וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמו כולם: אלפי ילדי החינוך המיוחד יחלו את השנה בבית ספר רגיל

1.9.2017 / 8:15

רוני מרעננה ואושר מדימונה עולים לכיתה א', אך ההתרגשות גדולה מהרגיל מאחר שהם עוזבים לראשונה את המסגרת המותאמת לצרכיהם ומשתלבים בכיתות רגילות. "זה מדהים, לא כמו כל ילד אחר, לראות אותה מתחילה בית ספר יסודי זה מאוד מרגש", סיפרה אמה של רוני

צילום:רוני כנפו עריכת וידאו:ניר חן

242 אלף תלמידים שפותחים הבוקר (שישי) את שנת הלימודים הם ילדי חינוך מיוחד. רובם משולבים בבתי ספר רגילים ומגמה זו גוברת בשנים האחרונות. שיעור ילדי החינוך המיוחד המשולבים בתוכנית הלימודים הרגילה נמצא בעליה כשבאחוז משמעותי מדובר בבעיות קלות, והשילוב של הילדים בבתי ספר רגילים הוא קל יחסית. אבל הורים רבים לילדים עם מוגבלויות קשות דווקא דוחפים את ילדיהם לשילוב.

רוני אגוזי בת השש מרעננה תעלה היום לכיתה א' בבית הספר דקל בעירה. רוני נולדה עם שיתוק מוחין והיא מתניידת בכיסא גלגלים. המוגבלות גם גורמת לה לקויות תקשורתיות והיא נעזרת באמצעי תקשורת תומכת וחליפית: כל אלו לא מנעו ממנה לעלות השנה לכיתה א' בבית ספר רגיל, לאחר שאת גילאי הגן עשתה במעון היום השיקומי בבית איזי שפירא.

רוני מתקשרת בעזרת לוחות תקשורת ומחוות בשפת הסימנים ומבטאת כמה מילים. אמה דניאלה סיפרה כי היא "מאוד מתרגשת – בשבילנו כל שנה שעוברת ורוני ממשיכה להתקדם זה מדהים, לא כמו כל ילד אחר, פתאום לראות אותה עולה לכיתה א' זה מאוד מרגש".

עוד בנושא:
בתוך שנת לימודים אחת: זינוק במספר המורים הערבים במגזר היהודי
לרגל פתיחת שנת הלימודים: ויצ"ו השיקה קו ייעוץ חינמי להורים
חשש מדירוג בתי הספר: "בקרב על הרייטינג - כל האמצעים כשרים"

רוני אגוזי (לכתבה של משה שטיינמץ על ילדים בחינוך מיוחד) 31.8.17. באדיבות המשפחה, מערכת וואלה! NEWS
"כולם מאוד רוצים שהשילוב יצליח". רוני בת השש/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות המשפחה

יחד עם זאת יש גם עומס יוצא דופן, אם בשבוע האחרון ילדים אחרים מתרגשים וקונים ציוד לבית הספר, עבור רוני נדרשת התארגנות מיוחדת, ההכנות הן מעט יותר מורכבות וכרוכות בלא מעט סידורים – מפגש עם המנהלת על הכניסה לטקס היום הראשון, מדידות של הכסאות בכיתה, של המעברים ובדיקת הכיתה.

"כבר שלחנו את אחותה הגדולה של רוני לכיתה א' ויש לנו ניסיון בזה", סיפר אמה. "עם רוני יש התרגשות אבל שמים אותה בצד כי יש הרבה דברים שצריכים לעשות כדי שהשילוב בבית הספר יצליח. הרבה אנשים פועלים מסביב וגם להם חשוב לבדוק את הדברים לפני פתיחת השנה כדי שנצליח, ורואים שכולם מאוד רוצים שהשילוב יצליח".

אמה של רוני סיפרה על התמיכה הרבה שקיבלה בתהליך קליטתה של בתה בכיתה א' והודתה להם. "בלי ההירתמות של כל האנשים מסביב זה היה מתיש. העובדה שתהליך השילוב זורם ושאני לא צריכה להיאבק על זכויות, אותם היא מקבלת באופן אוטומטי ומלא, מאוד מקלה עלינו ההורים לבחור בדרך של שילוב. יותר קל לבחור בחינוך המיוחד, הכל מובנה ומוסלל אבל היום יש מגמות חיוביות של שינוי כדי שילדים כמו רוני יכול לקבל את כל הכלים וההתאמות גם בחינוך הרגיל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
רוני אגוזי (לכתבה של משה שטיינמץ על ילדים בחינוך מיוחד) 31.8.17. באדיבות המשפחה, מערכת וואלה! NEWS
"יש היום מגמות חיוביות של שינוי". רוני ואחיותיה/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות המשפחה

רוני עצמה "מתרגשת מאוד כמו כל ילד רגיל והיא מבינה שזה משהו חדש כיוון שהיא שולבה כבר בגן עירייה. היא ממשיכה עם הרבה ילדים שהיא הייתה איתם בגן. החששות שלי הן כמו של כל הורה, חשש הילדה שלי תיפגע – לא פיזית – אלא תיעלב, תשמע משהו לא במקום מצד דמות חינוכית או מאחד הילדים בכיתה, רוני עוברת כל מכשול שמציבים לה. המקום שלי הוא של פחד הורי טבעי ומגונן. התקווה היא כמובן לראות אותה מסיימת אוניברסיטה".

אושר פורטל בן השש מדימונה סבל מעיכוב התפתחותי וליקויי תקשורת משמעותיים, והוא התחיל לדבר בגן חובה בחינוך מיוחד. בתחילת דרכו סירבו להעבירו למסגרת חינוך מיוחדת שתספק לו את התנאים הדרושים לו להתפתח ולהתקדם ורק לאחר מאבק עיקש של אמו ברשויות, בעזרת המרכז למיצוי זכויות של "הבית למשפחות" בדימונה הפועל בעזרת הסיוע המקצועי של בית איזי שפירא הוחלט לשלבו בבית ספר רגיל.

"אושר מתרגש מאוד ומתכונן", סיפרה אמו ליאת. "הוא סידר כבר את הילקוט והקלמר, היה בכיתה אתמול עם המורה וכל התלמידים. הוא יצא מחינוך מיוחד וזה מאוד מרגש שעלה והצליח. אני מאחלת לו שיצליח ושיהיה לו מזל. שאלתי את הגננת אם להעביר אותו לחינוך רגיל והיא אמרה שבלימודים הוא התקדם פלאים אבל רמת הויסות הרגשי עדיין צריכה להשתפר. התלבטנו הרבה, אבל באבחונים המליצו לנו לעבור לחינוך רגיל, אני בטוחה שיהיה בסדר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully