וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חסר תקדים, מעבר לכל מה שחווינו": הסופה "הארווי" זורעת הרס ביוסטון

28.8.2017 / 5:35

הגשמים העזים בעיר הרביעית בגודלה בארה"ב לא פוסקים, ומושל טקסס הודה כי זהו "אסון גדול". בית חולים פונה ושני נמלי תעופה נסגרו, בעוד הרשויות מתמקדות בהצלת חיי אדם. תושבים עם סירות התבקשו לסייע לחלץ תושבים שנתקעו בבתיהם. טראמפ יגיע לאזור בשלישי

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

צוותי ההצלה פועלים במרץ להוציא תושבים ממכוניות ומבתים בשל השיטפונות הכבדים שהכו היום (ראשון) בדרום-מזרח טקסס, אחרי שיותר מאלף איש חולצו מיוסטון וסביבותיה בשל הסופה "הארווי" המכה באזור. "הארווי" פגעה במדינה שבדרום ארצות הברית שישי, והייתה להוריקן העוצמתי ביותר בטקסס זה יותר מ-50 שנה. אתמול היא הפכה לסופה טרופית, אך ממשיכה להכות בטקסס. סילבסטר טרנר, ראש העיר יוסטון אמר הלילה כי הוא אינו מתחרט על שלא קרא לתושבים להתפנות מבתיהם לפני שהחלה הסופה. הוא הוסיף כי פינוי 2.3 מיליון בני אדם תוך מספר ימים הוא משימה לוגיסטית "משוגעת". לדבריו, ההחלטה להישאר בעיר הייתה ההחלטה הטובה ביותר עבור התושבים.

בעדכון שמסרו הרשויות במדינה בסמוך לשעה 4:30 (שעון ישראל) נמסר כי בתוך 15 שעות התקבלו במוקד החירום ביוסטון יותר מ-56 אלף שיחות. עוד נמסר כי כ-316 אלף בני אדם נותרו מנותקים מחשמל בשל פגעי הסופה שהולכת ונחלשת אך צפויה להמשיך להמטיר כמויות אדירות של גשם עד יום רביעי. החזאים מעריכים כי כמויות הגשמים עלולות להצטבר לגובה של יותר ממטר. השירות המטאורלוגי פרסם אזהרה מפני היווצרות סופות טורנדו לאורך חופה הצפוני של מדינת טקסס ובדרום-מערב לואיזיאנה ביממה הקרובה.

לפחות שני בני אדם נהרגו, אולם מניין ההרוגים צפוי לעלות בזמן שהסופה ממשיכה להשתולל בטקסס, כשהיא גורמת להצפות, לגלי ענק ולסופות טורנדו. בחלק מהרחובות ביוסטון, העיר הרביעית בגודלה בארצות הברית, מפלס המים הגיע לגובה החזה עם הצפתם של נהרות ונחלים באזור.

הנשיא דונלד טראמפ, שמתמודד עם אסון הטבע המשמעותי ביותר בכהונתו, יבקר באזור ביום שלישי. לדבריו, "מאמצי הסיוע מתנהלים היטב". טראמפ חתם על הצו שמכריז על אסון טבע עוד ביום שישי, מהלך שאפשר להעביר סיוע פדרלי לטקסס.

קשישים בבית אבות בעיר דיקינסון שבטקסס, שהוצף במהלך הסופה, אוגוסט 2017. טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
בית אבות שהוצף בעיר דיקינסון. התושבים חולצו בשלום בפינוי מוסק/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר
הסופה הטרופית "הארווי" בעיר יוסטון, טקסס, אוגוסט 2017. רויטרס
הכבישים חסומים. הצפות בכבישי יוסטון/רויטרס

בחלקים מיוסטון, גובה המים הגיע עד ל-76 ס"מ, ולפי השירות המטאורולוגי הלאומי, הוא עשוי לטפס עד ל-1.25 מטר. "זה חסר תקדים וכל ההשפעות אינן ידועות ומעבר לכל מה שחווינו", נכתב בחשבון הטוויטר של השירות. מרכז הסופה נמצא עדיין במרחק של כ-200 ק"מ מיוסטון, ולפי התחזיות, הוא ימשיך להתקדם לעבר העיר עד יום רביעי.

מושל טקסס גרג אבוט אמר כי "העדיפות העליונה שלנו היא להגן על חיי אדם". לדבריו, "אחרי שהסופה תחלוף, נפעל במהירות לשיקום ההריסות, אבל צריך להבין שזה יהיה תהליך ארוך. זה לא הזמן לפקפק בהחלטות שעשינו, מה שחשוב זה שאנחנו מתמקדים בהצלת חיים. בין אם באמצעות רכב, סירה או סיוע מהאוויר, אנחנו מספקים ליוסטון את כל העזרה שהיא צריכה. יש לנו עשרות סירות ורכבים רבים שיכולים לנוע במים".

אבוט הוסיף כי "זו הסופה החזקה ביותר שחווינו מאז 1961. זה אסון גדול מאוד" והודה לרשויות הפדרליות. "הממשל סיפק במהירות את כל הסיוע שמדינת טקסס צריכה", אמר.

הסופה הטרופית "הארווי" בעיר יוסטון, טקסס, אוגוסט 2017. רויטרס
הסופה החזקה ביותר בטקסס מאז 1961. הצפות ביוסטון/רויטרס
הסופה הטרופית "הארווי" בעיר יוסטון, טקסס, אוגוסט 2017. רויטרס
גובה המים עשוי להגיע עד לגובה של 1.25 מטר/רויטרס

ההצפות הובילו לסגירת כבישים רבים ותושבים רבים מתבצרים בבתיהם ובדירותיהם, בעוד הרשויות שלחו אזהרות מפני שיטפונות נוספים וסופות טורנדו לטלפונים הסלולריים שלהם. העלייה המהירה במפלס המים הפתיעה את הרשויות ותושבים עם סירות התבקשו לסייע במאמצי החילוץ.

"בתוך פחות מחצי שעה, גובה המים בקומה הראשונה הגיע לכ-20 ס"מ", סיפר לרויטרס בריאן הוסקינס בן ה-25, המתגורר ביוסטון. "חששתי שנאבד את כל הרהיטים והמכוניות שלנו".

המרכז הרפואי "בן טאוב" בעיר פונה ומקלט חירום של הצלב האדום נאלץ להיסגר בשל השיטפונות. הארגון פתח שני מרכזים נוספים, בהם אחד במרכז כנסים במרכז העיר. נמלי התעופה "בוש" ו"וויליאם פ.הובי" ביטלו את כל הטיסות שלהם להיום.

רשויות החירום קראו לתושבים לטפס על הגגות שלהם ולא להישאר בעליות הגג מחשש שאלו יילכדו תחת המים הגועשים. הן הזהירו יותר משני מיליון איש ביוסטון ובמקומות אחרים בטקסס שלא לעזוב את בתיהם גם אם הם מוצפים, מאחר שהכבישים חסומים לתנועה.

נזקי סופת ההוריקן הארווי ביוסטון, טקסס שבארה"ב  27 באוגוסט 2017. רויטרס
נזקי סופת ההוריקן הארווי ביוסטון, טקסס שבארה"ב 27 באוגוסט 2017/רויטרס

חשבון הטוויטר של מחוז האריס, שכולל את רוב האזורים המאוכלסים של יוסטון, הוצף בפניות לסיוע וצוותו של השריף אד אונזלס לא היה מסוגל להשיב במהירות לכולם. "כל הסוכנויות דואגות לתושבים, אך כולן פועלות עד קצה יכולתן", כתב השריף בטוויטר במהלך היום.

עד כה אישרו הרשויות את מותם של שני בני אדם בעקבות הסופה העזה, על אף דיווחים על קורבנות נוספים. אישה מבוגרת טבעה אתמול ביוסטון אחרי שניסתה לצאת ממכוניתה ברחובו מוצף, וביום שישי אדם נהרג בשריפה שפרצה בביתו בעיירה רוקפורט, שספגה נזקים כבדים.

הסופה "הארווי" פגעה בלב תעשיית הנפט והגז של ארצות הברית, ואילצה כמה בתי זיקוק להשבית את פעילותן. חברת "אקסון מובייל" הודיעה כי היא סוגרת את בית הזיקוק השני בגודלו בארצות הברית, בבייטאון, בעקבות מזג האוויר הסוער. מושל טקסס אמר כי הוא צופה שהשיבושים במגזר האנרגיה יימשכו שבוע עד שבועיים.

(עדכון ראשון: 22:38)

הסופה הטרופית "הארווי" בעיר יוסטון, טקסס, אוגוסט 2017. רויטרס
הסופה הטרופית "הארווי" בעיר יוסטון, טקסס, אוגוסט 2017/רויטרס
כביש מוצף ביוסטון, טקסס, ארה"ב, בעקבות סופת הארווי, 27 באוגוסט 2017. רויטרס
כביש מוצף ביוסטון, טקסס, ארה"ב, בעקבות סופת הארווי, 27 באוגוסט 2017/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully