וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אימון בירי למחבלים בפיגוע בהר הבית: תושב אום אל-פחם נאשם בסיוע לרצח

שלומי גבאי

24.8.2017 / 11:03

הותר לפרסום: קרוב משפחתם של שלושת המחבלים שרצחו שני שוטרים בפיגוע בחודש שעבר נאשם בעבירות הנוגעות לסיוע לביצוע הפיגוע. בין השאר נטען כי הנאשם הסיע את המחבלים לאימוני ירי ולסיור מקדים בהר הבית, ואף היה מעורה בפרטיו

צילום: שלומי גבאי, עריכה: שניר דבוש

הפרקליטות הגישה היום (חמישי) לבית המשפט המחוזי בחיפה כתב אישום נגד אמג'ד בן מוחמד ג'בארין, בגין סיוע למבצעי הפיגוע בהר הבית בחודש שעבר, במהלכו נרצחו שני שוטרים, האיל סתאוי בן 30 מכפר מראר וכמיל שנאן בן 22 מכפר חורפיש. לג'בארין, בן 35 מאום אל-פחם, מיוחסות עבירות של סיוע לרצח, סיוע לחבלה של ממש, פעולה בנשק, שיבוש הליכי חקירה וקשירת קשר.

בכתב האישום נטען כי ג'בארין, קרוב משפחתם של המחבלים המתגוררים אף הם באום אל-פחם, לקח חלק פעיל בהכנתם לביצוע הפיגוע. חקירתו העלתה כי היה מודע לתכנית הפיגוע כבר בשלביה המוקדמים, ראה את כלי הנשק בהם השתמשו, הסיע אותם לאימוני ירי ואף נסע עמם לסיור מקדים בו בחנו את מיקומי מצלמות האבטחה. בשלב מסוים בזמן תכנון הפיגוע הוצע לו לבצע יחד עם המחבלים את הפיגוע – אך הוא סירב.

לקריאה נוספת:
נתיב הטרור: צפו במחבלים מקבלים את הנשק בהר הבית - ויוצאים להרוג
המחבלים מגיחים מהר הבית – ויורים בשוטרים
בהוראת המשטרה: פורקו סוכות האבלים בבתי המחבלים מהר הבית

זירת פיגוע ירי בשער האריות שבירושלים. 14 ביולי 2017. מד"א
זירת הפיגוע בהר הבית בחודש שעבר/מד"א
כתב אישום נגד תושב אום אל פאחם שסייע לביצוע פיגוע בהר הבית, מחוזי חיפה 24.8.17. שלומי גבאי
הנאשם בבית המשפט/שלומי גבאי

עוד עולה מכתב האישום כי ביום הפיגוע צפה ג'בארין במחבלים מתחמשים לקראת עלייתם להר הבית והבין כי בכוונתם להוציא את הפיגוע אל הפועל. בכתב האישום צוין כי ביום הפיגוע הסיע אותם ממקום מפגשם לתחנת הסעה ממנה יוצאים אוטובוסים מאום אל-פחם להר הבית מדי שישי, בעודם חמושים בכלי הנשק שישמשו אותם לביצוע הפיגוע.

בבקשה להמשך מעצרו של ג'בארין עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו, נכתב כי טרם ההסעה, מסרו המחבלים לנאשם את חפציהם האישיים וביקשו שיחזיר אותם לבני משפחותיהם. לאחר הפיגוע החביא את חפציו האישיים במקום מסתור ואף קשר עם אדם אחר כדי להעלים את תיעוד מצלמות האבטחה שהותקנו במסגד בו נהג להיפגש עם המחבלים. הוא גם מחק את מספרי הטלפון שלהם ממכשיר הטלפון שלו, כדי להעלים ראיות ולהסתיר את קשריו עם המחבלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שניים מהמחבלים שביצעו את הפיגוע/מערכת וואלה!, צילום מסך
מסגד אל פארוק בשכונת אל "אלמלסאא" באום אל פאחם. פאנט, מערכת וואלה! NEWS
המסגד בו נפגשו המחבלים באום אל-פחם/מערכת וואלה! NEWS, פאנט

בין הראיות שהובילו להגשת כתב האישום נמצא אותו תיעוד מצלמות האבטחה מפגישות שקיים הנאשם עם המחבלים במסגד אלמלסא באום אל-פחם, בו שימש אחראי ניקיון ומואזין. חקירת שב"כ הצביעה על זיקה ברורה בין המסגד לבין הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית שהוכרזה התאחדות בלתי מותרת בנובמבר 2015.

אחת הפגישות שתועדו התרחשה בערב שלפני הפיגוע. בתיעוד נראה אופיין של פגישות אלו, במהלכן נקטו משנה זהירות והרחיקו את הטלפונים הסלולריים שברשותם. באחת השיחות נראה אחד המחבלים מדגים כיצד לירות. כלי הנשק ששימשו את המחבלים בהזדמנויות שונות, בין השאר לאימוני ירי, הוסוו בתוך ארון במסגד. כמו כן, ניתן היה להבחין בתיק גב בו הוחבאו כלי הנשק, אותו תיק שנראה בהמשך גם במצלמות הר הבית במהלך חקירת הפיגוע.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תיעוד הפיגוע: אחד המחבלים המנטורלים מנסה לקום על רגליו/מערכת וואלה!, צילום מסך

במהלך חקירתו אמר ג'בארין כי הוא מזהה את עצמו הן בתיעוד מצלמות המסגד, והן בתיעוד במצלמות הר הבית. ראיה נוספת שהובילה בין היתר להגשת כתב האישום, הייתה הסכין שנתפסה על גופו של אחד המחבלים, עליה נמצאה דגימת ד-נ-א של הנאשם. כמו כן, ג'בארין הודה במהלך חקירתו בביצוע המעשים שיוחסו לו. יחד עם זאת קרוב משפחתו של הנאשם טען כי "שב"כ לחץ עליו להודות בדברים שלא עשה. אז מה אם הוא הכיר את שלושת המחבלים? הוא לא ידע על הפיגוע". לפי קרוביו, בחקירה טען גאברין כי לא האמין שחבריו יבצעו פיגוע, ולדבריו כששמע על הפיגוע לא תיאר לעצמו שהם ביצעו זאת, סירב להאמין והיכה את עצמו בפניו.

בפיגוע לקחו חלק שלושה מחבלים שירו לעבר השוטרים. בתיעוד שהופץ כמה ימים לאחר הפיגוע, נראים השלושה נכנסים דרך שער הפרחים ונפגשים עם סייען נוסף. הם מקבלים רובי קרל גוסטב - שמיוצרים לרוב במחרטות פלסטיניות בשטחים - ואקדח, ומחביאים את כולם מתחת לבגדיהם כשהם בשירותים. בשעת ערב מאוחרת הם יוצאים ממסגד אל-אקצא ונשארים במתחם, בעוד הסייען עוזב את המקום. הם מעבירים את הלילה בהר הבית, ובבוקר הם לוקחים את כלי הנשק ופותחים באש, מעשה שבהמשך יביא לסגירת הר הבית למתפללים באופן חריג, להצבת מגנומטרים בכניסה אליו ולמתיחות שיא באזור.

בסרטון אחר שהופץ זמן מה לאחר הפיגוע על ידי המשטרה נראים שניים מהמחבלים מגיחים באזור שער האריות אל אחת המנהרות, ויורים למוות בשוטרים מאחור סמוך למסגד אל-אקצא. מהמשטרה נמסר אז כי "המחבלים ניצלו את השימוש במתחם הקדוש ואת ההקלות שניתנות בו על מנת לאפשר את חופש הדת והפולחן בשטח הר הבית". על גופותיהם של המחבלים נמצאו שני רובי קרל גוסטב ואקדח. שוטר נוסף נפצע באירוע באורח קל, ופרמדיק מד"א, שטיפל בפצועים תחת אש ונפגע קל מנתז ירי ברגלו, טופל במקום.

העיר העתיקה בירושלים לאחר הפיגוע בעשר האריות והירי בהר הבית, 14 ביולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
שער האריות לאחר הפיגוע בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully