וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזעקות ובריחה למחסה: הטיל הצפון קוריאני שגרם לפאניקה ביפן

לראשונה מאז 2009 ובפעם השלישית בלבד, עבר שיגור צפון קוריאני בשמי יפן, שקראה לתושבי האי הצפוני הוקאידו לחפש מחסה. בטוקיו אמרו כי מדובר ב"איום חסר תקדים", ובסיאול דנו עם וושינגטון בשליחת "נכסים אסטרטגיים" לאזור

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

תושבי האי הצפוני של יפן חוו הלילה (שלישי) רגעי חרדה, עם השיגור של קוריאה הצפונית, שחלף באופן חריג בשמי המדינה והחריף עוד יותר את המתיחות באזור. זאת הייתה הפעם השלישית אי-פעם שבה משגרת פיונגיאנג טיל החולף בשמי יפן, אך בפעמיים הקודמות – ב-2009 וב-1998 – היו אלו ניסויים בלוויינים, ולא בטילים בליסטיים.

בעקבות הפרובוקציה של המשטר הקומוניסטי, הופעלו אזעקות באי הוקאידו בסמוך לשעה 6:00, לפי שעון מקומי, ותושבים נקראו לתפוס מחסה בהודעות שנשלחו אל הטלפונים הסלולריים שלהם.

עם זאת, צבא יפן לא ניסה ליירט את הטיל, שעבר מרחק של יותר מ-2,700 ק"מ בטרם התפוצץ לשלושה חלקים ונחת באוקיינוס השקט, במרחק של כ-1,180 ק"מ מחופיה של יפן. באופן נדיר, הטיל מדגם "הוואסונג 12" לטווח בינוני, שוגר מאזור הבירה פיונגיאנג והגיע לגובה מקסימלי של 550 ק"מ – נמוך מהשיגורים הקודמים שלה.

דיווח במסך בטוקיו על שיגור טיל צפון קוריאני שחלף בשמי יפן, 29 באוגוסט 2017. רויטרס
דיווח במסך בטוקיו על שיגור הטיל, הלילה/רויטרס

ראש ממשלת יפן שינזו אבה כינה את השיגור האחרון "איום חסר תקדים" על ארצו, שמקיימת בימים אלו תרגיל משותף עם ארצות הברית על אדמת האי הוקאידו. הוא שוחח עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ והם סיכמו כי יש להגביר את הלחץ על משטרו של קים ג'ונג און. מועצת הביטחון של האו"ם צפויה לקיים היום דיון חירום, לבקשת ארצות הברית, יפן וקוריאה הדרומית.

"התעוררתי מהאזעקה בטלפון שלי", סיפרה לרויטרס אייקה נישיג'ימה, בן 41 מהאי הונשו. "לא הרגשתי מוכן בכלל. גם אם נקבל את האזעקות האלו, אין לאן לברוח. זה לא שיש לנו מקלטים. כל מה שאנחנו יכולים לעשות זה להימלט מהחלון".

בקוריאה הצפונית שמרו על טון תקיף למרות הגינויים מצד הקהילה הבינלאומית. "על ארצות הברית לדעת שהיא אינה יכולה להכניע את הרפובליקה העממית עם סנקציות כלכליות, איומים צבאיים או סחיטה ולא לגרום לה לסטות מהדרך שבה היא בחרה", נכתב בעיתון הרשמי של המדינה הקומוניסטית "רודונג סינמון". שגריר המדינה המובדדת לאו"ם אמר כי "ארצות הברית מובילה לפיצוץ" בחצי האי הקוריאני.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אזהרה שנשלחה לטלפונים ביפן בעקבות שיגור טיל צפון קוריאני, 29 באוגוסט 2017. רויטרס
אזהרה שנשלחה לטלפונים ביפן/רויטרס

גם בסיאול הגיבו בזעם לניסוי שערכה השכנה, אחרי כמה שבועות שבהם היה נדמה שהרטוריקה הלוחמנית בין הצדדים שככה. בשבוע שעבר אמר טראמפ כי "נראה שקים מתחיל לכבד את ארצות הברית", אך מאז אירעו שני ניסויים – בשישי שיגרה המדינה המבודדת שלושה טילים לטווח קצר, שלפי הפנטגון, כשל גם הוא.

בתגובה לשיגור, הורה נשיא קוריאה הדרומית מון ג'ה-אין על מפגן "עוצמה" וארבעה מטוסי קרב ערכו תרגיל בהפצצה חיה. לפני כן, הוא כינס את מועצת הביטחון הלאומית בסיאול, שדנה בהסלמה האחרונה. אתמול אמרו גורמים בסיאול כי לפי ההערכות, פיונגיאנג מתכננת ניסוי גרעיני שישי בקרוב.

מהבית הכחול, ארמון הנשיאות של קוריאה הדרומית, נמסר כי התקיימו דיונים עם ארצות הברית על שליחת "נכסים אסטרטגיים" נוספים לחצי האי הקוריאני, אך לא נמסרו פרטים נוספים.

תרגיל של צבא ארה"ב וצבא דרום קוריאה במחוז יונג'ין, 29 באוגוסט 2017. רויטרס
דיונים על שליחת נכסים נוספים לאזור. תרגיל של צבאות ארה"ב וקוריאה הדרומית, היום/רויטרס

מוקדם יותר החודש ולאחר הסתייגויות רבות של סין ורוסיה, אישרה מועצת הביטחון פה-אחד סנקציות חדשות על קוריאה הצפונית, בעקבות שני ניסויים בטילים בין-יבשתיים בחודש שעבר. טראמפ אף איים בתגובה צבאית נגד קוריאה הצפונית, שמצדה הזהירה כי תשגר טילים לעבר האי גואם, שטח חסות אמריקני באוקיינוס השקט.

בייג'ינג, בעלת בריתה המרכזית של פיונגיאנג שמואשמת לא פעם בכך שהיא לא עושה מספיק כדי לרסן אותה, אמרה כי המצב בחצי האי הקוריאני הגיע ל"נקודת מפנה" וקראה לצדדים להפגין איפוק. במשרד החוץ בבייג'ינג אמרו כי סנקציות לא יעזרו לפתור את המשבר וקראו לוושינגטון לפיוניאנג לפתוח בשיחות. במשטר הקומוניסטי מסרבים לוותר על הנשק הגרעיני, ורואים בכך ערובה להישרדותם.

ראש ממשלת אוסטרליה מלקולם טרנבול דחק בסין להפעיל לחץ רב יותר על קוריאה הצפונית. "הם מגנים את ניסויי הטילים כמו כולם, אך מאחר שיש להם מנופי לחץ ייחודיים, הם נושאים גם באחריות ייחודית", אמר בריאיון לרדיו מקומי.

גם ברוסיה גינו את השיגור והפצירו בקוריאה הצפונית לציית להחלטות מועצת הביטחון. שר החוץ סרגיי לברוב אמר במסיבת עיתונאים באבו דאבי כי "אנחנו מתעקשים על כך שעל קוריאה הצפונית לכבד את ההחלטות שהתקבלו באו"ם.

(עדכון ראשון: 12:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully