וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח סודי: "צפון קוריאה העבירה משלוחים לתכנית הנשק הכימי של סוריה"

22.8.2017 / 9:50

מומחים של האו"ם אומרים כי שתי מדינות, שזהותן לא פורטה, יירטו שני משלוחים בחצי השנה האחרונה, שיועדו לסוכנות הממשלתית בדמשק האחראית על פיתוח נשק כימי. פיונגיאנג מסייעת גם לדמשק בתכנית הטילים וההגנה האווירית שלה

צילום: ניב אהרונסון

(שר ההגנה האמריקני בביקורו בישראל: "לאסד עוד יש נשק כימי")

שני משלוחים של קוריאה הצפונית שיועדו לסוכנות הממשלתית הסורית האחראית על תכנית הנשק הכימי יורטו בחצי השנה האחרונה – כך עולה מדוח חשאי של האו"ם על הפרת הסנקציות שמוטלות על פיונגיאנג. הדוח המורכב מקבוצת מומחים עצמאית, שהוגש למועצת הביטחון של האו"ם מוקדם יותר החודש והגיע לידי רויטרס, לא פירט היכן ומתי נעצרו אותם המשלוחים ומה הם הכילו.

"הפאנל בוחן שיתוף פעולה אסור בין קוריאה הצפונית לסוריה סביב פיתוח טילים, נשק כימי ונשק קונבנציונלי", כתבו המומחים בדוח בן 37 עמודים. "שתי מדינות חברות מנעו מהמשלוחים להגיע ליעדם בסוריה. מדינה אחרת דיווחה לפאנל כי יש סיבה להאמין כי המשלוח היה חלק מהקשר בין תאגיד סחר ופיתוח המכרות של קוריאה לבין סוריה".

לקריאה נוספת בנושא
הקשר הרוסי והמפעל האוקראיני: כך התקדמה צפון קוריאה בפיתוח הטילים
בפעם השנייה החודש: קוריאה הצפונית שיגרה טיל בליסטי בין-יבשתי

זירת המתקפה הכימית בחאן שייחון שבמחוז אידליב, סוריה. 4 באפריל 2017. AP
זירת המתקפה הכימית בחאן שייחון, אפריל/AP

על התאגיד מוטלות סנקציות של מועצת הביטחון מאז 2009 והוא נחשב כספק נשק מרכזי של פיונגיאנג וכן מייצא ציוד הקשור לטילים בליסטיים ולנשק קונבנציונלי. במרץ אשתקד, המועצה הכניסה לרשימה השחורה גם שני נציגים של התאגיד בסוריה. עוד כתבו המומחים כי בין הצדדים התקיימו עסקאות אסורות בעבר, דרך חברות קש של מרכז המחקר והלימוד המדעי של סוריה, שמפקח על תכנית הנשק הכימי של דמשק מאז שנות ה-70.

המומחים של האו"ם אמרו כי בין היתר, נחקר שיתוף הפעולה בין סוריה וקוריאה הצפונית סביב פיתוח תכנית הסקאדים של סוריה וכן תחזוקת מערכות טילי קרקע-אוויר.

המומחים אמרו עוד כי הם חוקרים את השימוש שנעשה בגז העצבים VX במלזיה כדי לחסל את אחיו למחצה של מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג אום בחודש פברואר האחרון.

קוריאה הצפונית נתנוה לסנקציות מאז 2006, בשל תכנית הטילים והגרעין שלה. מועצת הביטחון החריפה את העיצומים על המדינה הקומוניסטית בתגובה לחמישה ניסויים גרעיניים ושורת שיגורי טילים לטווח ארוך.

ND ארה"ב עברה משלב האיומים לשלב המעשים נגד קוריאה הצפונית. רויטרס
מסייעת בידע הטילים. טיל ששיגרה קוריאה הצפונית/רויטרס

סוריה הסכימה לפרק את תכנית הנשק הכימית שלה ב-2013 תחת הסכם שהושג בין רוסיה לארצות הברית. עם זאת, גורמים דיפלומטיים ומומחי נשק סבורים כי סוריה שמרה או פיתחה בחשאי יכולות כימיות נוספות. באפריל, נהרגו יותר מ-80 איש במתקפה כימית באידליב, שבה לפי מומחים בינלאומיים נעשה שימוש בגז סארין.

במערב האשימו את משטרו של בשאר אסד, ובעקבות זאת תקפה ארצות הברית את הבסיס שממנו יצאה התקיפה האווירית. ואולם, בדמשק מכחישים זאת בכל תוקף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully