וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרגיל הגדול זה 20 שנה: כך נערכים בצה"ל למלחמה עם חיזבאללה

4.9.2017 / 17:00

התעצמות הארגון בלבנון ובסוריה תחת חסות איראן מציבות אתגר חדש בפני צה"ל שמחר יפתח בתרגיל הגיס הצפוני. עשרות יחידות יתרגלו את התרחישים הצפויים במלחמת לבנון השלישית, מפינוי יישובים תחת אש עד לתמרון בעומק האויב

צילום: דובר צה"ל וצלמי וואלה!NEWS, עריכה: יאיר דניאל

תרגיל הגיס הצפוני | כל הפרטים:

- צה"ל יחל מחר בתרגיל גיס, לראשונה מזה כ-20 שנה
- התרגיל יכלול מערך נרחב של דימוי אויב ונועד לדמות לחימה מול חיזבאללה
- עשרות חטיבות ויחידות צבאיות ייקחו חלק בתרגיל
- בתרגיל ישתתפו אלפי חיילים סדירים ואנשי מילואים ובמסגרתו ייעשה שימוש במערכות מבצעיות חדשות
- התרגיל נקרא "אור הדגן" על שמו של ראש המוסד לשעבר מאיר דגן שהיה מפקד הגיס הצפוני בעת התרגיל הקודם

ברקע התעצמות חיזבאללה בלבנון, בצמרת צה"ל נערכים למלחמה מסוג בלתי מוכר – במסגרתה יצטרך הצבא להאפיל ביכולותיו על לחימת הסורים נגד דאעש ועל שאר ארגוני הג'יהאד העולמי והמורדים במדינות המזרח התיכון. נוסף לידע שצבר חיזבאללה בשנים האחרונות, הוא אוחז כעת גם בניסיון מבצעי ובשיטות לחימה שונות, כמו גם במלאי גדול של אמצעי לחימה ואמצעים טכנולוגיים ובביטחון רב במרחב הסורי.

כדי להתמודד עם האתגרים מצפון, צה"ל יפתח מחר (שלישי) בתרגיל הגיס הצפוני הראשון מאז 1998, שידמה באופן המדויק ככל האפשר את תרחיש הלחימה מול חיזבאללה בהשתתפות עשרות חטיבות וגופים בצה"ל ובשילוב משימות התקפה והגנה שונות.

הארגון השיעי בלבנון זוכה, כידוע, לתמיכה נרחבת מאיראן – שתחת חסותה נשלחים לוחמיו לקרבות בסוריה. איראן עומדת בהסכם הגרעין שנחתם עם מעצמות המערב ב-2015, ועל כן זוכה ביתרונות יחסיים באזור, ובהם היכולת להשפיע על התעצמות חיזבאללה, התחזקות החות'ים בתימן והתעצמות חמאס ברצועת עזה.

טהראן עושה מאמצים גדולים להתבסס בסוריה בכל התחומים, ולשם השגת מטרותיה היא מייעצת למשטרו של בשאר אסד, ואף מפעילה צבא של 16 אלף לוחמים במדינה השסועה – ובו חיילים מאפגניסטן, מפקיסטן, מעיראק ומאיראן. בין היתר, מקדמת איראן הקמה של צירי תנועה מאיראן לסוריה דרך עיראק, ואף מהלכים נוספים כדי למנוע מרוסיה להנות מהשפעה רבה באזור.

אלוף פיקוד הצפון יואל סטריק בהכנות לקראת תרגיל של הגיס הצפוני, צפון הארץ, 4 בספטמבר 2017. דובר צה"ל
אלוף פיקוד צפון יואל סטריק בתדרוך לקראת תרגיל הגיס/דובר צה"ל
תרגיל של הגיס הצפוני, צפון הארץ, 4 בספטמבר 2017. דובר צה"ל
חיילים בתדרוך מקדים לתרגיל/דובר צה"ל

מאז תחילת הלחימה בסוריה איבד ארגונו של נסראללה כ-2,000 לוחמים, ומתחילת השנה הנוכחית נהרגו רק 50. מכאן שחיזבאללה מסתגל למציאות ומשתפר בלחימה, זאת לצד החשש שישראל תתקוף אותו בזמן הפעלת לוחמיו בסוריה. "יש אשליה שההתנגדות נחלשה והובסה (בסוריה) אבל אם האויב מהמר על כך הוא שוגה. ההתנגדות חייבת להתכונן ולעמוד על המשמר", אמר נסראללה באחד מנאומיו בתחילת השנה והוסיף איום ישיר על ישראל. "במלחמת לבנון השנייה הופתעתם. אתם משלים את עצמכם אם אתם חושבים שיש לכם מספיק מידע. אם תפתחו במלחמה זו תהיה טיפשות גדולה".

עם ההתחזקות, חקיקת חוק בחירות חדש בלבנון עשויה לשנות את מעמדו של נסראללה בפרלמנט ולהעניק לו יותר מושבים. עם זאת, הוא נמצא תחת לחץ עקב ההברחות מסוריה ללבנון, שאינן מתבצעות כפי שהיה רוצה, וכן עקב הביקורת עליו בעקבות הלחימה בסוריה לטובת אסד. עדויות נוספות ללחצים על חיזבאללה נרשמו בעסקאות השבויים שניהל עם דאעש, וכן בחיוב כוח יוניפי"ל בלבנון לדווח בזמן אמת עם הפרות חוק של חיזבאללה.

יחידת רימון, 10 במאי  2017. ראובן קסטרו
חיזבאללה אמנם נתון תחת לחצים, אך ארסנל הנשק שלו מפותח/ראובן קסטרו

למרות נקודות התורפה, חיזבאללה הרחיב את ארסנל הנשק שלו ואף פעל להפיכת הרקטות שברשותו לאמצעי לחימה מדויקים לפגיעה במטרות ברדיוס קטן. באמצעות ייצור עצמי, התקדם חיזבאללה לא רק בהברחות, אלא גם באיום ממשי על עומק העורף הישראלי. יחד עם יכולתו של הארגון להפעיל טנקים בסוריה, 4,000 חיילים, רחפני נפץ וכלי טיס "מתאבדים" וכן אמצעי איסוף מודיעין – בישראל כבר קיימת ההבנה כי האיום השתנה ויש לספק לו מענה נחרץ.

תרגול פשיטות של חיזבאללה על יישובי הצפון ומטחים על האויב

תרגיל הגיס הצפוני שיחל מחר צפוי לדמות בדיוק את תרחיש המלחמה מול חיזבאללה בלבנון, תוך לקיחה בחשבון של התחזקותו של הארגון ויכולותיו הנוכחיות. התרגיל האחרון התקיים ב-1998 בראשות מפקד הגיס הצפוני, ראש המוסד לשעבר מאיר דגן, ועל כן התרגיל הנוכחי ייקרא על שמו "אור הדגן". עם כניסתו לתפקיד הנחה הרמטכ"ל גדי איזנקוט על הרכבת תרגיל רחב היקף שכזה, וכעת הוא יתקיים בפיקוד מפקד הגיס הצפוני אלוף תמיר היימן, ובכפוף למפקד פיקוד צפון אלוף יואל סטריק.

התרגיל יהפוך אזור בצפון הארץ ל"מדינת אויב" – ויתורגלו בו תרחישי התקפה של חיזבאללה על יישובי הצפון וניסיונות לפשוט עליהם. כמו כן, יתרגלו הכוחות לחימה בעומק שטח לבנון נגד חיזבאללה ונגד ארגוני טרור נוספים. אלפי חיילי מילואים מעשרות חטיבות ישתתפו בתרגיל, ובהן חטיבות חי"ר, שריון וארטילריה, גדודי איסוף, יחידות מיוחדות, הנדסה, לוגיסטיקה, יחידות חיל האוויר, יחידות חיל הים, אגף המודיעין ופיקוד העורף. בתרגיל ישתתפו גם מערכות מבצעיות חדשות.

תרגיל של לוחמי חטיבת הנחל בבית מלון נטוש בארד, 8 בפברואר 2017. רויטרס
מחלקת אבטחת מידע תמנע דליפת מידע מהאימון/רויטרס

התרגיל יכלול עיסוק נרחב בתחום דימוי האויב וייעשה בו שימוש בציוד מתקדם, שיכלול מדי אויב, דגלים, חגורות נפץ מדומות ועוד. חיל הים יתרגל מבצעים בעומק האויב ותקיפת מטרות בחוף, ואילו חיל האוויר יתאמן במתן סיוע במשימות הגנה ובהנחתת כוחות בשדה הקרב. כל בסיסי חיל האוויר ייקחו חלק בתרגיל, כולל סוללות ההגנה האוויריות שלו, והוא יתרגל מהלומות אש נרחבות על האויב ומשימות של הגנת שמי המדינה ואיסוף מודיעין.

מחלקת אבטחת המידע בצה"ל פתחה לקראת התרגיל במבצע הסברה כדי למנוע דליפת מידע על ידי חיילים המשתתפים באימון הנרחב. כמו כן, לאורך ימי המבצע תוודא היחידה דליפה של תכנים לרשתות החברתיות ומסירת מידע לגורמים לא מוסמכים. בנוסף לכך הוצג מתאר התרגיל בפני שר הביטחון אביגדור ליברמן וכלל חברי הקבינט הביטחוני, ובמהלכו צפויים חברי הקבינט וחברי ועדת חוץ וביטחון לבקר בחמ"לים השונים.

תרגיל של הגיס הצפוני, צפון הארץ, 4 בספטמבר 2017. דובר צה"ל
מחלקת אבטחת מידע פתחה במבצע הסברה לקראת התרגיל. חייל מקים אנטנה לצד קרון תקשורת/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully