה ולהציב קווים אדומים פומבי גם במחיר של מתיחות מול מעצמות ומדינות באזור.

אסד הוא מנהיג שטבח בעצמו שלו באמצעות נשק כימי. אם היה בידיו נשק לא קונבנציונלי אחר, ייתכן שמלחמת האזרחים הייתה נמנעת בדרכים מסתוריות והמתיחות בין ישראל לציר איראן- חיזבאללה-סוריה וחמאס הייתה חווה תפנית. למרות זאת, השמדת מבנים אינה מעלימה ידע ואידאולוגיה קיצונית, שאולי בימים אלו בונה בחשאי פרויקט גרעיני נוסף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully