וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכביש עוקף הבולענים מסכן את מושבת היעלים הגדולה בעולם

28.8.2017 / 13:11

כביש "עוקף הבולענים" הסמוך לקיבוץ עין גדי גובל בשמורת היעלים הנובים הגדולה בעולם - וגבה מחיר דמים מאוכלוסייתה בתוך שנתיים. רשות הטבע והגנים מנסה למצוא פתרונות לבעיה, בהם הסרת גדרות שמאלצות את היעלים לחצות כבישים מסוכנים

צילום: מיכאל בלכר, רשות הטבע והגנים וסרטוני גולשים, עריכה: יאיר דניאל

לפני כמה ימים נדרסה יעל נוספת בשעה שחצתה את הקטע החדש של כביש 90, "עוקף הבולענים", בסמוך לשמורת עין גדי. עד לפני שנתיים מיעטו היעלים להתקרב לתוואי הישן של הכביש. בולענים חדשים שאיימו להביא לקריסתו הובילו את חברת "נתיבי ישראל" להזיז את הכביש מערבה ולקרב אותו לשמורת עין גדי המהווה את מושבת היעלים הנובים הגדולה בעולם.

היעל ששילמה השבוע בחייה מצטרפת לרשימה מתארכת של אחיותיה שנפלו קורבן לכביש החדש שנפתח לפני קצת פחות משנתיים. מלבד היותו קרוב מאוד לשמורה, הכביש החדש שזז מערבה יצר הפרדה בין השמורה לבין מטעי התמרים של קיבוץ עין גדי המהווים מקום מחייה חשוב ליעלים.

מאז תחילת שנות התשעים נצפים היעלים בקיץ כשהם רועים במטעים וניזונים מעשב, משיחים, מגזם ומכפות דקל ותמרים שנושרים מן העצים. מיכאל בלכר, אקולוג שמורת עין גדי, מוסיף כי היעלים תורמים באופן משמעותי להפחתת אוכלוסיות מזיקי התמר ולהדברת העשבים. בעוד שלכביש הישן מיעטו היעלים להתקרב מאחר שהמטעים היו ממערב לו, את הכביש החדש נאלצים לחצות יותר מ-140 יעלים ביום בתקופות החמות על מנת להגיע למטעים המהווים אזור מחיה מרכזי עבורם.

יעלים בכביש עין גדי, נובמבר 2015. מיכאל בלכר, מערכת וואלה! NEWS
יעלים חוצים את הכביש בסמוך לקיבוץ עין גדי/מערכת וואלה! NEWS, מיכאל בלכר
תמונות לכתבה של עדי חשמונאי על היעלים בעין גדי 28.8.17. מיכאל בלכר, רשות הטבע והגנים, מערכת וואלה! NEWS
תורמים להפחתת אוכלוסיות מזיקים. יעל בסמוך לעין גדי/מערכת וואלה! NEWS, מיכאל בלכר, רשות הטבע והגנים
תמונות לכתבה של עדי חשמונאי על היעלים בעין גדי 28.8.17. מיכאל בלכר, רשות הטבע והגנים, מערכת וואלה! NEWS
יעלים בעין גדי/מערכת וואלה! NEWS, מיכאל בלכר, רשות הטבע והגנים

"מה שקרה בימים האחרונים, הוא המקרה המתועד הרביעי של דריסת יעל על התוואי החדש, אבל בכל חודש-חודשיים אנחנו רואים פרט שונה של יעל שהוא צולע ופצוע ואנחנו לא יודעים אם הוא סובל מפגיעות פנימיות והולך לאיזה שהוא מקום כדי למות בו", סיפר בלכר לוואלה! NEWS.

"גם במקרה האחרון, המטיילים שדיווחו לנו על הדריסה ראו שאחרי שהיעלה נפגעה היא הצליחה לחצות את הכביש והתחילה אפילו לטפס על המדרון", הוסיף. "העברנו אותה לבית החולים לחיות בר ועשינו הכול כדי להציל אותה אבל זמן קצר אחר כך היא מתה מפצעיה, ככל הנראה כתוצאה מפגיעות פנימיות".

עוד לפני שנסלל הכביש עוקף הבולענים התנהלו ויכוחים רבים בין רשות הטבע והגנים לבין "נתיבי ישראל". כפי שפורסם בעבר בוואלה! NEWS, גם חודשים אחרי פתיחתו של הכביש המשיכה הרשות לדרוש הוספת מעברי חצייה תת-קרקעיים לחיות הבר, מעבר לזה הקיים במקום, על מנת לצמצם את כמות הדריסות.

יעלים בכביש עין גדי, נובמבר 2015. מיכאל בלכר, מערכת וואלה! NEWS
גופת יעל בצד הכביש, בסמוך לעין גדי/מערכת וואלה! NEWS, מיכאל בלכר
תמונות לכתבה של עדי חשמונאי על היעלים בעין גדי 28.8.17. מיכאל בלכר, רשות הטבע והגנים, מערכת וואלה! NEWS
עין גדי/מערכת וואלה! NEWS, מיכאל בלכר, רשות הטבע והגנים
יעלים בכביש עין גדי, נובמבר 2015. מיכאל בלכר, מערכת וואלה! NEWS
יעלים חוצים את כביש "עוקף הבולענים" בסמוך לשמורת עין גדי/מערכת וואלה! NEWS, מיכאל בלכר

"גידור הכביש עוקף הבולענים בגדר בטיחות נועד לחסום את הגישה של היעלים לשטחי המרעה שמעבר לכביש, אבל זה עלול לפגוע באוכלוסייה. בנוסף, זה גם לא ימנע דריסות כי הגידור לא יכול להיות הרמטי והיעלים מדלגות מעליו או משתחלות מתחתיו", מסביר בלכר. "למרות שגם היום היעלים ממעטים להשתמש במעבר התת קרקעי, אנחנו מנסים להתמקד בכתובת אחרת לפתרון בעיית הדריסות".

כעת מנסה הרשות למצוא פתרונות בדמות מזעור המוטיבציה של היעלים לחצות את הכביש החדש והמסוכן. לאחרונה היא פנתה לקיבוץ עין גדי בבקשה שזה יסיר את הגדרות סביב מטעי התמרים הנמצאים בצדו המערבי של הכביש החדש ואף הציעה לו פיצוי כספי על הנזק שעלול להיגרם למטעים וכן על הנזק העתידי. כך, היעלים לא יאלצו לחצות כביש ולסכן את עצמן בשביל להגיע לשטח מרעה.

תמונות לכתבה של עדי חשמונאי על היעלים בעין גדי 28.8.17. מיכאל בלכר, רשות הטבע והגנים, מערכת וואלה! NEWS
תמונות לכתבה של עדי חשמונאי על היעלים בעין גדי 28.8.17/מערכת וואלה! NEWS, מיכאל בלכר, רשות הטבע והגנים

"גידור מטעי התמרים גורם ליעלים לחפש מקורות מזון אחרים ומכאן הוא מביא לעלייה חדירתם לקיבוץ וליישובים סמוכים אחרים", הסביר בלכר. "הקיבוץ נפגע מזה שהיעלים פוגעים בגינת הנוי והיעלים נפגעות מזה שהן אוכלות מזון לא טבעי שלעיתים מכיל חומרים שמסכנים אותם, אבל גם מקרבה מופרזת לבני אדם. בשנים קודמות היעלים אכלו את העשבים במטעים ובכך נתנו לקיבוץ למעשה שירותי הדברה טבעיים ובחינם. אנחנו נמצאים במשא ומתן עם הקיבוץ כבר מספר חודשים ומקווים שבסוף הוא יתרצה ויסכים להסיר את הגדרות שהוצבו סביב מטעי התמרים בצדו המערבי של המעקף".

מקיבוץ עין גדי מסרו בתגובה כי אף גוף לא פנה אליהם בבקשה להסיר את גדרות המטעים. "אנחנו רוצים לעזור לטבע בכלל וליעלים בפרט, הם בני בית אצלנו". עוד נמסר כי "רוב המטעים מגודרים בגלל הבולענים שכפו עלינו מציאות חדשה, בה לא נותרו לקיבוץ כמעט שטחים חקלאיים. אנחנו מקיימים קשר שוטף עם רשות הטבע והגנים. שידברו איתנו, כדי שנדע במה מדובר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully