וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ייפגש עם מזכ"ל האו"ם - ויציג מודיעין על התעצמות איראן

28.8.2017 / 9:34

אנטוניו גוטרש הגיע לביקור בן שלושה ימים בישראל וברשות הפלסטינית, במסגרתו ייפגש עם ראש הממשלה ועם אבו מאזן. גורמים מדיניים מסרו כי בלב פגישתו עם נתניהו יעמוד הסיוע של איראן לחיזבאללה והתבססותה בסוריה

צילום: ירוץ היו-טיוב של האו"ם, עריכה: יוסי אלטר

ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש היום (שני) לראשונה עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש במשרדו בירושלים. לדברי גורמים מדיניים - בלב הפגישה תעמוד סוגיית התבססות איראן בסוריה והתחזקותה של חיזבאללה בלבנון. במהלך הפגישה נתניהו צפוי להציג בפני גוטרש חומרים מודיעיניים הממחישים את ההתעצמות המואצת שישראל זיהתה בשבועות האחרונים באיראן ובלבנון ובהם, בין היתר, מידע על אודות מפעל הטילים שאיראן בונה על אדמת לבנון. בנוסף, בפגישה מתכוון נתניהו לדון עם גוטרש בביקורת הישראלית על תפקודו של כוח יוניפי"ל, כוח האו"ם המופקד על שמירת הפסקת האש בגבול לבנון, וההפרות החוזרות והנשנות של החלטה 1701 שקבעה את תנאי הפסקת האש בתום מלחמת לבנון השנייה.

זוהי פגישתם הראשונה של נתניהו וגוטרש מאז נכנס לתפקידו בינואר והחליף את המזכ"ל הקודם באן קי מון. גוטרש ישהה באזור כשלושה ימים וילווה על ידי שגריר ישראל באו"ם דני דנון. המזכ"ל, שכבר נחת בישראל, פתח את ביקורו הבוקר ב"יד ושם" וימשיך לביקור בקברו של נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס. משם ימשיך לפגישות עם ראש הממשלה נתניהו, הנשיא ריבלין, שר הביטחון ליברמן ובכירים במערכת הביטחון – בהם, ראש אמ"ן אלוף הרצי הלוי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי. ביום רביעי ישתתף גוטרש בסיור מוסק בשמי הארץ בליווי סגן הרמטכ"ל אביב כוכבי. בירושלים מקווים לנצל את הפגישות בעיקר כדי לחזק את הקמפיין הבינלאומי נגד איראן והתעצמותה באזור, שעמד גם בלב פגישתו של נתניהו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשבוע שעבר.

עוד בנושא:
שגרירת ארה"ב באו"ם: יוניפי"ל לא פועל ביעילות נגד חיזבאללה
בסיסי טילים ונתיב יבשתי: בישראל חוששים מהתבססות איראן בסוריה
האו"ם: אין ראיות לכך שחיזבאללה מפר את הפסקת האש בגבול

מזכ"ל האו"ם בביקור ביד ושם 28.8.17. שלומי אמסלם, מערכת וואלה! NEWS
גוטרש בביקור ביד ושם לצד השגריר דנון, היום/מערכת וואלה! NEWS, שלומי אמסלם
הפרת החלטת האו"ם 1701 על ידי ארגון הטרור חיזבאללה. דובר צה"ל
פעיל חיזבאללה משקיף אל עבר גבול ישראל, בחודש שעבר/דובר צה"ל

לדברי גורמים מדיניים, ישראל צפויה לדרוש מגוטרש מעורבות בינלאומית כדי לעצור את ההתעצמות המסוכנת של איראן בסוריה, בלבנון ובכל האזור, ולהציג בפניו מידע על הנוכחות האיראנית בשטח, באמצעות כוחות חיזבאללה ומיליציות איראניות, וכן גם את המאמץ המוגבר שירושלים מזהה להקמת מפעלים לייצור נשק מדויק בלבנון.

נושא נוסף שיעלה הוא מורת הרוח הישראלית מתפקודו של יוניפי"ל, כוח האו"ם שמופקד על השמירה על הפסקת האש בגבול, על רקע מאמץ ישראלי-אמריקני משותף להרחיב את המנדט של הכוח. שגרירת ארצות הברית לאו"ם, ניקי היילי, תקפה בסוף השבוע את יוניפי"ל ואת מפקד הכוח מייקל ברי, וטענה כי הוא אינו מבצע עבודה יעילה מספיק נגד חיזבאללה, ומתעלם מהחימוש הסמוי שהאיראנים מעניקים לארגון.

בראש סדר היום של מזכ"ל האו"ם: הפלסטינים

מבחינתו של גוטרש, הנושא העיקרי על סדר היום הוא הנושא הפלסטיני, על רקע הקיפאון במאמץ האמריקני להניע מחדש את התהליך המדיני והחשש הבינלאומי הגובר מהמצב ההומניטרי ברצועת עזה בעקבות הפסקת זרם החשמל על ידי הרשות הפלסטינית מוקדם יותר השנה. גוטרש ייפגש עם השליח המיוחד של הנשיא טראמפ, ג'ייסון גרינבלט, ששוהה השבוע באזור, וכן עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ועם בכירים נוספים ברמאללה. ביום רביעי יעבור במעבר ארז לביקור קצר ברצועת עזה, שבמהלכו יבקר בבית ספר של אונר"א וייפגש עם עובדי סוכנויות האו"ם בעזה. במקביל, גוטרש יבקר בצדו הישראלי של הגבול וייפגש עם תושבים מעוטף עזה. כמו כן, הוא צפוי להיפגש עם משפחות החיילים והאזרחים שנמצאים בשבי חמאס ברצועת עזה.

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון ומזכ"ל האו"ם הנכנס, אנטוניו גוטרש. אוקטובר 2016. דוברות משלחת ישראל לאו"ם,
דנון ילווה את המזכ"ל בביקורו. גוטרש עם שגריר ישראל באו"ם/דוברות משלחת ישראל לאו"ם

גוטרש מגיע אחרי שנה מתוחה במיוחד בין ישראל והאו"ם, מאז שמועצת הביטחון אישרה בדצמבר האחרון את החלטה 2334, שגינתה את מדיניות ישראל בהתנחלויות. בחודשים שחלפו מאז, ישראל קיצצה קרוב לעשרה מיליון דולר מהתקציב השנתי שהיא מעבירה לאו"ם, במחאה על החלטות ביקורתיות והצעות עוינות שונות שאומצו על ידי גופים של האו"ם כמו מועצת זכויות האדם ואונסק"ו, ארגון קשרי התרבות והמדע. המאמץ הישראלי לשינוי דפוסי ההצבעה באו"ם וגם המחאה על הקו האנטי-ישראלי של הארגון ומוסדותיו יעלו גם בפגישת נתניהו וגוטרש, וכן המחאה הישראלית על הבנייה הבלתי חוקית ועבודות השיפוץ במתחם האו"ם בארמון הנציב.

בימים אלה נידונה בבית המשפט העליון בקשת ערעור של תנועת הימין "רגבים" שמובילה את המחאה, בטענה כי במתחם, שבו יושב משרדו של שליח האו"ם למזרח התיכון וסוכנויות נוספות, מתבצעות שורה של עבירות בנייה במשך שנים. ואולם, בירושלים שואפים להראות לגוטרש בביקור את ההיבטים החיוביים יותר בישראל, וראש הממשלה צפוי ללוות אותו הערב לאירוע חדשנות מיוחד במוזיאון ישראל שבו יוצגו טכנולוגיות ישראליות ופיתוחים מצילי חיים שמסייעים למדינות מתפתחות - בתחומי מים, רפואה, חקלאות ועוד.

אנטוניו גוטרש ופדריקה מוגריני בפסגת הליגה הערבית בים המלח, ירדן, 29 במרץ 2017. רויטרס
גוטרש בפסגת הליגה הערבית, במרץ/רויטרס

גוטרש, ראש ממשלת פורטוגל לשעבר ששימש בעשור האחרון כנציב האו"ם העליון לפליטים, מנסה מאז נבחר לתפקידו לקדם "דף חדש" ביחסי ישראל והאו"ם, לנוכח מחאותיה של ישראל על הטיה אנטי-ישראלית בארגון ובמוסדותיו. כך, המשיך גוטרש מחד להביע את העמדה המסורתית של האו"ם, שמבקרת את מדיניות ישראל בהתנחלויות ותומכת בהקמת מדינה פלסטינית. אך מאידך, במרץ האחרון הורה למחוק דוח חריף של אחת מוועדות האו"ם, שהאשים את ישראל באפרטהייד וגם יצא בקול חזק נגד אנטישמיות. "שלילת זכותה של מדינת ישראל להתקיים היא צורה מודרנית של אנטישמיות", אמר בנאום בחודש אפריל האחרון בפני הקונגרס היהודי העולמי.

ביום רביעי, לסיכום ביקורו, גוטרש יישא נאום בבית התפוצות, שבו הוא צפוי להתייחס שוב בהרחבה לאנטישמיות וגלגוליה המודרניים. גורם מדיני אמר לוואלה! NEWS כי בשל היותו של גוטרש אזרח פורטוגל, הוא מגלה עניין רב בגירוש ספרד ולכן ביקש לנאום בבית התפוצות.

(עדכון ראשון 07:43)

הפרת החלטת האו"ם 1701 על ידי ארגון הטרור חיזבאללה. דובר צה"ל
עמדת חיזבאללה בסמוך לגבול ישראל/דובר צה"ל
עמדת חיזבאללה בזרעית. ראובן קסטרו
מגדל תצפית של חיזבאללה מעבר לגבול, מול זרעית שבגליל המערבי/ראובן קסטרו
דגל אשף ותצפיתנים של חיזבללה מול מול מוצב תורמוס. ראובן קסטרו
דגל אש"ף מונף בצד הלבנוני של הגבול מול מוצב צה"ל בגליל/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully