וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב מצבו הרפואי: משפטו של רופא נאצי שהואשם ברצח אלפים נעצר

הוברט זפקה בן ה-93 שימש רופא במחנה ההשמדה אושוויץ בירקנאו ונאשם בסיוע לרצח 3,681 בתקופת השואה. בית המשפט בגרמניה החליט להפסיק את הדיון בעניינו לאחר שההגנה טענה כי הוא סובל מדמנציה ואינו יכול למסור עדות

פושע המלחמה הנאצי הוברט זפקה. אי-פי, AP
זפקה במהלך משפטו בגרמניה/AP, אי-פי

משפטו של רופא נאצי בן 96 שהואשם בסיוע לרציחתם של 3,681 בני אדם במחנה הריכוז אושוויץ-בירקנאו במלחמת העולם השנייה הופסק לאחר שנקבע כי אינו כשיר רפואית לעמוד לדין. סנגוריו של הוברט זפקה ששימש כרופא במחנה ההשמדה לקראת סוף שנת 1944 טענו כי הוא סובל מדמנציה ובצבו הבריאותי לא מאפשר את המשך משפטו, ובית המשפט בנירנברג שבגרמניה קיבל את הטענות. משפטו של זפקה נפתח בחודש פברואר בשנה שעברה והופסק כמה פעמים בשבל מצב בריאותו הירוד. דובר משרד התובע הכללי המחוז נירנברג מסר כי, "הדמנציה הגיעה למצב שבו הנאשם לא יכול למסור עדות ולענות על שאלות באופן ברור".

זפקה שירת ביחידת אס.אס שהוצבה במחנה ההשמדה בפולין למשך כמה שבועות, והוא הכחיש בעבר את הטענות שיוחסו לו. לטענות, הוא העניק טיפול רפואי לאנשי האס.אס בלבד ולא חרג מתפקידו. הוא הורשע בשנת בסוף המלחמה על ידי בית משפט בפולין, וריצה עונש של ארבע שנות מאסר. במהלך מסירת העדויות לפני המשפט התגלו סתירות בדבריו, לאחר שטען כי כלל לא היה באושוויץ-בירקנאו בזמן המלחמה. לאחר מכן הודה שהוצב במחנה, אך לטענתו לא ידע על קיומם של תאי הגזים והמשרפות עד לסוף המלחמה.

תמונת ארכיון של הוברט זפקה, רופא במחנה ההשמדה אושוויץ שיעמוד למשפט בגרמניה, ינואר 2016. טוויטר, צילום מסך
זפקה בתקופת מלחמת העולם השנייה/צילום מסך, טוויטר

הוועדה הבינלאומית להנצחת מחנה ההשמדה אושוויץ ביקרה בחריפות את התנהלות משרד המשפטים הגרמני. לדבריהם, בית המשפט נהג "בבורות רשלנית ובחוסר עניין מוחלט", בהחלתו לעצור את המשך התנהלות המשפט וההפסקות הרבות בדיונים. על פי ההערכות, בין 1940 ל-1945 נהרגו במחנה 1.1 מיליון בני אדם, רובם יהודים. יותר מ-12 חקירות עדיין מתנהלות נגד קציני SS לשעבר. בחודש יולי בשנה שעברה נשפט אוסקר גרונינג בן ה-93, שכונה "מנהל החשבונות של אושוויץ", לארבע שנות מאסר בגין סיוע לרצח של יותר מ-300 אלף יהודים ממוצא הונגרי, שנשלחו לתאי הגזים בין מאי ליולי של שנת 1944.

עוד באותו נושא

רופא בן 95 ממחנה ההשמדה אושוויץ יעמוד למשפט בגרמניה

לכתבה המלאה
מחנה ההשמדה אושוויץ. AP
מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully