וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היעלמות פעיל הסביבה שמחזירה את ארגנטינה לימיה האפלים

סנטיאגו מלדונדו השתתף בהפגנה לפני כחודש נגד פינוי של קהילה ילידית מאדמתה, אך לא נראה מאז. משפחתו וחבריו חוששים שהרשויות חטפו אותו, באירוע שמזכיר לרבים את תקופת הדיקטטורה. "חזרנו אחורה 40 שנה"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

זה יותר מחודש חלף מאז נראה לאחרונה פעיל הזכויות הארגנטינאי סנטיאגו מלדונדו, שנעלם אחרי עימותים בין שוטרי משמר הגבול במהלך הפגנה נגד פינויים של בני הקהילה הילידית מפוץ' מאזור פטגוניה, משטח השייך לענקית ההלבשה האיטלקית בנטון. היעלמותו המסתורית הובילה למחאה נרחבת של עשרות אלפי אנשים, שמחו בבירה בואנוס איירס ביום שישי האחרון נגד מה שמזכיר לרבים את הימים האפלים של החונטה.

בני משפחתו חוששים שכוחות הביטחון עצרו את מלדונדו מבלי לחשוף מה עלה בגורלו או היכן מוחזק הפעיל בן ה-28, אך הרשויות במדינה הדרום-אמריקנית טוענות כי אין עדויות לכך שיש להן קשר למקרה. הצלקות מתקופת המשטרים הצבאיים ששלטו במדינה בין 1974 ל-1983 עדיין לא הגלידו. אלפי פעילי שמאל, אנשי רוח, סטודנטים ועיתונאים "נעלמו" באותן שנים חשוכות, במסגרת המלחמה המלוכלכלת שניהלו הדיקטטורות הימניות ברחבי היבשת, בתמיכתה של ארצות הברית.

הפגנה בבואנוס איירס, ארגנטינה, בדרישה לדעת מה עלה בגורל פעיל שנעלם, ספטמבר 2017. רויטרס
עשרות אלפים "נעלמו" תחת שלטון החונטה. ההפגנה בבואנוס איירס/רויטרס

"חזרנו אחורה 40 שנה, אני לא יכולה לקבל את זה", אמרה רוזה דה רוזנבליט, בת ה-98, סגנית ארגון זכויות האדם "הסבתות של כיכר מאי". "אני לא יכולה להאמין שזה קורה תחת ממשלה שנבחרה בצורה דמוקרטית".

בתקופת הדיקטטורה, היא צעדה בכל שבוע בכיכר שבבירה בואנוס איירס, הסמוכה לארמון הנשיאות, יחד עם נשים אחרות שדרשו לדעת מה על בגורלן ילדיהן ונכדיהן. "המדינה אחראית להיעלמותו של סנטיאגו", אמרה טאטי אלמיידה, פעילה בארגון "אימהות כיכר מאיו".

ארגוני זכויות אדם קראו לממשלת ארגנטינה לערוך חקירה עצמאית סביב העלמותו. בחודש שעבר, הוועדה להיעלמויות כפויות של האו"ם הפצירה ברשויות לנהל חיפושים נרחבים אחריו של מלדונדו. "כשמישהו נעלם, לא משנה תחת אילו נסיבות, השעון מתקתק, במיוחד כשאותו אדם הועלם בידי כוחות הביטחון", נמסר מארגון משמר זכויות האדם.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
הפגנות בבואנוס איירס למען פעיל זכויות שנעלם 5.9.17. רויטרס
"היכן סנטיאגו?". משתתפות בעצרת בבואנוס איירס/רויטרס

בממשלה התגוננו ודחו את הטענות להיעלמות כפויה של מלדונדו. הנשיא מאוריסיו מקרי תקף את ארגון המחאה ואמר כי מתקיימים חיפושים אחריו של הפעיל. "אנחנו לא מקבלים הרבה עזרה מהארגון שמקדם אלימות ורעיונות לא דמוקרטיים, אך אנחנו מנסים להבין מה קרה", אמר הנשיא.

מנגד, יריבתו הבולטת מהשמאל, הנשיאה לשעבר כריסטינה פרננדז, הביעה זעזוע מהמקרה. "לא חשבתי לעולם שאשמע שוב עדות כואבת מצד קרובי משפחה של אדם צעיר שהועלם", אמרה בעצרת בחירות. לקראת הבחירות לקונגרס, שבהן היא מתמודדת על מושב לסנאט.

ברשתות החברתיות פתחו בקמפיין נרחב כדי לדעת מה עלה בגורלו של הפעיל, עם השאלה: "איפה סנטיאגו מלדונדו?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully