וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגד כל הסיכויים: רופאים בישראל הצליחו לרפא "איש עץ"

29.8.2017 / 18:15

במקרה רפואי נדיר ומדבק שנראה לראשונה בארץ, החליטו רופאי הדסה לטפל בחולה עם יד ועליה גידולים הנותנים לה מראה של גזע. עם מסיכות וציוד מיוחד ומבודד הסירו הרופאים את הגידולים – וממשיכים בתהליך. "זו הייתה התקווה היחידה", סיפר החולה

רופאי הדסה ריפאו "איש עץ", אוגוסט 2017. דוברות הדסה,
היד של תאלולי לפני הניתוח/דוברות הדסה

רופאי הדסה עין כרם בירושלים נתקלו לאחרונה במקרה רפואי נדיר וקשה ביותר, שככל הנראה נראה לראשונה בישראל: "תסמונת איש העץ". המחלה, סיבוך של וירוס הפפילומה שעלול להפוך לסרטן, התפתחה בידו של מוחמד תאלולי, תושב עזה שהגיע למרפאה להיוועצות לאחר שעבר בין בתי חולים רבים ללא פתרון.

"מדובר במקרה נדיר ביותר, שאין לו כלל תיעוד בספרי הרפואה", סיפר ד"ר מיכאל צ'רנובסקי, אורתופד ומומחה כף יד ופלסטיקה מהדסה עין כרם. "הופיע לפניי מטופל אשר על ידו גידולים רבים ומורכבים, שמילאו את היד כולה במשך יותר מעשר שנים. מלבד הכאבים החזקים, הרי שהמחלה מסוכנת ביותר ויכולה להתפתח לסרטן ולא אפשרה לו כלל להשתמש ביד ולהניע אותה, הוא הפך למופנם ונחרד מכל צורך לחשוף אותה בפני אנשים. היד הייתה מכוסה כל הזמן וחייו היו מאוד קשים".

המצב הרפואי ממנו סבל תאלולי בן ה-42, מה שנקרא בפי ההמונים "איש העץ", הוא סיבוך של וירוס הפפילומה, אשר הגוף אינו חזק דיו להתמודד עמו. "קיימים סוגים שונים של HPV, הלא הוא וירוס הפפילומה המביא לגידולים שונים בגוף", אומר ד"ר צ'רנובסקי. "לרוב בני האדם ישנה מערכת חיסונית שמסוגלת להתמודד עם אותו וירוס או שניתן לתמוך בה בתרופות. במקרה של מוחמד, מן המקרים הנדירים בעולם, המערכת החיסונית הלקויה לא מסוגלת לטפל בווירוס ומאפשרת לו להתפתח באופן מוגזם ובלתי נשלט".

"התביישתי, הייתי מובטל ופחדתי מסרטן"

"אני סובל מהמחלה הזו כבר כמעט עשר שנים", סיפר תאלולי לאחר הניתוח. "ניסינו למצוא טיפול במצרים, אבל לא היה מה לעשות שם. ניסיתי את מזלי גם בשכם ובבית החולים מוקאסד וגם שם לא נמצא טיפול יעיל. בסופו של דבר הרשות הפלסטינית עשתה תאום ושלחו אותי להדסה. אחרי שנים שבהן ישבתי מבויש בבית ולא יכולתי גם לעבוד בגלל המגבלה ופחדתי מסרטן, המומחים כאן בהדסה היו היחידים שנתנו לי תקווה להחלמה".

ד"ר צ'רנוסבקי הודה שאפילו הוא לא הכיר מקרים דומים, למעט מקרה אחד מפורסם של תושב מדינת בנגלדש שפורסם בתקשורת, ובעזרת 16 ניתוחים הוסרו כל הגידולים מידיו. "יש לי ניסיון רב עם מקרים קשים וסבוכים", הוא מדגיש, "אבל בהחלט לא כאלה. אין בעולם תיעוד בספרות המקצועית של טיפול בכזה מצב. לכן, כשהגיע אלינו לטיפול ההחלטה על ביצוע הניתוח לא התקבלה בקלות, כי אמנם היה רעיון איך לנתח, אבל לא כזה שכבר בוצע בעבר".

הצוות המנתח כלל את ד"ר שי לוריא מהדסה, אורתופד מומחה כף יד, שהתכונן רבות לניתוח ולמהלכו המורכב. "למדנו רבות את הנושא כדי להבין מהו הטיפול הכי יעיל עבורו", סיפר ד"ר לוריא. "הרעיון הוא ליצור תוכנית שתצמצם את האפשרות של הגידולים לחזור ולגדול בפראות שכזו. עוד היה חשוב להיערך עם צוות של רופאי העור בהדסה וצוות חדרי הניתוח, להתארגן באופן מיוחד בחדר הניתוח כי מדובר במחלה מדבקת ביותר. לכן עבדנו עם מיגון כפול ומסיכות מיוחדות למניעת הדבקה בווירוס, כי במהלך הניתוח ייתכן שדרכי הנשימה של המטפלים יחשפו לווירוס הקשה".

במהלך הניתוח נצרבים הגידולים, מה שגורם לעשן המתפזר בחדר הניתוח, והוא המסכן את הצוות. "ניתחנו באופן שונה שלא כולל צריבה, עבדנו באופן מאוד מדוד וזהיר", הסביר ד"ר לוריא.

רופאי הדסה ריפאו "איש עץ", אוגוסט 2017. דוברות הדסה,
"נראה כמו כוויה". ד"ר צ'רנוסקי והיד של תאלולי לאחר הניתוח/דוברות הדסה

ד"ר צ'רנובסקי פירט את משך ההליך. "במהלך הניתוח הוסרו הגידולים מכף היד, כאשר הביצוע היה עד לרמה המקסימלית מבחינתנו כמנתחים. במקומות בהם הורדת הגידולים לא השאירה עור על ידו, השתמשנו בעור שלו עצמו כדי לכסות בשתל. כעת אנו משלימים את הטיפול בתרופות המונעות מן הגידולים לחזור. בנוסף מקבל מוחמד מד"ר ורד מולכו, מומחית ברפואת עור בהדסה, חיסון מיוחד שתפקידו לתקוף את הווירוס מתוך הגוף, ואנו צופים לו בהמשך עוד ניתוחים, אבל אגרסיביים פחות. כעת, מצבו כמה ימים לאחר הניתוח משביע רצון ונראה שבחרנו עבורו את הניתוח ואת הטיפול המשלים הנכונים. אנו אופטימיים. מיד שנראתה כל כך קשה, עכשיו ידו נראית פשוט כמו יד שעליה כווייה גדולה, אנו עוקבים אחר ההחלמה בהקפדה רבה והוא כבר התחיל ריפוי בעיסוק שיסייע לו לחזור ולהשתמש ביד שבה לא השתמש שנים רבות".

לדברי תאלולי, "היחס כאן הוא מצוין ואפשר להגיד שהכול טוב היום, הצוות ממש נחמד ומסייע הרבה. אני מאוד מקווה שהחיים הקודמים שלי נמצאים כבר מאחורי ומחכה לראות את המשפחה, את אשתי וששת הילדים שלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully