וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת הצוללות: יועצו הפוליטי של שטייניץ חשוד בלקיחת בשוחד

היועץ רמי טייב חשוד בתיווך לשוחד בין איש עסקים לבין איש ציבור מכהן ובית המשפט האריך את מעצרו ביומיים. יחד עמו נחקרו בלהב 433 שר לשעבר ובכיר לשעבר במל"ל

צילום: אבי כהן, עריכה: יוסי אלטר

רמי טייב, יועצו הפוליטי של שר האנרגיה יובל שטייניץ, נעצר היום (שני) בחשד לקבלת שוחד במסגרת פרשת הצוללות. הוא נחקר במשך כמה שעות במשרדי להב 433 שבלוד, ובסיום החקירה האריך בית משפט השלום בראשון לציון את מעצרו ביומיים. מלבדו נחקרו שר לשעבר ובכיר לשעבר במועצה לביטחון לאומי בנוגע להשתשלות האירועים בפרשה, שבמסגרתה נעצר אתמול דוד שרן, לשעבר ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה.

טייב, בן 49, חשוד בלקיחת שוחד, בתיווך לשוחד, בקשירת קשר ובהלבנות הון. על פי בקשת המעצר נגדו, טייב חשוד כי במהלך "כהונתו בתפקיד ציבורי ביצע פעולות על מנת לקדם אינטרסים של איש עסקים תוך שהוא מקבל לידיו כספים בתמורה לפעולות אלו". בנוסף לכך הוא חשוד כי תיווך לשוחד בין איש העסקים לאיש ציבור מכהן.

בהחלטה על הארכת מעצרו כתבה השופטת עינת רון כי החומר שהגישה המשטרה בעניינו של טייב עולה על חשד סביר לחקירה. לדבריה החקירה בתיק היא "מורכבת ומסועפת" ויש לאפשר להמשיך את חקירת המשטרה הכוללת נחקרים "שקשורים בעניינו קשר בל יינתק".

לקריאה נוספת:
פרשת הצוללות: הוארך בארבעה ימים מעצרו של ראש לשכת רה"מ לשעבר
עוד עצור בכוורת של נתניהו: חקירת הצוללות מתקרבת לראש הממשלה
חוזים פיקטיביים ומזומנים: כך ניסו לגייס את לשכת רה"מ בעסקת הצוללות

רמי טייב, יועצו לשעבר של השר שטייניץ בהארכת מעצר בעקבות מעורבתו בפרשת הצוללות, השלום ראשון לציון, 4 באוגוסט 2017. אבי כהן
חשוד גם בלקיחת שוחד ובהלבנת הון. טייב/אבי כהן

סנגורו של טייב עו"ד דוד ויניציקי אמר במהלך הדיון כי לפני שנתיים נעצר מרשו לשלושה ימים אך התיק נגדו נסגר בהמשך. "זה בדיוק יהיה דינו של תיק זה", הוסיף. עוד אמר הסנגור כי טייב עומת עם אחד החשודים הנוספים במהלך חקירתו ושיתף פעולה. טענה שנציג המשטרה בדיון אישר. בסיכום דבריו הוסיף עו"ד ויניציקי כי "לא יקרה כלום" אם מרשו יישלח לחלופת מעצר.

עו"ד ויניציקי סיפר בדיון כי מרשו נעצר ונלקח לחקירה לאחר שהגיע מיוזמתו למשרדי להב 433 כדי ללוות את דוד שרן, שאותו כינה חבר ילדותו. שרן, שהיה ראש לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נעצר אתמול במסגרת חקירת הפרשה. זאת, בחשד כי כי קיבל כספי שוחד בזמן היותו עובד ציבור.

המשטרה חושדת כי טייב תיווך בין שרן לבין מיקי גנור, עד המדינה בפרשה שתיווך בעסקת הצוללות מטעם התאגיד הגרמני "טיסנקרופ". על פי החשד גנור שכר לכאורה באמצעות חוזים פיקטיביים את טייב כדי שייעץ לתאגיד הגרמני אך בפועל העסקתו שימשה כמסלול להעברת הכספים לשרן. זאת, כדי שיפעל בתוך המשרד כדי לקדם את ענייני החברה במכרזי הצוללות והספינות, וכן את מפעל האמוניה שאמור לקום בעקבות סגירת מכל האמוניה בצפון.

עוד בוואלה!

בצל ניסוי הגרעין של הצפון: דרום קוריאה ערכה תרגיל בטילים בליסטיים

לכתבה המלאה

ראש הסגל לשעבר של נתניהו נחקר אף הוא בפרשה

מאז אתמול נחקרו ונעצרו שורת בכירים בהווה ובעבר, עם התקדמות חקירת הפרשה בזכות עדותו של גנור. מלבד שרן נחקרו אתמול מפקד שייטת 13 לשעבר, שני יועצי תקשורת, עורך דין, ומפקד חיל הים לשעבר אליעזר מרום - היחיד שמעצרו לא הוארך.

המשטרה ערכה חיפושים בבתיהם של השישה ובמשרדיהם, במטרה להגיע למסמכים הרלוונטיים לחקירה. בכוונת היאל"כ בלהב 433 לזמן בהמשך נחקרים ועדים נוספים.

בדיון בהארכת מעצרו של שרן, אמרו עורכי דינו: "הנושא ידוע וישן, לא ברור מדוע מבקשים הארכת מעצר. הוא העיד בתיק כבר לפני חודשיים". נציגת המשטרה אמרה כי 30 מתוך 33 פעולות החקירה בתיק נתונות לשיבוש, ולכן יש להשאירו במעצר. השופטת עינת רון, נשיאת בית משפט השלום בראשון לציון, קבעה כי הפעולות נחוצות להמשכה של החקירה, וכי לא ניתן להסתפק בחלופת מעצר.

דוד שרן בהארכת מעצרו בבית המשפט בראשון לציון. מאצ'י הוף, מערכת וואלה! NEWS
דוד שרן בדיון בהארכת מעצרו, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, מאצ'י הוף
מיקי גנור החשוד בפרשת הצוללות בהארכת מעצרו בבית המשפט הערב 10 ביולי 2017. צילום: אילן אסייג/ הארץ, מערכת וואלה! NEWS
מיקי גנור בבית המשפט/מערכת וואלה! NEWS, צילום: אילן אסייג/ הארץ

בבסיס הפרשה נמצאות שתי עסקאות רכש. העסקה הראשונה עוסקת ברכישת שלוש צוללות מסוג "דולפין" בעלות של 1.2 מיליארד אירו מתאגיד "טיסנקרופ" הגרמני. צוללות אלו אמורות להגדיל את מספר הצוללות בצי של חיל הים הישראלי לתשע, אלא ששר הביטחון לשעבר משה יעלון טען כי אין לישראל צורך בתשע צוללות.

העסקה השנייה עוסקת ברכישת ספינות טילים שנועדו להגן על אסדות הגז. על רקע גילוי מאגרי הגז ב-2012 עלה הצורך ברכישת ספינות מסוג "סער 6" שיגנו על האסדות. אלה נקנו בעלות של 430 מיליון אירו מחברת טיסנקרופ הגרמנית בעסקה שנחתמה ב?2015. ממשלת גרמניה מימנה 115 מיליון אירו מתוך העסקה.

עסקה זו עוררה שאלות, בין היתר כיוון שטיסנקרופ כלל אינה מייצרת ספינות כאלה ושכרה לשם כך שירותים של חברה אחרת. בעקבות זאת, עלה צורך לבצע התאמות בין המערכת האזרחית של החברה הגרמנית לזו הצבאית הישראלית, בעלות של עוד כ?50 מיליון אירו. הטענה היא כי במשרד ראש הממשלה ובמועצה לביטחון לאומי (מל"ל) לחצו על משרד הביטחון לסכל את המכרז לקניית הספינות שנפתח עבור כמה חברות, כך שההתקשרות תבוצע עם תאגיד "טיסנקרופ" הגרמני, המיוצג בידי גנור, שעורך דינו הוא דוד שמרון - עורך הדין של נתניהו ובן דודו.

גיוסו של גנור הגיע במסגרת מאמציה של המשטרה להתמקד בחשיפת מנגנון העברת הכספים והאנשים המרכזיים במערכת הביטחון והממשלה שנהנו לכאורה מכספי השוחד בקניית הצוללות מהתאגיד הגרמני. ההבנה הייתה שגם אם רק חלק מן החשדות נכונים מדובר בפרשה חמורה ביותר, שכן רכישת הצוללות והספינות מהקונצרן הגרמני "טיסנקרופ" היא מהלך אסטרטגי שצריך להיות נקי מכל אינטרס זר.

(עדכון ראשון: 09:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully