וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אוספים פגרים": מכת התחשמלויות מאיימת על הדורסים הנדירים בארץ

5.9.2017 / 0:42

שני עטים ניציים צעירים, מהאחרונים ששרדו בישראל, התחשמלו למוות בעמק בית שאן. בחודשים האחרונים מתו עופות רבים ובין הנמצאים בסכנת הכחדה גם הנשרים והעיטמים לבני הזנב. "בקרוב הם כבר לא יהיו חלק מהנוף שלנו"

2 עיטים נציים (מהאחרונים שנותרו בישראל) שהתחשמלו למוות בעמק בית שאן 4.9.17. צפרי העמק, מערכת וואלה! NEWS
אחד משני העיטים הניציים שהתחשמלו למוות, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, צפרי העמק

שני עיטים ניציים התחשמלו אתמול (שני) למוות בעמק בית שאן. מדובר בשני עיטים צעירים מאוד, שרק לאחרונה פרחו מהקן. שני העיטים הניציים הם מהאחרונים ששרדו בישראל וכעת יש חשש כבד כי הדורס הנדיר יעלם בקרוב מנופי הארץ.

הצפר אמיר בן דב אמר לוואלה! NEWS כי שני העיטים נמצאו הבוקר על ידי צפרים מאזור העמק. אחד נמצא ליד קיבוץ נווה אור והשני ליד קיבוץ חפציבה. שני העיטים נמצאו מוטלים מתים מתחת לעמודי חשמל ולדבריו, ברור כי התחשמלו למוות כשעמדו על עמודי החשמל.

מאבק ההישרדות של העופות הדורסים בצפון הארץ ספג בשנה האחרונה מכות נוספות בשל התחשמלויות: בחודש אוקטובר בשנה שעברה התחשמל למוות עיטם לבן זנב, גם כן בעמק בית שאן. היה זה אחד מארבעת העיטמים לבני הזנב האחרונים שנותרו בישראל. כחודשיים קודם לכן נמצאו מתים שני נשרים שאותרו מוטלים מתחת לעמוד חשמל ברמת הגולן. גם אוכלוסיית הנשרים בישראל נמצאת בסכנת הכחדה, ומצבה בצפון הארץ קשה במיוחד.

עוד בוואלה! NEWS:
מתן סיים תואר ראשון בעזרת אצבע אחת בלבד: "סיפור הצלחה"
אישום יוגש נגד ח"כ חזן: קללות ותקיפת בכירים בעיריית אריאל
ממשיכים להתייבש: שפל בכניסת מים לכנרת, ירידה במפלס ים המלח

חיוויאי על עמוד חשמל לא ממוגן בבית שאן 4.9.17. טוביה קאהן, מערכת וואלה! NEWS
חיוואי עומד על עמוד חשמל לא ממוגן/מערכת וואלה! NEWS, טוביה קאהן

לפגיעות מהתחשמלויות יש להוסיף גם את הפגיעה בעופות בשל הרעלות וציד. מרבית מקרי המוות נגרמים מהרעלות משניות; הנשרים אוכלים חיות טרף שהורעלו על ידי מגדלי בקר המבקשים להתמודד בדרך זו עם טריפות של עגלים. שני העיטים הניציים שנמצאו היום מתים, הם זוג אחים צעירים שרק לאחרונה פרחו מנחל משושים. לרגלו של אחד מהם הוצמד משדר.

בן דב, שהינו גם פקח מתנדב ברשות הטבע והגנים, ציין כי, "בצפון הארץ יש אזורים מועדים לפורענות, ובהם העופות חשופים להתחשמלויות. מדובר באזורי רמת הגולן, עמק יזרעאל ועמק החולה. כל שצריך לעשות הוא למגן בכיסויי פלסטיק את עמודי החשמל והשנאים". לדבריו, "הצפרים וחובבי הטבע יכולים להצביע על המקומות הרגישים שבהם חייבים למגן עמודי חשמל".

הצפר ופעיל הגנת הסביבה ושמירת הטבע מקיבוץ עין חרוד טוביה קאהן, נתקל לא אחת בעופות נדירים שעומדים על עמודי חשמל חשופים, ולצערו גם נתקל בעופות שהתחשמלו למוות. לדבריו, "פעילות המיגון איטית מדי ולא מספיקה. כל שנה אנחנו אוספים פגרי עופות, בהם גם כאלו נדירים מאוד. לחברת החשמל יש כוונות טובות, אבל זה לא מספיק. היום איבדנו שני עיטים ניציים מהאחרונים ששרדו פה. בקרוב הם כבר לא יהיו חלק מהנוף שלנו".

עוד באותו נושא

צפו: צבי ים נוהרים למים אחרי תחילת עונת הבקיעה בישראל

לכתבה המלאה
2 עיטים נציים (מהאחרונים שנותרו בישראל) שהתחשמלו למוות בעמק בית שאן 4.9.17. צפרי העמק, מערכת וואלה! NEWS
אחד העיטים שהתחשמלו למוות באזור בית שאן, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, צפרי העמק

בן דב ציין כי "ניתן לספור את כמות עיטי השמש שנשארו בישראל על כף יד אחת, גם הנשרים נעלמים והעוזניות השחורות הופכות לנדירות. בשני האחרונים נעלמים מינים שלמים. הילדים שגדלים פה לא ידעו מה הם נשר, עיט שמש או עיט נצי. יש כאן מלחמה על תפיסת עולם שדוגלת בשימור הטבע, ואסור לוותר ולהפסיד בה".

אוהד הצופה, אקולוג ציפורים ברשות שמורות הטבע, אמר לפני כשנה לוואלה! NEWS כי מצבם של הנשרים בכי רע עקב התערבות האדם. "הנשרים בישראל נמצאים בפריפריה, שם מקדמים כעת מקורות של אנרגיה מתחדשת. אנרגיה מתחדשת נועדה להציל את הטבע, אבל אם פגעת בערכי טבע חשובים, מה עשית בכך? והנשר הוא רק דוגמה, כי הוא גדול ומרשים. הם נאלצים ממש לעוף בסלאלום בין קווי המתח. כמה זמן הם עוד יוכלו להמשיך להתקיים כך? בגולן מתוכננות כמה חוות של טורבינות ענק, חלקן בגובה 185 מטר. אין לזה סוף".

"יש חשש אמיתי שלא יישארו נשרים בגולן"

לדבריו, הרעלות הן אכן גורם המוות המוביל בתמותת נשרים, אך בניגוד להשלכות של ההתערבות בטבע - במכה זו נלחמים, הן בפיקוח והן בחקיקה. "הבעיה היא שתשתיות יישארו כאן לעשרות שנים. עבור נשר, קו מתח או עמוד חשמל הם עץ יבש שעליו אפשר לנחות ולתצפת ממנו", אמר.

"מדינה מתוקנת צריכה לעצור ולחשוב: מה אנחנו רוצים? המדינה צריכה לאפשר ייצור אנרגיה חלופית, מבלי למתוח תשתיות לאורכה ולרוחבה של הארץ", הוסיף הצופה. "לדוגמה, הקמת פאנלים סולאריים לייצור עצמי של חשמל - אפשר לייצר אנרגיה חלופית ובמקביל גם לשמור על הטבע. מבאר שבע צפונה אנחנו המדינה הצפופה בעולם המערבי. מה אנחנו רוצים שיישאר כאן? בימים אלו המשבר בגולן נמצא בשיאו. יש חשש אמיתי שלא יישארו נשרים בגולן. חייבים לעצור את ההרעלות ואת הקמת התשתיות החדשות, בעיקר טורבינות הרוח".

מחברת החשמל נמסר: "חברת החשמל משקיעה משאבים גדולים במיגון עמודי חשמל במסגרת פרוייקט 'פורשים כנף'.
במקביל החברה בוחנת מדי שנה בעונת הנדידה פתרונות חדשים לצמצום המגע של העופות עם רשת החשמל.
האירועים בסביבת העמודים המדוברים לא היו מוכרים לנו. עם קבלת המידע הוא הועבר למחוז. העמודים יעברו מיגון כבר בימים הקרובים".

(עדכון ראשון: 19:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully