וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרוץ מסביב לשעון: 12 הימים להצלת ממשל טראמפ משיתוק

5.9.2017 / 14:12

הקונגרס האמריקני חוזר מפגרה, ובפניו עומדות שורת חוקים שאותם יידרש לאשר בתוך פרק זמן לחוץ במיוחד. ללא העלאת תקרת החוב, הממשל עשוי להפסיק לתפקד, כשגם מימון החומה בגבול מקסיקו ונזקי הסופה "הארווי" על הפרק

נשיא ארה"ב טראמפ, 3 בספטמבר 2017. רויטרס
שבוע עמוס לפניו. טראמפ/רויטרס

הקונגרס האמריקני יחזור היום (שלישי) מפגרת "יום העבודה" אל סדר יום רצחני, ובלתי-אפשרי כמעט, זאת בניסיון להימנע משיתוק של הממשל. ב-12 ימי עבודה בלבד בחודש ספטמבר, ייצטרכו יו"ר בית הנבחרים פול ראיין ומנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט מיטש מקונל לאשר חבילה גדולה של חוקים והחלטות בפרק זמן לחוץ במיוחד.

המשימה הדחופה ביותר על שולחנם של השניים היא אישור של העלאת תקרת החוב של ארצות הברית. המהלך חייב לזכות לאישור הקונגרס עד ה-29 בספטמבר, אחרת הממשל יעמוד בפני מצב שבו הוא אינו יכול לשלם את חובותיו, ופעילותו תושבת. שר האוצר, סטיב מנוצ'ין, מפציר בקונגרס זה שבועות להזדרז ולאשר את העלאת תקרת החוב, שמתקרבת ל-20 טריליון דולר. התרחיש הסביר הוא שהקונגרס יאשר העלאה זמנית של תקרת החוב כדי לדון בגיבוש "דיל" ארוך טווח בנושא.

בנוסף לכך, ייצטרך הקונגרס להכריע גם עם תקציב חדש לפני ה-1 באוקטובר. הנשיא טראמפ איים בחודש שעבר כי אם הקונגרס לא יממן את בניית החומה בגבול עם מקסיקו במסגרת התקציב החדש, פעילות הממשל תושבת. אולם מאז, הוא ריכך מעט את הטון שלו בנושא, בעיקר לאור ההתנגדות לכך בגבעת הקפיטול.

הריסות ברחובות יוסטון, ארה"ב, בעקבות הסופה הארווי, 2 בספטמבר 2017. רויטרס
נזקי הסופה תדחה את המימון לחומה. הריסות ביוסטון/רויטרס

לפי ההערכות, המימון הפדרלי לשיקום הנזקים מהוריקן הארווי ייאלץ את הקונגרס לדחות את מימון החומה עם מקסיקו בשלב זה, ולשוב ולדון בנושא במועד מאוחר יותר, ולא ברור איך טראמפ יגיב אם אכן כך יקרה. כזכור, בניית החומה הייתה אחת מהבטחות הבחירות המרכזיות שלו, ולפני שהוא מסיים את שנתו הראשונה בתפקיד, הוא היה רוצה להציג לבוחריו הישג משמעותי.

בנוסף לכך, ייעשה שוב ניסיון דו-מפלגתי להכניס שינויים ב"אובמה-קר", אחרי ששורה של הצבעות בנושא נחלו כשלונות בחודשים האחרונים - אבל גם כאן לוחות הזמנים הם כמעט בלתי אפשריים. זאת מכיוון שב-27 בספטמבר צריכות חברות התרופות להחליט אם הן משווקות כיסוי ביטוחי במסגרת "אובמה קר" לשנת 2018. קשה לראות תרחיש שבו חוק בריאות חדש מאושר לפני המועד הזה.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
הפגנות בארה"ב נגד מדיניות ההגירה של טראמפ. רויטרס
טראמפ פועל לגירוש ילדי מהגרים. הפגנה נגד מדיניות הנשיא/רויטרס

זה לא הכול. היום צפוי התובע הכללי ג'ף סשנז להודיע על החלטת הנשיא בנוגע לילדי מהגרים שהגיעו לארצות הברית ללא אשרה (DACA). שורה של דיווחים מן הימים האחרונים הצביעו על כך כי טראמפ יבטל את התכנית, שאמורה לסלול את מעמדם של אותם ילדים לקבל אישורי עבודה בארצות הברית, דבר שצפוי להסעיר גם הוא את הקונגרס ולהעמיד בסכנה אלקטורלית נציגים רפובליקנים במדינות כמו טקסס, אריזונה, פלורידה וקליפורניה.

נושא אחרון שאמור, על הנייר, לעלות לדיון הוא "קיצוצי המסים הגדולים בהיסטוריה", אותם הבטיח טראמפ בעצרת תומכים בפניקס רק לפני שבועיים. ואולם, ספק אם לוחות הזמנים יאפשרו דיונים על רפורמה כל כך מקיפה בפרק זמן כל כך קצר. ויותר מכך, לא ברור מה הסיכויים שהרפובליקנים עצמם יצליחו לגייס את מספר הקולות הדרוש בסנאט כדי לאשר את הרפורמה, שפרטיה עדיין לא התבררו במלואם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully