וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיליארדים לשיפור תדמית באירופה: ההונאה של הדיקטטורה העשירה

תחקיר של שורת עיתונים באירופה חושף כי אזרבייג'ן, הנשלטת על ידי משפחת אלייב, הקימה קרן חשאית שהעבירה כספי שוחד לפוליטיקאים ועיתונאים דרך חברות קש. זאת כדי לגנוז חקירה סביב שחיתות נרחבת במדינה עתירת המשאבים

נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב ואשתו מהריבאן מצביעים בבחירות. באקו, אוקטובר 2013. AP
מחזיקים בהון עצום. הנשיא אלייב ואשתו/AP

השלטונות באזרבייג'ן ניהלו קרן סודית בסך 2.8 מיליארד דולר במשך שנתיים, שדרכה שיחדה פוליטיקאים אירופים במטרה לשפר את תדמית המדינה – כך עולה מתחקיר של הגרדיאן הבריטי, שפורסם אתמול (שני). לפי התחקיר, הכסף הועבר דרך ארבע חברות קש בבריטניה, אך לא ברור אם כל מי שקיבל את הכסף היה מודע למקורותיו.

במסגרת התחקיר של הגרדיאן, שלו היו שותפים שורת כלי תקשורת אירופיים נוספים, עלה כי הקרן פעלה במשך שנתיים, עד 2014, וכי "מדובר בעדות ברורה לקשרים עם משפחתו של הנשיא אילהם אלייב".

באותה תקופה, הרפובליקה הסובייטית לשעבר העשירה בנפט הואשמה בשחיתות עמוקה, בזיוף קולות ובהפרות זכויות אדם, כולל במעצרים של אנשי אופוזיציה, פעילי זכויות אדם ועיתונאים. הכסף הועבר ללוביסטים, לעיתונאים, לפוליטיקאים ולאנשי עסקים.

מחאה בגיאורגיה על מעצר עיתונאי באזרבייג'ן, מאי 2017. AP
מקום 162 בחופש העיתונות. מחאה בגיאורגיה נגד מעצר עיתונאי באזרבייג'ן/AP

לפי התחקיר, השיטה רשמה הצלחה, כשלדוגמה מועצת אירופה הצביעה נגד פרסום דוח ביקורתי על אזרבייג'ן ב-2013. המועצה בת 47 החברים – שאינה חלק מהאיחוד האירופי – אחראית לפיקוח על עמידה באמנה האירופית לזכויות אדם, ובית משפט בשטרסבורג, צרפת, אמון לאכוף אותה. אותה הצבעה נתונה לחקירה ודוח בנושא צפוי להתפרסם עד לסוף השנה.

אותן ארבע חברות – שהיו מבוססות באנגליה ובסקוטלנד – נסגרו מאז, ובנק "דנסקה" הדני, אחד הגדולים ביותר באירופה, היה זה שהעביר את התשלומים לחברות הללו דרך הזרוע שלו באסטוניה. הוא הודה בכך שלא עשה מספיק כדי לאתר העברות חשודות.

אזרבייג'ן מדורגת במקום ה-162 מתוך 180 במדד חופש העיתונות של הארגון "כתבים ללא גבולות". אלייב עלה לשלטון ב-2003, אחרי מותו של אביו, חיידר אלייב, קצין לשעבר בקג"ב שהנהיג את המדינה עוד כשהייתה חלק מברית המועצות ועם עצמאותה ב-1993.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully