וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ: אפשר לגרש מבקשי מקלט למדינה שלישית, אך לא לכלוא ליותר מ-60 יום

בהרכב מורחב בראשות נשיאת העליון נאור נדחתה עתירתם של ארגוני זכויות, אחרי שנקבע כי אין מניעה להחזירם למדינה שאינה ארץ מוצאם - אך לא בניגוד להסכמתם. בממשלה ביקרו את ההחלטה. נתניהו: "נקדם חקיקה בנושא"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

בג"ץ קבע היום (שני) כי המדינה יכולה לגרש מבקשי מקלט למדינה שלישית, אך הגביל את משך זמן מעצרם ל-60 יום אם יסרבו לכך והבהיר כי לא ניתן להעבירם ללא הסכמתם. ההחלטה לגבי אותה מדינה שלישית, שפרטיה נותרו חסויים, התקבלה בהרכב מורחב, בראשות הנשיאה מרים נאור, אחרי שאלו קבעו כי לא הוכח שהמדינה אינה בטוחה.

בממשלה ביקרו את ההחלטה של בג"ץ. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "נצטרך להביא תיקון חקיקה כדי לאפשר מימוש ההסכמים" עם מדינות באפריקה שעמן סיכם על העברת מבקשי המקלט. מנגד, ארגוני זכויות האדם הביעו סיפוק מהפסיקה שהתקבלה לאחר עתירתם.

לפי התשובה של בג"ץ, "סמכות ההרחקה של שר הפנים להרחיק זרים מישראל חלה לא רק על הרחקתם למדינות מוצאם, אלא גם על הרחקתם למדינות שלישיות". עוד נקבע כי המנגנונים שהנהיגה המדינה לביקורת ולפיקוח על הליך ההרחקה ועל היחס שלו זוכים המגורשים למדינה השלישית מספקים בעת הנוכחית.

עוד בוואלה! NEWS
ליברמן לוואלה! NEWS: לחץ להשבת הנעדרים יוביל לכניעה או מלחמה
נתניהו למזכ"ל האו"ם: "לא נאפשר לעניבת החנק האיראנית להתהדק"
הכביש עוקף הבולענים מסכן את מושבת היעלים הגדולה בעולם

מאות מבקשי מקלט שוחררו ממתקן הכליאה "חולות": "לאן נלך?". רויטרס
פליטים במתקן חולות/רויטרס

עוד נאמר בהחלטת ההרכב המורחב כי "הסכמתם של הזרים להרחקה אינה נדרשת כדי שהרחקה תהיה חוקית, וניתן להרחיקם גם בניגוד לרצונם. עם זאת, המשיבים הודיעו כי מסתננים אינם מורחקים למדינה השלישית הנידונה בהעדר הסכמתם וכי לא תבוצע הרחקה בכפייה למדינה זו".

שר הפנים אריה דרעי אמר כי ההחלטה "היא בעייתית מאוד" ושהיא "לוקחת מאיתנו כמדינה כלי חשוב מאוד ומותירה לכל מסתנן שרוצה בכך להישאר בארץ". הוא אמר כי שוחח על הנושא עם שרת המשפטים איילת שקד, וכי הוא שוקל תיקון לחוק שיאפשר "למדינה להוציא מסתננים מהארץ בניגוד לרצונם". במשרד הפנים מעדיפים אפשרות זו, שכן לא מאמינים שפתיחת ההסכמים מול מדינות זרות תקרה במהירות, ולא בטוחה מידת שיתוף הפעולה שלהן.

לדבריו, "אנחנו חייבים לדאוג לאזרחי מדינת ישראל, תושבי דרום תל אביב וערים נוספות שחייהם אינם חיים. אני שבע רצון מכך שבג"ץ אישר לנו להמשיך להוציא מסתננים למדינה שלישית ואנו נמשיך בכך בכל האמצעים העומדים לרשותנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
פתח תקווה, 15 בינואר 2017. ראובן קסטרו
מבקש מקלט בפתח תקווה/ראובן קסטרו

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן אמר דברים דומים, ולטענתו הפסיקה מותירה את המדינה "ללא כלי אפקטיבי" לגירוש מבקשי המקלט. "המדיניות לא תהיה אפקטיבית, שכן המסתנן יעדיף לשבת 60 יום בכלא ולהישאר בישראל, מאשר לעבור לגור ברואנדה או אוגנדה", כתב ארדן בחשבון הטוויטר שלו. "במצב המשפטי שנוצר עלינו לקדם תיקון חקיקה דחוף שייתן כלים בידי המדינה להמשיך בתהליך הוצאת המסתננים, אחרת ייווצר תמריץ חדש להגיע ולהסתנן לישראל".

העותרים, שכללו את הקליניקה לזכויות פליטים באוניברסיטת תל אביב, המוקד לפליטים ולמהגרים, האגודה לזכויות האזרח, ARDC, קו לעובד, רופאים לזכויות אדם ואס"ף, בירכו על הפסיקה. "היום נקבע שאי אפשר להחזיק את מבקשי מקלט במעצר בלתי מוגבל כאמצעי לחץ", נמסר. "מבקשי המקלט נמלטים מישראל באלפיהם עקב התעמרות הרשויות, גם ללא הלחץ העצום שמופעל עליהם באמצעות כליאתם. אנחנו נמשיך להיאבק עד שמדינת ישראל תתן מענה אנושי למבקשי המקלט שחיים כבר עשור בגבולותיה, תאפשר להם להגיש בקשות המקלט, תבחן אותן ותיתן מעמד למי שזכאי לכך".

ביום שבת האחרון הפגינו כמה מתושבי דרום תל אביב בסמוך לביתה של נשיאת העליון בירושלים, בדרישה להאיץ את גירוש מבקשי המקלט.

(עדכון ראשון: 16:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully