וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו על מבקשי המקלט: "רובם מחפשים עבודה - זכותנו לגרש"

רה"מ הציג את מסלולי הפעולה האפשריים בעקבות פסיקת בג"ץ, כשהאחד עוסק בחידוד ההסכמים עם המדינות השלישיות והאחר בתיקון חקיקה. דרעי ושקד דנו בתגובה לפסיקה: "לא נטיס מסתנן באזיקים, אבל הוא ישב במאסר עד שיחליט ללכת". נתניהו ודרעי ערכו "סיור סמוי" בדרום תל אביב

עריכה: שניר דבוש

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הפנים אריה דרעי התייחסו היום (ראשון) בישיבת הממשלה לצעדים שצפויים להינקט בעקבות פסיקת בג"ץ לגירוש מבקשי המקלט בישראל. לדברי נתניהו, "ננקוט שורה של צעדים, אבל בביקורים שלי באפריקה יצרנו מסד של מדינות שמוכנות לקלוט את המסתננים ועכשיו כנראה נצטרך לשפר לא רק את החקיקה, אלא גם את ההסכמים עם המדינות. יש כאן מאמץ בלימה והוצאה".

"הסבל הוא בלתי יאומן וגם ההשלכות העתידיות לגבי הנטל על מדינת ישראל מחייבים פעולה עכשיו", אמר נתניהו.

נתניהו הזכיר את ביקורו בדרום תל אביב ביום חמישי. "הזוהמה והריחות זה דבר אחד, אבל העובדה שסוניה בת ה-72 יכולה לרדת פעם אחת ביום בליווי ועולה בחזרה בסוף היום בקושי רב, זה בלתי מוסבר. הדברים ששמעתי מהתושבים זו מצוקה אדירה אל מול הבעיה של המסתננים. רק מקצתם זה פליטים, הרוב זה מסתנני עבודה בלתי חוקיים ויש לנו את הזכות להוציא מכאן כל מי שנמצא באופן לא חוקי כמו כל מדינה", אמר, בהתייחס לפסיקת בג"ץ שקבעה כי לא ניתן לכלוא את מי שיסרב לעבור למדינה שלישית למשך יותר מ-60 יום.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, אוגוסט 2017. רויטרס
סיפר על "מצוקה אדירה" שחלקו עמו תושבי דרום תל אביב בביקורו. נתניהו/רויטרס

"צוות השרים שהחלטתי להקים ייפגש כבר השבוע כדי להניע פתרונות מעשיים לבעיה. המטרה העיקרית היא להחזיר את השכונות לתושבים ולהרחיק ממדינת ישראל מסתננים בלתי חוקיים", הוסיף ראש הממשלה.

הערב הודיע משרד ראש הממשלה כי נתניהו והשר דרעי ערכו "סיור סמוי" בדרום תל אביב "כדי להתרשם באופן בלתי אמצעי מהנעשה בשכונות". בהודעה נמסר כי הסיור בוצע בליווי אנשי מקצוע, ונערך באותם מקומות שבהם סייר נתניהו ביום חמישי האחרון: נווה שאנן, גינת לוינסקי ושכונת התקווה.
השר דרעי מסר כי "זה היה סיור חשוב שעזר לנו ללמוד מקרוב את כל סוגיית המסתננים בשכונות דרום תל אביב, ויסייע לנו במאבק שאנו מנהלים לפתרון הבעיה".

מוקדם יותר היום דנו השר דרעי ושרת המשפטים איילת שקד בדרכי תגובה לפסיקת בג"ץ, יחד עם בכירים בשני המשרדים ונציגים ממשרדי החוץ והאוצר. השניים אמרו כי פסק הדין הוא "אבן דרך משמעותית המחייבת קבלת החלטות מידיות לגבי המשך התנהלות הרשויות בנושא היציאה מרצון".

דרעי התריע כי "מה שהיה הוא לא מה שיהיה", ואמר כי מעסיקים לא יורשו לשכור לעבודה מבקשי מקלט שסירבו לצאת מרצונם ושוחררו ממעצר. העונש על כך יהיה קנס ופתיחת תיק העסקה בניגוד לחוק. שקד אמר כי "נדרש תיקון מינורי להסכים עם המדינות השלישיות, ולכן נפעל לתקנו כך שיעמוד במבחני פסק הדין".

אריה דרעי ויעקב אילון בתוכנית וואלה! TALK. ראובן קסטרו
הורה לקנוס מעסיקים של מבקשי מקלט שסירבו לעבור למדינה שלישית. דרעי/ראובן קסטרו

"גיבשתי הצעה במשרד שאומרת שאפשר יהיה לשים את המסתננים במשמורת ללא הגבלת זמן", אמר דרעי. "כל מסתנן בלתי חוקי שהצענו לו ללכת למדינה שלישית לא הסכים. מסתנן לא יסתובב לא בתל אביב ולא בנתניה. הוא יהיה במקום שמור, עד שיחליט לצאת החוצה. בית המשפט אישר שאפשר יהיה לגרש או להעביר למדינה שלישית, בית המשפט אישר את המתווה. אנחנו נגדיר את ההסכמה. לא נעלה מישהו אזוק למטוס, אבל הוא יישאר פה, ואם הוא מהרהר הוא יישב במשמורת, עד שיחליט שירצה ללכת. זו הצעת החוק שאביא".

עוד אמר דרעי כי הורה לקנוס את מי שמעסיק מבקש מקלט שסירב לעבור למדינה שלישית. "בית המשפט טען שיוכלו לעבוד אם לא מוציאים אותם מהארץ, כי צריך משהו לחיות ממנו, אז לא הפעלנו סנקציות ולא קנסות. כעת הוריתי להתחיל מעכשיו, לאחר שבית המשפט אישר להוציא למדינה שלישית. כל מסתנן שהציעו לו לעבור למדינה שלישית וסירב, החל ממחר בבוקר, המעסיק שיעסיק אותו יקבל קנס. כל מעסיק יקבל קנסות גדולים, כדי שיבינו שיש לנו פתרון והם לא יכולים להחליט מה לעשות על דעת עצמם".

(עדכון ראשון: 12:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully