וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שנים של מתיחות: טורקיה ואיראן משלבות ידיים מול אויב משותף

23.8.2017 / 20:28

ביקור היסטורי של הרמטכ"ל האיראני באנקרה וההבנות על האצת שיתוף הפעולה הצבאי מבשרות על התחממות בין שתי המדינות, למרות המחלוקות ביניהן בסוריה. בעידן שאחרי דאעש, ארדואן וחמינאי ינסו לבלום את עלייתה של ישות אחרת לא רצויה - מדינה כורדית עצמאית

צילום: רויטרס, עריכה: שמרית גולדשטיין

(בווידאו: המורדים הכורדים מודיעים על שליטה המחוז המערבי של א-רקה, ביוני האחרון)

טורקיה ואיראן מגבירות את שיתוף הפעולה הצבאי ביניהן, אחרי תקופה ארוכה של מתיחות בין שתי המדינות סביב המלחמה בסוריה. ההתקרבות ביניהן מגיעה ברקע שינויים במערך הבריתות באזור, עם ניסיונות מדינות ערב הסוניות להחזיר את עיראק לחקן ולבלום את השפעת איראן במדינה.

במקביל, הן אנקרה והן טהראן חוששות מהתחזקות הכוחות הכורדיים, שניצלו את התפוררות המשטרים האזוריים עם עליית "המדינה האסלאמית" (דאעש) כדי לבסס ממשל אוטונומי בצפון עיראק ובצפון סוריה.

שתי המדינות, יחד עם רוסיה, מנסות להגיע להסדר בסוריה על אף המחלוקות ביניהן, מזהירות מפני משאל העם של הכורדים בעיראק בחודש הבא, שבו יבקשו להקים מדינה עצמאית ולהתנתק לחלוטין מבגדאד, מהלך שיכול לסחרחר פעם נוספת את האזור המטולטל ממילא.

ראש המטה הכללי של איראן, מוחמד בכרי ונשיא טורקיה ארדואן בפגישה באנקרה 16באוגוסט 2017. רויטרס
ארדואן בפגישה עם מפקד צבא איראן בגרי, בשבוע שעבר/רויטרס

שתי המדינות חיזקו את יחסיהן גם בעקבות המשבר במפרץ, אחרי שערב הסעודית ושכנותיה ניתקו את קשריהן עם קטאר לפני חודשיים, בין היתר סביב קשריה עם איראן. טורקיה התייצבה גם היא לצדה של קטאר, אחת מבעלות בריתה המרכזיות שמארחת בסיס צבא טורקי. היא שלחה לשם חיילים וקיימה עמה תרגילים צבאיים משותפים, כשגם היא וגם איראן הגבירו את משלוחי הסיוע לנסיכות הקטנה והנצורה.

בשבוע שעבר, ביקר מפקד צבא איראן, גנרל מוחמד בגרי, באנקרה ונועד עם מקבילו ועם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. זה היה ביקור ראשון של רמטכ"ל איראני במדינה הסונית מאז המהפכה האסלאמית ב-1979, שבה השתלטו אנשי דת שיעים על השלטון והדיחו את השאה ואת משטרו החילוני.

איברהים קלין, דוברו של ארדואן, תיאר את הביקור כ"מוצלח" ואמר כי הושג הסכם לקיים ביקורים נוספים בין גורמים בכירים בין שתי המדינות. לפי הרמטכ"ל האיראני, ארדואן אמור להגיע לביקור גומלין ברפובליקה האסלאמית בקרוב אחרי ההבנה על הגברת שיתוף הפעולה בלוחמה בטרור.

לוחמי המיליציה האפגנית השיעית באזור תדמור, סוריה, דצמבר 2016. טוויטר, צילום מסך
לוחמי המיליציה השיעית בסוריה/צילום מסך, טוויטר

עד לפני כמה חודשים, בין שתי המדינות החולקות גבול משותף שרר מתח רב בנוגע למערכה נגד דאעש במוסול. ארדואן ובכירי ממשלו הזהירו כי טורקיה עשויה להתערב צבאית אם המיליציות השיעיות, שחלקן נתמכות בידי איראן, יכבשו את תל עפר - מעוז דאעש ממערב למוסול, שמכותר תקופה ארוכה. בעיירה חיה אוכלוסייה טורקמנית גדולה, שעל ריכוזיהם במזרח התיכון מבקשת אנקרה להגן.

הקרב לשחרור תל עפר החל השבוע, אך ייתכן שכדי להימנע מחיכוכים, כוחות החשד א-שעבי יפעלו מחוץ לעיר ויאבטחו את היישובים הסובבים אותה - בדומה לטקטיקה שננקטה במהלך המערכה הממושכת לשחרור מוסול, שהסתיימה רק בחודש שעבר.

למרות ההתקרבות ביניהן, אין זה אומר שהן תמימות דעים לגבי כל המשברים במזרח התיכון. בטורקיה עדיין מעוניינים בהפלת משטרו של בשאר אסד, אך לא נותר מכך הרבה מעבר לרמה ההצהרתית. ארדואן מודע לכך שכניסתה של רוסיה למשחק בסוריה שינתה לחלוטין את התמונה - את השיעור הוא קיבל עם החלטתו הפזיזה להפיל את המטוס הרוסי - וסילוקו של הרודן הפך לבלתי-אפשרי עד לבלתי-רצוי.

טורקיה הבינה כי לאינטרסים של רוסיה ושל איראן בסוריה יש משקל מכריע, רב יותר משלה ולבטח רב יותר משל המערב הנסוג והמוותר. מארגוני המורדים שבהם תמכה לאורך השנים לא נותר הרבה, והעלמת העין מהתחזקות דאעש פגעה בה כמו בומרנג. לכן, היא מפנה את משאביה אל האויב הגדול ביותר מבחינתה - הכורדים.

הכוחות הכורדים באזור א-רקה, סוריה, יוני 2017. רויטרס
הכוחות הכורדים בא-רקה/רויטרס

אם את הכורדים בשטחה היא עוד מצליחה לבלום דרך שימוש מופרז בכוח, הכולל שיטוח עיירות שלמות ומעצרי פוליטיקאים, טרקיה מתקשה לעצור את אלו הפועלים מעבר לגבולותיה. ה-YPG, המיליציה הכורדית בסוריה, זוכה לסיוע קרוב של ארצות הברית במאבק נגד דאעש ואף חומשה על ידי לפני תחילת המערכה בא-רקה - על אף התנגדות קולנית של אנקרה.

הכורדים בסוריה מתכננים לקיים מערכות בחירות ברמות הממשל השונות, ועל אף שהם טוענים כי אין ברצונם מדינה עצמאית אלא רק ממשל אוטונומי, בטורקיה לא מקבלים זאת. ב-YPG הם רואים המשך של ה-PKK, ולפני שנה יצאו למבצע "מגן הפרת" בצפון סוריה, בין היתר כדי למנוע מהכורדים ליצור רצף טריטוריאלי ללא מפריע לאורך גבולם הדרומי.

החציצה שיצר צבא טורקיה, יחד עם כמה ארגוני מורדים לא ג'יהאדיסטים, שיבשה את התכניות של הכורדים אך לא כפי שרצה ארדואן, שלא מפסיק לאייטם מפני פעולה נוספת נגד ה-YPG. לשם כך, שיתוף פעולה מצד מדינה נוספת, כמו איראן, יהיה הכרחי לבלימת "האביב הכורדי".

טנקים של צבא טורקיה בסמוך לגבול סוריה-טורקיה, אוגוסט 2016. רויטרס
משוריינים טורקיים בסמוך לגבול הסורי/רויטרס

איראן סובלת אף היא מהתקוממות חמושה של כורדים בשטחה, בהם של מחתרת ה-PJAK, הזרוע האיראנית של ה-PKK. אמנם ההיקף מצומצם יותר בהשוואה לכמות המתקפות של הכורדים בטורקיה, אך החשש המשותף של טורקיה ושל איראן הוא שהתחזקות הכורדים בעיראק תזין גם את אלו המתגוררים בשטחיהן. זאת על אף היחסים הקרובים

עד ההכרזה על משאל העם והסירוב לסגת ממנו, נשמרו יחסים עד קרובים בין אנקרה לבין ארביל, בירת המחוז הכורדי האוטונומי בעיראק. כוחות הפשמרגה של הנשיא מסעוד ברזאני אפשרו לטורקיה לפעול באזור ההרים, שם שוכנים מחנות של ה-PKK, והסתפקו בגינויים רפים.

למרות ההזדמנות הטובה ביותר זה עשרות שנים להקים מדינה כורדית עצמאית - גם אם לא על כל שטחה של כורדיסטן ההיסטורית - הסכסוכים הפנימיים ביניהם מקלים על אלו שרוצים לתקוע ביניהם תריז. ארדואן אמר השבוע כי טורקיה ואיראן שוקדות על פעולה משותפת בצפון עיראק, נגד ה-PKK וה-PJAK, בשטח העתידי של כורדיסטן העצמאית אם תקום.

לוחמים כורדים מיחידות ההגנה העממית (YPG) ברחובות א רקה, סוריה יולי 2017\. רויטרס
לוחמי המחתרת הכורדית בא-רקה/רויטרס

במהירות שבה משתנות הבריתות במזרח התיכון מאז "האביב הערבי", קשה להעריך עד כמה תחזיק ההתקרבות בין טורקיה לאיראן. למשך תקופה לא מבוטלת, טורקיה הייתה כתף אל כתף לצד ערב הסעודית, ואילו איראן ניסתה לקרב אל חקה את מצרים, שתחת משטרו של עבד אל-פתאח א-סיסי מעדיפה את המשך שלטונו של אסד מאשר את עלייתם של גופים ומפלגות אסלאמיים קיצוניים.

היו ביניהן כבר עליות ומורדות בשנים האחרונות, והמלחמה בסוריה נותרה המוקש העיקרי ביחסים בין המנהיג העליון עלי חמינאי לנשיא טורקיה ארדואן. עם זאת, היותן שתי מדינות לא ערביות המנסות להקרין את כוחן על מרחב ערבי שאינו מקבל בברכה את השפעתן, רצונן לבלום את התחזקותם של קבוצות מיעוט בשטחן והברכה של רוסיה, אפשרו את ההתחממות ביחסים בזמן כה גורלי עבור המזרח התיכון פוסט "המדינה האסלאמית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully