וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזכ"ל האו"ם: "הגיע הזמן שגם הפלסטינים יגשימו את זכויותיהם"

30.8.2017 / 14:03

אנטוניו גוטרש נשא דברים בבית התפוצות בתל אביב, והדגיש כי הוא תומך בפתרון שתי המדינות. מוקדם יותר נפגש עם תושבים בנחל עוז, וביקר בבית ספר בעזה. במקביל, נמשך גם ביקור השליח המיוחד של טראמפ

עריכה: יוסי אלטר

(בווידאו: פגישת נתניהו ומזכ"ל האו"ם, שלשום)

"אין ספק שישראל מגשימה את זכות העם היהודי. יצרתם בית לעם היהודי, אבל הגיע הזמן שגם הפלסטינים יגשימו את זכויותיהם ואת שאיפותיהם הלאומיות". כך אמר היום (רביעי) מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש בנאומו בבית התפוצות בתל אביב. "אני מאמין שאין אלטרנטיבה לפתרון של משא ומתן בין שני הצדדים", אמר גוטרש שהדגיש כי הוא תומך בפתרון שתי המדינות.

על רקע החשש הבינלאומי הגובר מהידרדרות המצב ההומניטרי ברצועת עזה ערך גוטרש ביקור בעזה, וסייר בבית ספר של אונר"א. מוקדם יותר סייר בצדו הישראלי של הגבול ונפגש עם תושבים בנחל עוז. בפגישתו הבהיר גוטרש כי הוא מאמין ב"יצירת תהליך פוליטי אמין" למען השלום, וכי הוא תומך בפתרון שתי המדינות.

לקריאה נוספת:
נתניהו למזכ"ל האו"ם: "לא נאפשר לעניבת החנק האיראנית להתהדק"
נתניהו נועד עם שליחו המיוחד של טראמפ לאחר עזיבת המשלחת
דיווח: ארה"ב הבהירה לאבו מאזן שהקפאת הבנייה בהתנחלויות לא אפשרית

מזכ"ל האו"ם טס בסיור מוסק מעל שמי הארץ 30.8.17. שלומי אמסלם, מערכת וואלה! NEWS
גוטרש בסיור מוסק עם סגן הרמטכ"ל כוכבי והשגריר באו"ם דנון, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, שלומי אמסלם
ביקור מזכ"ל האו"ם בגבול רצועת עזה 30.8.17. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
גוטרש מבקר במנהרה בגבול/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

אושרית סבג, תושבת נחל עוז, אמרה לגוטרש כי "אנו רואים כמויות אדירות של כסף שמועבר לרצועה, אך חמאס משתמש בו כדי לבנות מנהרות טרור וטילים, במקום לבנות מחדש את רצועת עזה. אנחנו מאמינים שהאנשים בצד השני סובלים מהטרור של חמאס בדיוק כמונו". תמי הלוי, המתגוררת בקיבוץ, אמרה כי "היו לנו יחסים מצוינים עם תושבי עזה, אבל כשנופל טיל בישראל, זה פוגע בישראלים ובתושבי עזה, ולכן אנחנו מבקשים שתעזור להביא את השלום".

מזכ"ל האו"ם אמר כי הוא "מרגיש תחושת השראה עמוקה מהמסר שלכם. היה ניתן להאמין שמי שנמצא במצב שלכם יעביר מסר של עימות ולא של שלום, אך המסר שלכם הוא של שלום". גוטרש אף הדגיש כי "כל ניסיון פגיעה באזרחים חפים מפשע אינו מקובל עלינו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גוטרש בפגישה עם תושבי נחל עוז, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

במהלך הביקור העניקו ילדי הקיבוץ לגוטרש חוברת ציורים שהכינו לרגל ביקורו, ואמרו כי "אנחנו מקווים שתעזור להביא שלום לאזור ולכל העולם". גוטרש ביקר גם במנהרת טרור של חמאס.

בעזה אמר גוטרש כי חלומו הוא "לראות מדינה פלסטינית שחיה בשלום וביטחון לצד מדינת ישראל". גוטרש קרא לתהליך מדיני, וקרא לפלסטינים לסיים את הפילוג. "אני חולם לבוא שוב לעזה, ולמצוא אותה חלק מהמדינה הפלסטינית העצמאית". מזכ"ל האו"ם, התייחס גם לסגר הישראלי על עזה ואמר כי הוא "משמיד את האמון בין הצדדים".

במקביל, השליח המיוחד של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ג'ייסון גרינבלט, ביקר גם הוא בקיבוץ נחל עוז, סייר במעבר ארז וכרם שלום ובתחנות נוספות לאורך הגבול, בליווי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי.

פגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשליח האמריקני ג'ייסון גרינבלט 20 ביוני 2017. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו וגרינבלט/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

הסיור נערך כחלק מביקורו של גרינבלט באזור השבוע, שמוקדש בעיקר לבחינת צעדים כלכליים ואזרחיים שיקלו על חייהם של הפלסטינים. גרינבלט ואלוף מרדכי כבר ביקרו אתמול במעבר גלבוע (ג'למה), והיום התקיים חלקו השני של הסיור. פקיד בבית הלבן אמר לוואלה! NEWS כי גרינבלט, שייפגש גם הוא עם תושבי עוטף עזה, "מעונין להבין טוב יותר את המצב על הגבול בין עזה לישראל".

המצב בעזה, שהולך ומחריף מאז שהרשות הפלסטינית הפסיקה את אספקת החשמל לרצועה בתחילת השנה, היה נושא מרכזי בפגישותיו של המזכ"ל גוטרש בישראל וברשות הפלסטינית. "אנחנו מודאגים מאוד מהמצב ההומניטרי בעזה", אמר שלשום גוטרש במסיבת עיתונאים ברמאללה, בה הדגיש את מחויבות האו"ם למאמצי השיקום של הרצועה, וגם הביע תמיכה ביו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, וב"מאמציו לייצר תנאים להנהגה מאוחדת בגדה המערבית לרצועת עזה".

מזכ"ל האום עם סגן הרמטכל אביב כוכבי במפגש עם תושבי נחל עוז 30.8.17. The Israel Project, מערכת וואלה! NEWS
מזכ"ל האו"ם עם סגן הרמטכ"ל אביב כוכבי במפגש עם תושבי נחל עוז/מערכת וואלה! NEWS, The Israel Project

לפני הפגישות ברמאללה, נפגש גוטרש עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף יואב מרדכי שהציג בפניו את עמדות ישראל ואת תמונת המצב האזרחית, הכלכלית והביטחונית בגבול. גורם ישראלי בכיר אמר לוואלה! NEWS כי חלק מרכזי מהפגישה עסק במנגנון שיקום ופיקוח הרצועה, שמשותף לישראל, האו"ם והרשות הפלסטינית, דרכו מועברים חומרי בנייה לשיקום עזה, ונידונו דרכים להרחבת המנגנון.

האלוף מרדכי גם הציג בפני המזכ"ל את ניסיונות חמאס לנצל את ערוצי הסיוע ההומניטרי לצרכי טרור, וגם אמר לו שהחזקת גופות החיילים, הדר גולדין ואורון שאול, והאזרחים הישראלים שנמצאים בשבי חמאס, מקשה על ישראל לנהל מדיניות אזרחית מרחיבה לסיוע לתושבי עזה. גוטרש, שמלווה בביקור על ידי שגריר ישראל באו"ם דני דנון נפגש גם עם משפחות שאול, מנגיסטו וא-סייד, שביקשו את מעורבותו האישית בהחזרת בניהם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גרינבלט מסייר במעבר גלבוע עם השר ישראל כץ, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך
השליח האמריקני ג'ייסון גרינבלט עם האלוף יואב מרדכי במעבר גלבוע. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
גרינבלט עם האלוף מרדכי במעבר גלבוע/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל
ג'ארד קושנר, שליחו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, בפגישה עם אבו מאזן ברמאללה, אוגוסט 2017. טוויטר, צילום מסך
המשלחת האמריקנית ברמאללה, בשבוע שעבר/צילום מסך, טוויטר

במקביל, גרינבלט סייר לאורך עוטף עזה היום, כחלק מסיור בן יומיים שמוקדש לבחינת המיזמים בשטח והמדיניות הישראלית לפיתוח הכלכלה הפלסטינית ושיפור מרקם החיים באזור. גרינבלט הגיע לישראל כבר בשבוע שעבר יחד עם המשלחת הבכירה של הבית הלבן בראשות חתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר, כחלק מהמאמץ האמריקני לחדש את התהליך המדיני בין ישראל והפלסטינים.

לדברי גורמים מדיניים, האמריקנים אמרו לבני שיחם כי הם עדיין מתכוונים להשיק תהליך מדיני עד סוף השנה, ובינתיים מתמקדים בצעדים כלכליים ואזרחיים שיסייעו להגברת האמון בין הצדדים. גרינבלט נשאר בישראל גם אחרי עזיבת המשלחת, וחלק ניכר מפגישותיו הוקדשו לדיון בצעדים הללו, בדגש על סוגיית המעברים והקלה על חייהם של האזרחים הפלסטינים שמנסים להיכנס לישראל.

מזכ"ל האו"ם טס בסיור מוסק מעל שמי הארץ 30.8.17. שלומי אמסלם, מערכת וואלה! NEWS
גוטרש בסיור מוסק עם כוכבי ודנון, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, שלומי אמסלם

בסיור במעבר גלבוע קיבל גרינבלט סקירה על תמונת המצב בצפון השומרון בהיבט הביטחוני, הכלכלי והאזרחי. בנוסף, הוא שמע סקירה מפורטת מהשר ישראל כץ על התכנית האזורית לחיבור יבשתי במסילות רכבת בין ישראל, הרשות הפלסטינית, ירדן, ערב הסעודית ומדינות המפרץ, וכן על שיתוף הפעולה שקיים בפועל בתחום העברת הסחורות מנמל חיפה לירדן ולפלסטינים.

גוטרש וגרינבלט, שקיימו שניהם סיור מקביל באזור עזה היום, אף נפגשו בתחילת השבוע, ודנו במאמצי השלום של ממשל טראמפ. לדברי גורם שעודכן על פרטי השיחה, גוטרש הביע רצון להיות מעורב בהנעה מחדש של המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים, אך גרינבלט אמר לו כי לממשל "דרוש עוד זמן להבשיל את המהלך המדיני", ובינתיים מבקש להתמקד ביוזמות כלכליות ואזרחיות ובשיפור בדרכי גישה, מים, חשמל ותשתיות.

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש בפגישה עם ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה ברמאללה, 29 באוגוסט 2017. רויטרס, רויטרס
מזכ"ל האום גוטרש עם ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה/רויטרס, רויטרס

בביקורו ברמאללה המזכ"ל רמז לביקורת על גישה זו ואמר כי "חשוב להכיר בכך ששיפורים כלכליים וחברתיים אינם תחליף לפתרון שתי המדינות או למשא ומתן רציני. הם רק מלווים את המשא ומתן כדי לחזק אותו ולהבטיח שהאוכלוסיות ירגישו שלשלום יש דיבידנד".

הבדלי הגישה בין גוטרש לממשל האמריקני ניכרו גם בתגובתם להתבטאותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו השבוע בשומרון לפיה "לא תהיה עקירה יותר של יישובים בארץ ישראל". בעוד בממשל נמנעו מביקורת על נתניהו ובבית הלבן אמרו רק "כי זה לא סוד מהן עמדות הצדדים בנושא הזה", גוטרש הדגיש שוב כי האו"ם סבור ש"ההתנחלויות הן בלתי חוקיות והן מכשול לפתרון שתי המדינות כך שברור שאיננו מסכימים לאמירה זו".

(עדכון ראשון 7:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully