וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מתעב את אמריקה": אוסף נדיר נותן הצצה למוחו של מפצח האניגמה

כ-150 מכתבים של אלן טיורינג, המתמטיקאי הבריטי שגילה את הקוד של הנאצים, אותרו באוניברסיטת מנצ'סטר. טיורינג, שהתאבד אחרי המלחמה, ציין את סלידתו מארה"ב וכן כתב טיוטה לתכנית שעסקה באינטיליגנציה מלאכותית. "האם מכונות יכולות לחשוב?"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נחשב לאבי המחשב המודרני. טיורינג/מערכת וואלה!, צילום מסך

יותר מ-60 לאחר שהתאבד, נמצא לאחרונה אוסף מכתבים של אלן טיורינג, מפצח קוד האניגמה של הנאצים במלחמת העולם השנייה. יותר מ-150 מכתבים שנתכתבו בין 1949 ל-1954 התגלו במקרה בתיקייה ישנה באוניברסיטת מנצ'טסר, ובהם חשף המתמטיקאי הבריטי, שנחשב לאבי המחשב המודרני, את דעותיו על ארצות הברית.

בתשובה להזמנה שקיבל להשתתף בכנס בארצות הברית באפריל 1953, דחה טיורינג את ההצעה ונימק: "אני לא אהנה מהמסע, ואני מתעב את ארצות הברית". הוא לא הסביר במכתב שנשלח לפיזיקאי דונלד מקיי מלונדון מדוע הוא חש כך כלפי ארצות הברית, שותפתה של בריטניה במהלך מלחמת העולם השנייה.

בנוסף לכך, התכתובות מתמקדות גם במחקר האקדמי של טיורינג, שעסק בתחום פורצי דרך כמו אינטיליגנציה מלאכתותית, כולל טיוטה כתובה בכתב יד לתכנית רדיו של ה-BBC שעסקה באינטיליגנציה מלאכותית. "האם מכונות יכולות לחשוב?", נכתב במסמך שחובר ביולי 1951.

לקריאה נוספת בנושא
בזכות מפצח הצופן הנאצי, טוהר שמם של אלפי הומואים בבריטניה
60 שנה אחרי שהתאבד: חנינה לגאון המחשב אלן טיורינג

האוסף כולל גם מכתב אחד מסוכנות הביון GCHQ, שבה עבד טיורינג במהלך המלחמה וסייע לה לפצח את הקוד ששימש את נאצים להעברת מסרים סודיים – במה שהייתה לאחת התרומות החשובות ביותר לניצחון בעלות הברית. הסוכנות ביקשה מטיורינג ב-1952 תמונה לאלבום רשמי של המתקן שבו פעל המתמטיקאי.

על אף היותו אחד מגיבורי המלחמה, טיורינג לא זכה לנחת בתומה. הוא הורשע בהומוסקסואליות, שהייתה אז אסורה בבריטניה, ובעקבות זאת נאלץ לעבור טיפולים הורמונליים. הוא התאבד ב-1954, ורק בשנים האחרונות החלה הממלכה לטהר את שמו ואת שמם של אלפי גברים נוספים שהורשעו בעבירות הללו. ב-2013 העניקה המלכה אליזבת חנינה לאחר המוות לטיורינג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully