וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבגרות באזרחות: תלמידים יידרשו להביע עמדה, תשובה מסיתה תיפסל

27.8.2017 / 14:41

כבר בשנה הבאה יידרשו התלמידים להביע עמדה בסוגיות בוערות במסגרת שאלת חובה. תשובה שתכלול תוכן גזעני או מסית תגרור פסילה של השאלה. מורים מוחים: "הורדת ניקוד על הבעת עמדה - לא חינוכי. זה איתות של משטרת מחשבות"

צילום: רוני כנפו עריכת וידאו:ניר חן

בשנת הלימודים הבאה – תשע"ח, יידרשו הניגשים לבחינות הבגרות באזרחות להביע את עמדתם בנוגע לסוגיות הקשורות לסדר היום הציבורי ולחומר הלימוד, זאת במסגרת שאלת חובה. ההחלטה לבצע את השינוי במתכונת הבחינה באה כחלק ממגמה הקיימת בשנתיים האחרונות להכניס לבחינות הבגרות במקצועות השונים שאלות "עמ"ר" – ערך, מעורבות, רלוונטיות, במסגרתן נדרשים התלמידים להביע עמדות, לדון ולהציג את עמדותיהם בסוגיות ערכיות.

בשאלה שתוכנס לבחינה באזרחות, ידרשו התלמידים "‏להביע ‏את ‏דעתם‏ האישית ‏על ‏נושא ‏שבמחלוקת ‏ולנמק ‏את ‏בחירתם". השאלה תדרוש מהתלמידים לענות בארבעה שלבים: הצגת ‏טענה, ‏הצגת‏ נימוק ‏‏בעד‏ה, ‏הצגת ‏נימוק‏ ‏נגדה‏ ו‏הצדקת ‏הנימוק ‏המשכנע ‏מבין ‏השניים ‏על‏ פי‏ נקודת‏ המבט‏ האישית ‏של ‏התלמיד. ערך השאלה כולה יעמוד על 11 נקודות.

עוד בוואלה! NEWS:
הושלמה העסקה לרכישת 17 מטוסי F-35 נוספים מארצות הברית
בתו של שר הפנים בארה"ב נגד טראמפ: "חתיכת חרא שלא יודע כלום"
עזה, חיזבאללה ואיראן: מזכ"ל האו"ם נוחת לביקור ראשון בישראל

כיתה ריקה בגמנסיה הרצליה. שרון בוקוב
המורים מוחים: "מתכון לסתימת פיות"/שרון בוקוב

תלמיד שיתבטא בגזענות ויסית לאלימות בתשובתו, מסתכן בפסילת התשובה כולה. בהנחיה שהעבירה הממונה על לימודי האזרחות במשרד החינוך יעל גוראון למורים בשבוע שעבר, נאמר כי "לעתים ‏אנו ‏נתקלים ‏בבחינות ‏הבגרות ‏בביטויים‏ של ‏הסתה ‏או ‏גזענות ‏נגד ‏קבוצות ‏או ‏יחידים‏ בחברה ‏הישראלית. ‏חשוב‏ להבהיר ‏לתלמידים ‏שביטויים ‏של ‏גזענות ‏או ‏הסתה‏ בחלק‏ כלשהו ‏של‏ שאלת‏ העמדה ‏יגרמו ‏לפסילת ‏התשובה ‏כולה".

בעקבות היוזמה החדשה, מורים במערכת החינוך טוענים כי מדובר במהלך בעייתי שעלול להוביל להגבלת חופש הביטוי של התלמידים. "כשאסא כשר הכין קוד אתי למרצים באוניברסיטאות קמה זעקה ואמרו שאסור למנוע ממרצים להביע את עמדתם", אמר לוואלה NEWS מורה לאזרחות. "פה לא מדובר במורים, מדובר בתלמידים, ואיך אפשר ללמד אזרחות כשלתלמיד פשוט אסור לומר מה שהוא חושב?‏ ברור שאף אחד לא בעד גזענות או הסתה, אבל זו סתימת פיות של תלמידי ישראל. אפשר להעיר להם ולהתווכח איתם אבל להוריד נקודות על עמדה כשמבקשים מהתלמיד לומר מה הוא חושב, זה מהלך לא חינוכי".

מורה נוסף הגדיר את השינוי כ"מתכון לסתימת פיות". לדבריו, שאלות מסוג זה קיימות כבר מספר שנים, אך בשום מקצוע לא הוצבו תנאים הנוגעים להבעת העמדה. "אף פעם לא עשו דבר כזה", אמר. "גם במקצועות האחרים אין התניות כאלה לגבי עמדה מותרת ועמדה אסורה. אם ההנחיה הזו תקפה רק במקצוע האזרחות, תמוה בעיני מדוע דווקא במקצוע הזה מגבילים יותר את חופש הביטוי ובעצם מענישים תלמידים? זה הפעלת ענישה קשה כלפי תלמידים, זה איתות של משטרת מחשבות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully