וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח התחבורה הציבורית: קו 82 של דן מוביל במספר תלונות הנוסעים

21.8.2017 / 10:11

ארגון "15 דקות" לשיפור התחבורה הציבורית מפרסם את דוח תלונות הציבור לרבעון השני של 2017. במקום השני: קו 19 הירושלמי של "אגד", שגם זינק בתלונות הנוגעות לאי ביצוע תלונות בזמן

צילום: אילוסטרציה, דף הפייסבוק של "15 דקות", עריכה: יאיר דניאל

קו 82 של חברת "דן" בין פתח תקווה לתל אביב מוביל במספר התלונות מצד נוסעי התחבורה הציבורית ברבעון השני של שנת 2017 – כך עולה מדוח ארגון "15 דקות" לשיפור התחבורה הציבורית בישראל. במקום השני: קו 19 של "אגד", בין הר הצופים להדסה עין כרם, ובמקום השלישי – קו 60 של חברת "נתיב אקספרס" בין נתניה לתל אביב.

עוד עולה מהדוח כי בהשוואה לרבעון הקודם, היקף התלונות על אי ביצוע נסיעות בזמן זינק מ-35% ל-41%. בנוסף, ציבור הנוסעים הוסיף להתלונן על שירות לקוי וחסר, וברבעון המדובר נרשמה עלייה מ-26% ל-28%.

עוד בוואלה! NEWS:
לא רק הליכודניקים החדשים: מפת הכוח של מתפקדי הליכוד
האב טבע בים והפך לצמח – המשפחה תובעת 12.5 מיליון שקל
חמישה שוטרים נפצעו קל בעימותים עם חרדים בירושלים

אוטובוסי דן בתל אביב. נובמבר 2015. ראובן קסטרו
קו 82 מוביל את רשימת התלונות. אוטובוסים של דן/ראובן קסטרו

מסקנה נוספת נוגעת לחברת "אגד", הבולטת באי ביצוע נסיעות בזמן בכ-60% יותר דיווחים מהרבעון הקודם, 57% מהם מאזור ירושלים. עלייה בדיווחים על אי ביצוע נסיעות נרשמה גם בקרב המפעילים הנוספים – בחברת "דן" נרשמה עלייה בשיעור של 89%, וב"קווים" - עלייה של 84% בדיווחים.

מהדוח מסתמנות מספר מגמות מרכזיות העולות מתלונות הציבור, לפיהן משרד התחבורה אינו מבצע כראוי את תפקידו כרגולטור ואינו מטפל בבעיות היסוד המונעות את שיפור השירות, כמו מחסור של 3,500 נהגים והצורך בהוספת נתיבי תחבורה ציבורית. בארגון אף מצביעים על כך שעיקר התלונות הן מגוש דן ומירושלים, בהם הביקוש לתחבורה ציבורית מהירה ואמינה גבוה. על אף שבחלק ניכר מהמקרים הצורך בשיפור השירות ידוע מזה מספר שנים, השירות לא מתוגבר על ידי משרד התחבורה, והוא אינו מספק מענה הולם לעלייה בביקוש.

עוד באותו נושא

מתבשלים תחת השמש: מצבן העגום של תחנות האוטובוס בישראל

לכתבה המלאה
אוטובוסים של חברה אגד, תחנה מרכזית תל אביב. אוקטובר 2016. ראובן קסטרו
עלייה בתלונות הנוגעות לאי ביצוע נסיעות בזמן. אגד/ראובן קסטרו

בנוסף מציינים בארגון כי בתקופת הרבעון אליה מתייחס הדוח חלו אירועים וחגים ידועים מראש שחייבו התייחסות מיוחדת מצד מפעילי התחבורה הציבורית. למרות זאת, לא בוצעה היערכות מתאימה מצד משרד התחבורה והמפעילים על מנת למנוע מחסור בשירות ועומסים ולספק מידע אמין לציבור. עוד עולה מהדוח כי הציבור מחפש אחר דרכים לדווח ולתבוע את שיפור השירות מהגורמים האחראים, אך נתקל במענה לקוי מצד משרד התחבורה שפועל בצורה איטית וחלקית, ולעתים רק בשל הפעלת לחצים ציבוריים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הדוחות של 15 דקות הם הנתונים היחידים כיום המציגים את המגמות בתלונות הנוסעים בתחבורה הציבורית בישראל", הסביר מנכ"ל "15 דקות", גיל יעקב. "לצערנו, משרד התחבורה לא מפרסם את נתוני התלונות המגיעות אליו, הטיפול שלו בתלונות איטי ואורך למעלה מחצי שנה, ואופן קבלת התלונות מיושן ולא מתאים למאה ה-21. אנו חושפים את נתוני התלונות מדי רבעון כדי לעודד את כל הגופים ללמוד אותם ולהשתמש בהם. אנו קוראים למפעילים להשתפר, למשרד התחבורה להפסיק להסתיר את נתוני תלונות הנוסעים, ולנוסעים אנו קוראים להמשיך ולהתלונן באמצעות האפליקציה שלנו".

משרד התחבורה: "הדוח מוטה, חובבני ובלתי מקצועי"

ממשרד התחבורה נמסר כי "המשרד מבצע בקרה ואכיפה שוטפת על כל מפעילי התחבורה הציבורית בישראל במהלך כל השנה. הבקרה מתבצעת באמצעות אנשי מקצוע וכוללת בין השאר שימוש במערכות טכנולוגיות מתוחכמות (GPS ונתוני ולידציה). בנוסף לכך, משוכללים נתונים נוספים כמו תלונות ציבור המתקבלות במשרד התחבורה ואלמנטים ייחודיים נוספים המסייעים לאיכות הבקרה. במסגרת הבקרה נבדקת כלל רמת השירות של האוטובוסים, לאורך כל מסלול הנסיעה ובכל שעות היום והלילה. הביקורת מתייחסת לשורה ארוכה של נושאים, ובכללם רמת השירות הנדרשת מהמפעילים, אי ביצוע נסיעות, איחור של אוטובוסים, עצירה בתחנות, בטיחות הנסיעה וכן נושאים נלווים כמו ניקיון האוטובוסים ואדיבות הנהג".

במשרד התחבורה טענו כי "הסקר המדובר מוטה, חובבני, מגמתי ובלתי מקצועי, שכן הוא מתעלם במופגן ובאופן תמוה מהפרמטרים המקובלים בענף ומתמקד ב'אי ביצוע' נסיעות בלבד. יתרה מכך, גם הדיווחים על אי ביצוע נסיעות אינם מהימנים, כיוון שהם מתייחסים למספר התלונות ולא למספר הנסיעות שלא בוצעו בפועל. כך למשל, חמישה נוסעים הממתינים לאוטובוס שלא הגיע, מחושבים כחמישה מקרים של אי ביצוע, בעוד שמדובר בפועל באי ביצוע אחד. דוגמה נוספת להטיה: הסקר בודק מקרה בודד של אי ביצוע נסיעה בשעה מסוימת, ומסיק ממנה לגבי שאר שעות הפעילות של הקו ושל הרשת כולה".

מחברת "דן" נמסר בתגובה: "צריכים להיות היום קוסמים כדי להפעיל תחבורה ציבורית באזור המרכז, בעידן עבודות ההכנה לרכבת הקלה. נהגים עוזבים מחוץ לגוש דן, זו האמת. אנחנו מיישמים נסיון וידע אדיר כדי לשרת ולהקל על הציבור. אנחנו מקבלים כל ביקורת בברכה, לומדים את נקודות התורפה, משפרים ומשדרגים, למרות הקשיים ככל שניתן. כך נעשה גם עם הדוח הנוכחי".

מ"נתיב אקספרס" נמסר: "הדוח הגיע להנהלת החברה לפני זמן קצר. נלמד אותו, נסיק מסקנות ונגיב".

מ"אגד" נמסר בתגובה: "הטענה לגבי קו 19 וקווים נוספים בירושלים מוכרת ל'אגד', שעושה כל שביכולתה לתת מענה מיטבי בקו זה. ענף התחבורה הציבורית סובל ממחסור של כ- 3,500 נהגים ובכלל זה מאות נהגים באגד מרביתם בירושלים. הבעיה בקו 19 נובעת מהתוואי העובר בסמוך לשכונות מזרח ירושלים ומושפע בנוסף לכך מאירועים ביטחוניים המשפיעים על כלל התנועה בעיר. כיום, אחוז גבוה מנהגי החברה בירושלים הם תושבי מזרח העיר, מגמה שהולכת ומתרחבת על רקע מדיניות משרד התחבורה להפחתת שכר הנהגים. עובדה זו יוצרת מציאות מאתגרת בתקופות של חוסר יציבות ביטחונית. בחודשים האחרונים גייס 'אגד' בעמל רב נהגים חדשים שהצליחו להביא לשיפור וזאת לצד כ-80 נהגים המגיעים לירושלים מדי יום מהנגב כדי לתגבר את פעילות קווי השירות בעיר. כבר כיום, אחוז גבוה מנהגי אגד בירושלים הם תושבי מזרח העיר, מגמה שהולכת ומתרחבת על רקע מדיניות רב שנתית של שחיקת מעמד ותגמול הנהגים בתחברוה הציבורית".

ב"אגד" הוסיפו כי "ידוע לכל כי הפעלת התחבורה הציבורית בירושלים היא משימה מאתגרת ביותר וזאת בהתחשב במאפיינים רבים ובכללם שינויי תנועה כתוצאה מפיגועים, צפיפות רבה, אירועים לאומיים, הפגנות, ביקורי אח"מים, ואירועים ביטחוניים נוספים. בנוסף, היעדר תשתית מתאימה והיעדר אכיפת נתיבי תחבורה ציבורית המקנים עדיפות לאוטובוסים. כל הדברים גם יחד, מביאים לקושי במתן שירות התחבורה הציבורית. עמדתנו היא כי ההתעלמות מנתונים אלה במחקרי תנועה יוצרת עיוות מכוון והטייה של התוצאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully