וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה לבג"ץ: לא ניזום תחבורה בשבת - אך ניתן לבקש לפי הצורך

5.9.2017 / 14:28

המדינה הגיבה לשורת עתירות בנושא תחבורה ציבורית בשבת, וטענה כי הניסיון לפרש את תקנת החוק העוסקת בנושא איננה נכונה. עם זאת, נטען כי במסגרת המדיניות הנוכחית "חל גידול במספר הרישיונות להסעה ביום המנוחה"

תחנות אוטובוס ללא צל בתל אביב 28 ביוני 2017. ניב אהרונסון
תחנות אוטובוס ללא צל בתל אביב 28 ביוני 2017/ניב אהרונסון

המדינה השיבה היום (שלישי) לעתירה לבג"ץ בנוגע לתחבורה ציבורית בשבת, והבהירה כי עמדתה אינה ליזום מהלך שכזה - אך המגמה מאפשרת את אישורן של בקשות פרטניות להקמת תחבורה ציבורית בשבת על פי הצורך. לפי התגובה, המדיניות הזו מופעלת היום על ידי שר התחבורה ישראל כץ, והיא "מצויה בתחום הסבירות".

לפי התגובה, העתירה עוסקת בפרשנות משפטית של אחת מתקנות התעבורה, ולפיה לא יינתן שירות הסעות ציבורי בימי המנוחה אלא אם מדובר בקו "חיוני, לדעת הרשות, מבחינת קיום שירותי תחבורה ציבורית". תגובת המדינה גורסת כי התקנה לא עוסקת בנסיעות בימי שבת עצמם, אלא "נועדה לאפשר קיום הולם של התחבורה ציבורית, למשל לאחר כניסת השבת ולפני יציאתה. הכוונה בעניין זה היא בעיקר לקווים ש'גולשים' לאחר כניסת השבת ומתחילים טרם צאתה. המדינה סבורה שאין לקבל את פרשנותם של העותרים לתקנה זו, כתקנת סל, פרשנות אשר אינה עולה בקנה אחד עם כוונת המחוקק ועם מארג החקיקה".

בהמשך, נטען כי החלטת שר התחבורה שלא לפעול אקטיבית לאיתור צרכים תחבורתיים ביום המנוחה ולהסתמך על בקשות פרטניות, "מצויה במתחם הסבירות, כאשר העובדה שבפועל חל גידול משמעותי במספר הרישיונות הניתנים לנסיעה במהלך יום המנוחה (כולו או חלקו) תומכת במסקנה זו".

"תחבורה ציבורית היא צורך כמו חשמל ומים"

מתנועת "ישראל חופשית", אחד הגופים שעתרו לבג"ץ, נמסר: "גובת המדינה ממשיכה את מסורת הלוליינות הלשונית והמשפטית המתמשכת של משרד התחבורה בנושא כל כך מהותי, הרלוונטי לכל אזרח במדינת ישראל, ונוגע לערכי יסוד שאין עליהם עוררין - זכות לנגישות, לשוויון, לחופש תנועה בסיסי כאזרח. תחת שיקולים פוליטיים בלתי ענייניים - המופנים נגד רצון רובו המוחלט של הציבור - מתנערת המדינה מאחריותה החוקית לספק שירות תחבורתי בסיסי לאזרחים, רבים מהם מהאוכלוסיות החלשות ביותר בחברה, תחת פרשנות משפטית שאין להגדירה אלא כעלבון לציבור, כאשר היא באה מגוף ממשלתי. אנו מקווים ששופטי בג"ץ יבחנו בכובד ראש את הסתירות הרבות הקיימות בעמדה הזו ויחייבו את הממשלה לשים סוף לכישלון ההיסטורי המתמשך באספקת שירות בסיסי לאזרחי ישראל".

לדברי ח"כ תמר זנברג (מרצ), "תגובת המדינה ממשיכה את ההתנהלות המסוגרת, המתחמקת והפחדנית של הממשלה, שמעדיפה להיאחז בהסכמים ארכאיים ולא רלוונטיים במקום להקשיב לצרכיי הציבור ולשרת אותו. הפרשנות שניתנה לחלק מהסעיפים בחוק לא פחות מהזויה, ומהווה המשך ישיר לזלזול של השר כץ באלפי ישראליות וישראלים שעבורם תחבורה ציבורית בשבת היא צורך חיוני. לאור התשובה, ברור לנו שאין למדינה כל כוונה לתת מענה לצורך הדחוף בתחבורה ציבורית בשבת, ואנו נושאות ונושאים את עינינו אל בג"ץ, ממנו אנו מצפים להתייחס לטיעונים כבדי המשקל שהועלו בעתירה ולהכריח את המדינה לנמק מדוע היא מסרבת לשחרר אותנו מהעוצר שנכפה על הציבור מדי שבת וחג".

עו"ד מירי נחמיאס-יסף ועו"ד אורלי ארז-לחובסקי, המייצגות את העותרים, טענו כי בתגובה "אין כל מענה לטענות הקשות שהובאו בעתירה, שבה הודגש שתחבורה ציבורית בשבת היא צורך חיוני שעל המדינה לספק (בדיוק כמו חשמל ומים), במתכונת מותאמת ליום המנוחה". לדבריהם, "משרד התחבורה מודה שהוא ימשיך להפקיר את כל הציבורים המוחלשים בחברה – בעלי מוגבלויות, חולים, קשישים, חיילים, עולים חדשים, אמהות יחידניות שאין באפשרותם להחזיק רכב – כל אלה ימשיכו להיות כלואים בביתם ביום השבת. משרד התחבורה מסרב אפילו להיענות לדרישה הבסיסית שלנו - לערוך בדיקה של צרכי הציבור לגבי תחבורה ציבורית בשבת. שר התחבורה מתכוון להמשיך להפר באופן בוטה את זכותם לכבוד, לשוויון, לחופש תנועה ולחופש מצפון של ציבורים רבים בחברה הישראלית, בעוד הוא מרשה לעצמו לנסוע מדי שבת ברכב השרד הממומן מכספי ציבור. אנו מקוות שבג"ץ יעמיד את שר התחבורה על חובתו לפעול כשטובתם של כלל אזרחי ישראל לנגד עיניו".

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) הגיבה לעמדת המדינה לעתירות ואמרה כי התנגדותה ליזום תחבורה בשבת היא "פגיעה ישירה והענשת השכבות החלשות, כמו גם אוכלוסיות שאין להן רכבים פרטיים". לדבריה, "כדי שכל אחת ואחד יוכלו להגיע לים ולפארק כמו כל מי שיש להם רכבים פרטיים, נמשיך להילחם ולדחוף למען זכות חברתית זו מול הממשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully