וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כמו מלחמה בטרור": המיזם שנאבק בעברייני מין בחברה החרדית

28.8.2017 / 13:57

במסגרת השינוי ביחס הקהילות החרדיות לפגיעות מיניות, נוסדו יזמות למאבק בהשתקה סביב הנושא. נחמן רוזנברג מוביל את מיזם "דין וחשבון" המלווה נפגעים בהגשת תביעות נגד התוקפים - ונגד מי שידעו ושתקו

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: ניב מעוז

(הגשת כתב אישום נגד הרב דוד הריסון, בחודש דצמבר)

אנשי עסקים חרדים יחד עם קבוצה של פעילים חברתיים, יצאו לפני כחודשיים עם מיזם חדש תחת השם "דין וחשבון" - המציע לנפגעי תקיפה מינית במגזר החרדי ליווי וייעוץ להגשת תביעות אזרחיות נגד התוקפים, אך גם נגד מי שידע על התקיפות ושתק מתוך מטרה להמשיך בשבירת מעגל ההשתקה.

במשך שנים נושא הפגיעות המיניות היה מושתק בקהילה החרדית. מקרים של פדופיליה ואונס הוסתרו או נסגרו בתוך הקהילה והתקשורת הממוסדת לא הזכירה על כך מילה. השינוי החל באתרי האינטרנט החרדים והוביל לכך שמוסדות חינוך מקיימים פעילויות הסברה להורים כדי שידעו איך להתמודד עם מקרים חמורים; רבנים משתפים פעולה עם המשטרה ורשויות החוק וכלי התקשורת באינטרנט מדווחים כמעט על כל מקרה. מדיניות ההשתקה לא נעלמה לחלוטין, אך היא כבר מזמן אינה נחלת הכלל.

השינוי הביא עמו שלל יוזמות חברתיות שנועדו למגר את ההשתקה. כך גם נולד "דין וחשבון" שאנשיו מעניקים סיוע ללא עלות במימון של תביעות פיצויים אזרחיות, כולל ליווי נפשי, חוקרים פרטיים וצוות משפטי מקצועי. "עבורי זו מלחמה בטרור", מצהיר נחמן רוזנברג, חרדי מבית שמש שמוביל את המיזם. "במקום לרדוף אחר כל מחבל, פוגעים במעגל התמיכה. כך גם פה. הבעיה היא לא רק הפוגעים, אלא גם מי שמאפשר להם לפגוע בכך שהוא שותק או מסתיר". לדבריו, "יש לנו אמונה ותקווה שניתן לעשות שינוי אסטרטגי כדי לטפל במחבלים האלה ובמי ששלח אותם". השינוי, מצהיר רוזנברג, ייעשה "באמצעות תיקים משמעותיים שנוביל בבית המשפט ואלה ירתיעו אחרים מלהמשיך בשתיקה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפעילי המיזם מעבירים את הפניות מיפוי קפדני. רוטנברג/מערכת וואלה!, צילום מסך

רוזנברג, בן 40, אב למשפחה, מנהל משרד שמייצג תורמים ואנשי עסקים בפעילותם הפילנתרופית בארץ ובעולם. "נושא הפגיעות המיניות בחברה החרדית מאד נגע לליבם. הם שאלו 'איך ניתן להתמודד נגד זה?', והמיזם שנולד היה אחת ההצעות", סיפר. "גילינו שיש עבירות קשות שנמשכו עשור או יותר וזה מצב בלתי נסבל. מעגל ההשתקה תרם לכך המון, ומי ששילם את המחיר זה עוד ועוד ילדים שנפגעו".

את התביעות נאלצים הנפגעים לעתים להגיש נגד מוסדות חינוך, מנהלים, מורים או דמויות חינוכיות מובילות בתוך הקהילה, וההשלכות לכך עלולות להיות קשות עבור התובעים. "אנחנו לא מעודדים לוותר על ההליך הפלילי אבל אין ספק שההליך האזרחי הוא קל בהרבה", הוסיף רוזנברג. "האפיק הפלילי מאוד קשה. הוא דורש הרבה כוחות נפשיים ואף ייתכן שבסוף לא ייצא ממנו כלום. תביעה אזרחית קלה יותר, והכסף עשוי לעזור לנפגעים לשקם את חייהם".

כדי להימנע מעוגמת נפש לנפגעי התקיפות, "דין וחשבון" אינו מטפל בכל פנייה. "הן עוברות מיפוי קפדני", הסביר רוזנברג. "מאז שעלינו לאוויר, אנחנו מפוצצים אבל אנחנו מוודאים שמדובר במקרים אותנטיים שעולה מהם השתקה מכוונת. הטיפול נעשה רק אם הנפגע הוא מעל גיל 18 ואם אין התיישנות על המקרה. זו עבודה קשה שנעשית באמצעות חוקרים פרטיים, עורכי דין וגורמים נוספים".

"אם ניתקל בדלתות סגורות, יש לנו יכולת לפתוח בקמפיין"

עד כה לא הגיעו "דין וחשבון" לשלב שבו הוגשו תביעות בפועל. המיזם יצא לדרך רק בחודש יוני ואנשיו עוד נמצאים בתהליך מיפוי התלונות. "בסוף, המטרה להגיע למצב שבו כל אדם שידו הייתה במעל שישלם ביוקר", ציין רוזנברג. כדי לממן את העלויות הראשוניות גייסו אנשי המיזם תרומה ראשונה של חצי מיליון שקל מתוך מטרה שההצלחה בתביעות הבאות יממנו את התביעות שיבואו אחריהן.

התקשורת החרדית הממסדית הכוללת את העיתונים ואת תחנות הרדיו החרדיות אינה עוסקת בנושא, ולכן שם עלולים אנשי המיזם להיתקל בקשיים. לאחרונה, כשאבי מימרן, מגיש ברדיו "קול חי" עסק באופן יוצא דופן במיזם החדש, הוא הקדים לפתוח את השידור עם ההקדמה הבאה: "עכשיו אנחנו רוצים לעסוק בנושא שאנחנו לא ממהרים לעסוק בו אבל בנושא הזה מעורבים רבנים, עסקנים ואישי ציבור". מימרן הסביר כי אנשי המיזם "ממנים סיוע משפטי וליווי משפטי לכל אדם שפגעו בו בעבר", אך לא הרחיב מעבר לכך.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כניסת הרשתות החברתיות ואתרי אינטרנט חרדיים לתוך הקהילה החרדית, הקלו בהרבה. לדברי רוזנברג, "בינתיים התקשורת החרדית, ברגישות המקובלת, מטפלת בעניין שלנו ובעניינים דומים. אם ניתקל בדלתות סגורות, יש לנו יכולת לפתוח בקמפיין ברשתות החברתיות או באמצעות מודעות רחוב". לדברי רוזנברג, השינוי ביחס החברה החרדית מול פגיעות מיניות קיים.

"הוא בתנועה, זה תהליך. מטפלים יותר, וגם יש יותר מודעות", הוסיף. "אני לא חוקר אבל נראה שהשינוי מגיע מלמטה, ולא מלמעלה. הרי אף אחד לא יגיד שאם מישהו דוקר בתוך מאה שערים, לא צריך לעצור אותו. אנשים התחילו להבין שיש מחבלים שמסתובבים בתוך הציבור החרדי וצריך לעצור אותם בכל מחיר". לדבריו, "ייתכן ובעבר לא הבינו את גודל האסון אבל היום כבר מבינים יותר. יש דברים שהם לא בשליטתנו. הנושא הזה הוא לא גזירה משמיים, וזו חובה מצדנו לטפל בזה". לשאלה אם הוא או חבריו לא חוששים מההשלכות של פעילותם משיב רוזנברג בנחרצות: "היחידים שצריכים לדאוג זה אלה שמשתפים פעולה עם העבריינים האלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully