וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו בפתח הפגישה עם פוטין: "איראן מאיימת על קיומה של ישראל"

23.8.2017 / 13:27

ראש הממשלה הזהיר עם תחילת שיחותיו עם נשיא רוסיה מפני התבססותה של טהראן בסוריה ובמקומות אחרים במזרח התיכון. "נדאג להגן על עצמנו בכל אמצעי נגד האיום הזה ובכלל", הבהיר

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (רביעי) בפתח פגישתו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בעיר סוצ'י כי "איראן מאיימת על קיומה של מדינת ישראל". זאת ברקע החשש מפני התבססותה של טהראן בסוריה, חשש שבגללו מקיים נתניהו את פגישתו עם פוטין. "ארגון המדינה האסלאמית מובס במאמצים משותפים, וזה עניין חשוב, אך צריך חשוב לזכור שבכל מקום שבו דאעש מובס - איראן נכנסת".

"אסור לשכוח לרגע שאיראן מאיימת בכל יום להשמיד את ישראל", אמר נתניהו. "היא מחמשת ארגוני טרור, מממנת אותם, ויוזמת טרור בעצמה". עוד אמר נתניהו כי "איראן כבר נמצאת בדרכה לשלוט עיראק, בתימן ובמידה רבה כבר שולטת בלבנון".

הוא ישהה בסוצ'י שעות ספורות בלבד, הביקור התחיל בפגישה מצומצמת ואחר כך עברו לפורום מורחב בהשתתפות ראש המוסד, יוסי כהן, וראש המל"ל החדש, מאיר בן שבת, המזכיר הצבאי אליעזר טולדנו, ראש הסגל יואב הורביץ והשגריר ברוסיה גרי קורן. השר זאב אלקין שהתלווה לכל ביקוריו האחרונים של נתניהו ברוסיה משתתף גם הוא בפגישה.

לקריאה נוספת בנושא
בצל התבססות איראן בסוריה: תשעת מטוסי ה-F-35 יוכרזו כמבצעיים
במקביל לפגישת נתניהו-פוטין: שליח ארה"ב לסוריה מבקר בישראל

פגישת נתניהו פוטין במוסקבה 23.8.17. רויטרס
פוטין ונתניהו בפגישתם, היום/רויטרס

זאת פגישתם השישית של נתניהו ופוטין בשנתיים האחרונות, מאז הגבירה רוסיה את נוכחותה הצבאית ומעורבותה במלחמת האזרחים בסוריה, והשנייה מאז תחילת השנה. הסוגיה האיראנית עומדת במרכז סדר היום של הפגישה, על רקע ביקורת בישראל על הסכם הפסקת האש הזמנית שהוכרז בדרום סוריה בחודש שעבר ודאגה מיצירת רצף יבשתי טריטוריאלי בשליטת איראן בין טהראן והים התיכון במסגרת הסכם כולל לסיום הלחימה באזור.

אנחנו מנצחים כולנו במאמץ בינלאומי אדיר את דאעש וזה דבר מבורך, אבל מה שלא מבורך הוא שבמקומות שדאעש יוצא - איראן נכנסת", אמר. "אנחנו לא שוכחים לרגע שאיראן מוסיפה לאיים כל יום בהשמדת ישראל, היא מחמשת ארגוני טרור והיא מחוללת טרור בעצמה, היא מפתחת טילים בין-יבשתיים עם כוונה לחמש אותם בנשק גרעיני".

לכן, אמר ראש הממשלה, "ישראל מתנגדת להמשך התבססותה של איראן בסוריה. אנחנו נדאג להגן על עצמנו בכל אמצעי נגד האיום הזה ובכלל".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
פגישת נתניהו פוטין במוסקבה 23.8.17. רויטרס
פוטין ונתניהו בפגישתם, היום/רויטרס

נתניהו הודה לפוטין על הסכם הפנסיות של עולים ממדינות ברית המועצות לשעבר. "זה מועיל לאזרחים בשתי המדינות וגם על ההחלטה האישית שלך לסייע לווטרנים שלנו, של הצבא האדום, במלחמת העולם השנייה", אמר. אנחנו ואני אף פעם לא שוכחים את התפקיד ההיסטורי שמילאו רוסיה והצבא האדום בניצחון על הנאצים. אנחנו אומרים את זה בכל מקום, לאחרונה זה נאמר שוב בכנסת".

ר' המוסד יוסי כהן, ר' המטה לביטחון לאומי מאיר בן-שבת והמזכיר הצבאי של רה"מ אליעזר טולדנו 22 באוגוסט 2017. לע"מ, gpo photo department
נתניהו עם ראש המוסד וראש המל"ל לפני טיסתו לרוסיה/gpo photo department, לע"מ

הפגישה היא חלק ממאמץ אסטרטגי מרוכז שירושלים משקיעה בשבועות האחרונים בנושא הסורי-איראני, במסגרתו ישראל מנסה להבהיר את עמדותיה לגבי מצב הסיום של הלחימה בסוריה ולדרוש כי כל מהלך בינלאומי בנושא יכלול פינוי של הכוחות האיראניים, לוחמי חיזבאללה, ומיליציות שיעיות אחרות שפועלות בסוריה. הסכם הפסקת האש הזמנית עליו הכריזו רוסיה וארצות הברית בחודש שעבר, במסגרתו הוסכם על הקמת אזורי חיץ בגבול סוריה-ירדן ובגבול סוריה-ישראל, לא כלל סעיף שדרש את פינוי הכוחות האיראנים, למרות דרישתה של ישראל.

החשש בירושלים, שמוגדר על ידי גורמים מדיניים כ"בעיה הדחופה ביותר על סדר היום האסטרטגי בישראל" הוא שהמאמץ הבינלאומי להביס את דאעש מוביל להתחזקות דרמטית של איראן וגרורותיה במרחב, וליצירת "סהר אירני" שנמצא תחת שליטת טהרן וחולש בפועל על שטח רצוף בין טהראן דרך עיראק, סוריה ולבנון עד הים התיכון. במסגרת המאמץ הדיפלומטי, שממוקד בעיקרו בוושינגטון ובמוסקבה, ישראל מציגה, בין היתר, חומר מודיעיני שממחיש כיצד איראן מתבססת צבאית בסוריה - בים וביבשה - במקומות בהם דאעש מובסת ומזהירה כי ההתפשטות האירנית עשויה להוביל להידרדרות אזורית.

שגריר רוסיה בישראל, אלכסנדר שיין, התייחס אתמול בראיון ב"כאן" לחשש בירושלים מהתבססותה של איראן בסוריה ואמר כי "אנחנו רוצים שבסוריה לא יישארו כוחות זרים, לא רק של איראן, אלא שלא תהיה שם נוכחות צבאית זרה בכלל", אמר שיין. "בשביל זה צריך לתמוך בתהליך השלום, לתמוך בממשלתו של אסד ובמלחמתה נגד הטרור".

ילד יושב ליד בניין בנחרב בפרברי דמשק, סוריה 27 יולי 2017. רויטרס, רויטרס
דרישה ישראלית לפינוי הכוחות האירנים מסוריה/רויטרס, רויטרס

בטרם המראתו לעיר שלחופי הים השחור, מסרו גורמים בלשכתו כי וושינגטון עודכנה מראש על פגישתו של נתניהו עם פוטין. אתמול קיבל נתניהו סקירה מהמשלחת הביטחונית שחזרה מהפגישות עם המועצה לביטחון לאומי בוושינגטון.

"המשלחת הביעה סיפוק רב מכך שארצות הברית הבינה לחלוטין את עמדות ישראל ביחס להתבססות האיראנית בסוריה וסוכם שיעמדו בקשר רציף בעניין זה", אמרו הגרומים. לדבריהם, הפגישה עם פוטין היא "חלק ממאמץ בינלאומי רחב שמוביל ראש הממשלה כדי להחדיר בתודעה הבינלאומית את הסכנה בהתבססות איראנית בסוריה".

אתמול הביעו גורמים בירושלים אכזבה מרמת הקשב של הממשל האמריקני לאינטרסים הישראליים. "האמריקנים מגלים סימפתיה, אבל אפס נכונות לגבות בפועל. אנחנו לא בסדר העדיפויות של הממשל, הם עסוקים בנושאים אחרים, ויש תחושה שתשומת הלב שלהם כלפינו מוגבלת מאוד", אמר לוואלה! NEWS גורם ישראלי בכיר. "ברטוריקה נגד איראן הם חזקים - אבל המרחק ממוכנות לצעדים מעשיים הוא גדול", הוסיף גורם בכיר אחר.

הוואקום האמריקני לגבי סוריה - שנוצר עוד בימי ממשלו של ברק אובמה אך התגלגל בצורה אחרת גם לממשלו של דונלד טראמפ - ייצר בשנתיים האחרונות חשיבות מוגברת לדיאלוג האסטרטגי מול הקרמלין, במיוחד לאחר שרוסיה הגבירה את מעורבותה הצבאית בסוריה ונדרש תיאום צבאי הדוק מול הרוסים כדי למנוע חיכוכים.

דונלד טראמפ בנאומו בפיניקס אריזונה. רויטרס
האמריקנים הותירו ואקום בסוריה. טראמפ/רויטרס

"הרוסים ממלאים את הוואקום האמריקני והם אלה שקובעים בסוריה את העובדות בשטח", אמר לוואלה! NEWS בכיר ישראלי. "אנחנו רוצים לוודא שהעובדות בשטח לא מפריעות לנו".

שר התחבורה ישראל כץ התייחס גם הוא היום לנושא האיראני, בטקס חנוכת מטוסים חדשים בנמל התעופה בן גוריון, ואמר כי "אסור לאפשר לאיראן להתבסס צבאית בסוריה. ארצות הברית חייבת לחזור לעמדת הובלה והנהגה באזור. מדיניות ההנהגה של הממשל האמריקני היוצא נכשלה, ואפשרה לציר הרשע האיראני, בגיבוי רוסיה, להגיע לעמדת השפעה מכרעת שמאיימת על בנות בריתה של ארצות הברית באזור".

(עדכון ראשון: 10:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully