וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן לפני הגעת המשלחת האמריקנית: הממשל מתנהל בתוהו ובוהו

20.8.2017 / 19:54

במפגש שקיים עם חברי מרצ ברמאללה, מתח יו"ר הרשות הפלסטינית ביקורת על הממשל בעניין התהליך המדיני ואיים להפסיק העברת כספים לעזה. משלחת בכירה מטעם הממשל בארה"ב צפויה להגיע לאזור השבוע בניסיון להניע את המשא ומתן

הנשיא דונלד טראמפ וראש הרשות אבו מאזן בפגישתם בבית לחם 23 במאי 2017. AP
אבו מאזן וטראמפ במהלך ביקורו בישראל/AP

ארבעה ימים לפני הגעתו של ג'ארד קושנר, חתנו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, למסע דילוגים בבירות המזרח התיכון בניסיון להתניע את המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים, יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן הביע היום (ראשון) מורת רוח מהתנהלות הממשל האמריקאי עד כה בנושא. "אני לא מצליח להבין איך הם מתנהלים מולנו – משום שגם מול עמו – הממשל האמריקני מתנהל בתוהו ובוהו", אמר אבו מאזן במפגש עם הנהגת מרצ ברמאללה.

אבו מאזן טען כי נפגש עם שליחיו של טראמפ למזרח התיכון כ-20 פעמים מאז תחילת כהונתו. "בכל פעם הם שבו והדגישו באוזניי כמה הם מאמינים ומחויבים לפתרון שתי המדינות, ולהפסקת הבנייה בהתנחלויות", סיפר. יחד עם זאת לדבריו, הממשל מסרב להתבטא כך פומבית או להשמיע עמדות אלה בפני ישראל. "הפצרתי בהם לומר את אותו הדבר לנתניהו, אבל הם נרתעים. לא בטוח כמה זה מעיד על המשך המו"מ כולו או על התוצאות האפשריות מביקורם הקרוב".

עוד בוואלה! NEWS:
"הם לא מוסלמים, אלא טרוריסטים": ביקור במסגד של המחבלים מספרד
ג'וליאן בן השבע נרצח בברצלונה: "התברכנו על שהיה חלק מחיינו"
מנהיג תא הטרור בספרד - "אימאם שקשור למתכנני הפיגועים במדריד"

ג'ארד קושנר, חתנו של דונלד טראמפ ויועצו הבכיר, יוני 2017. AP
ג'ארד קושנר יגיע ביום חמישי לאזור/AP

קושנר צפוי להגיע ביום חמישי לירושלים ולרמאללה, ולהיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם אבו מאזן. המפגשים יתקיימו במסגרת מסע באזור,שבמהלכו הוא צפוי להיפגש גם עם מנהיגים מסעודיה, מדינות המפרץ, ירדן ומצרים. מלבד קושנר, שמשמש כיועץ מיוחד של הנשיא לענייני המשא ומתן, המשלחת תכלול גם את השליח המיוחד ג'ייסון גרינבלט, וסגנית היועץ לביטחון לאומי, דינה פאוול.

בבית הלבן מציגים את הביקור כחלק ממחויבותו של הנשיא טראמפ להשגת הסכם שלום בין ישראל והפלסטינים, וכניסיון לנצל את הרגיעה שאחרי משבר הר הבית להנעת המשא ומתן. "הנשיא ביקש כי הדיונים יתמקדו בהשגת שיחות שלום בין ישראל והפלסטינים, בלוחמה בקיצוניות ובמצב בעזה", אמר פקיד אמריקני בכיר בשבוע שעבר.

עם זאת, הפגישה צפויה להתקיים על רקע ביקורת ברשות הפלסטינית על הממשל שלטענתם עד כה אימץ את עמדות ישראל בניסיון לחדש את המגעים בין ישראל והפלסטינים. לקראת הביקור, בימים האחרונים בכירים פלסטינים החלו לדרוש כי הממשל יצהיר על מחויבותו לפתרון שתי המדינות ואת הפסקת הבנייה בהתנחלויות ושבו לאיים כי אם יחושו במבוי סתום – יחדשו את המאמץ להשגת הכרה בינלאומית במדינה פלסטינית במוסדות הבינלאומיים השונים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, אוגוסט 2017. רויטרס
ייפגש גם הוא עם קושנר. נתניהו/רויטרס

בפגישה שהתקיימה היום עם אבו מאזן לקחו חלק יו"ר מרצ, זהבה גלאון, ח"כ עיסאווי פריג', מזכ"ל המפלגה מוסי רז, והיועץ המדיני של גלאון, אילן ברוך. המפגש נחשב לנדיר יחסית ברמאללה, ולדברי גורמים שנכחו בה, אבו מאזן הביע אכזבה מצמצום הקשר בינו לבין הציבור הישראלי ודאגה מהריחוק שנוצר, בעיקר בעתות משבר. הוא התייחס גם לשיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל, שהופסק בזמן משבר הר הבית ולדבריו טרם חודש במלואו. "מאז הפיגוע באל אקצא עצרנו את כל שיתופי הפעולה עם מערכת הביטחון הישראלית", טען. "לאחרונה פנינו אליהם כדי לנסות לחזור לשיתוף פעולה כלשהו, אבל הם לא החזירו לי תשובה, מה שמנע את התקדמות הפשרת היחסים".

אבו מאזן אף הדגיש כי כרגע העדכונים והתיאומים הביטחוניים נעשים דרך הממשל האמריקני. "למרות שאין כרגע שיתוף פעולה ביטחוני בין הרשות לישראל, הכפלנו את הפיקוח שלנו על האזור אחרי הפיגוע, כדי למנוע כמה שיותר התלקחויות והתפתחות הסכסוך לסכסוך דתי", אמר. "אם זה יגיע לסכסוך דתי זה יהיה סוף העולם". אבו מאזן התגאה ביחסיו החיוביים עם מערכת הביטחון ואמר כי "במערכת הביטחון בישראל אומרים תמיד 'אבו מאזן פרטנר' בניגוד לראש הממשלה של ישראל לצורך העניין. יש לנו שיתופי פעולה איתם יותר טובים משיש לנו עם הממשלה".

זהבה גלאון. רפי דלויה
העלתה את נושא אספקת החשמל לעזה. יו"ר מרצ זהבה גלאון/רפי דלויה

ח"כ גלאון העלתה בפגישה גם את נושא משבר החשמל בעזה והביעה את דאגתה מהחלטת הרשות להפסיק את אספקת החשמל לרצועה. "אני כמובן לא תומכת בחמאס או בממשלה שהוא הקים, אבל יש תחושה שהבחירה להעניש את העם העזתי כולו באמצעות ניתוק החשמל הוא צעד לא נכון ולא לגיטימי בזמן הזה", אמרה. "צריך למצוא דרך אחרת לפרק את החמאס מכוחו, מבלי לפגוע באזרחים". אבו מאזן השיב: "אנחנו מעבירים כל שנה מיליארד דולרים וחצי, אבל אחרי שחמאס הכריז על ממשלה עצמאית שלו, עצרנו 25% מהתמיכה שלנו ברצועה, ואנחנו חוששים שאם לא יחול שינוי בקרוב, נגיע גם ל100% שלילת התמיכה שלנו מרצועת עזה, בהדרגה. אנחנו תופסים את פעולת חמאס כניסיון להפריד בין הגדה המערבית והרצועה, וזה צעד שהוא הבעת אי אמון פוליטי בהנהגה הפלסטינית, יותר משהוא צעד מוסרי או מדיני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully