וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מינויים בסיעה ושריונים נוספים ליו"ר: גבאי יוצא נגד מוסדות העבודה

20.8.2017 / 12:55

יו"ר המפלגה החדש יביא לאישור ועידת העבודה שורת צעדים שנועדו להעביר לידיו סמכויות מהמנגנון המפלגתי. גבאי שואף לבטל את השריון למזכ"ל המפלגה ולהעביר לידיו את קביעת זהות יו"ר הסיעה. המזכ"ל חרמוני: "השינויים יהפכו אותנו למפלגה של איש אחד"

עריכת וידאו:ניר חן

(ריאיון עם אבי גבאי למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS, בחודש שעבר)

יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי הודיע הבוקר (ראשון) על שורה של שינויים בחוקה ובתקנון המפלגה שהוא מתכוון לקדם ולהביא לאישור בשבועות הקרובים, שנועדו בעיקר לחזק את שליטתו של גבאי במפלגה ולהעביר אליו סמכויות מידי המנגנון המפלגתי. במוקד השינויים - שיובאו לאישור ועידת המפלגה, הגוף הבוחר של מפלגת העבודה בשבועות הקרובים - קביעה של ארבעה שריונים שיהיו בידיו של גבאי ברשימת המפלגה בבחירות הבאות והעברת סמכויות ניהול מידיו של מזכ"ל המפלגה לידיו של היו"ר, גבאי.

בסביבתו של גבאי אומרים כי התיקונים נועדו לאפשר לו "מרחב פעולה למימוש תכניותיו לניצחון בבחירות הכלליות, צירוף קהלים חדשים וחיזוק המפלגה יחד עם חיזוק האחריות הציבורית, שקיפות ודיווח על הנעשה במפלגה לחבריה ולציבור". עם זאת, השינויים המוצעים צפויים לעורר התנגדות פוליטית נרחבת, ובעבודה מעריכים שצפוי לגבאי קרב לא פשוט בדרך לאישורם. טרם נקבע מועד לוועידה אך סדר היום שלה הופץ היום לפעילים.

אירוע חילופי יו"ר במפלגת העבודה, בית מפלגת העבודה, תל אביב. ראובן קסטרו
גבאי והרצוג, באירוע החלפת היו"ר בחודש שעבר/ראובן קסטרו

גבאי שלח היום לחברי הוועידה מסמך מפורט עם השינויים המוצעים, שאותם הוא מציג כ"ארגז כלים" להתחזקותה של המפלגה, שיאפשרו "התחדשות ועדכון הכרחי להם זקוקה המפלגה". מהמסמך עולה כי מרבית השינויים נוגעים לחלוקת הסמכויות במפלגה - בתחום הכספי והארגוני - כאשר גבאי מבקש לרכז בידיו את הסמכות והאחריות על המתרחש במפלגה ולקצץ בכוחו של המנגנון המפלגתי.

"נכון להיום, החוקה אינה מאפשרת ליו"ר המפלגה לממש את הנשיאה באחריות ולהוביל את הכנת המפלגה לבחירות הכלליות ולהרכבת הממשלה לאחר הבחירות", כתב גבאי במסמך. גבאי מבקש לא רק לקחת סמכויות מהמוסדות המפלגתיים השונים, ובראשם מזכ"ל המפלגה ערן חרמוני, אלא לשנות את שמותיהם, ומההצעה עולה כי הוא פועל להחליף את המושג "מזכירות לשכה" ל"הנהלת המפלגה" וכן את "המוסד לבירור עתירות" ל"בית הדין הפנימי".

מזכ"ל העבודה: "מצפה מיו"ר המפלגה לפעול בשום שכל"

בנוסף, גבאי מבקש השפעה על רשימת המועמדים לכנסת, ומבקש לקבוע ארבעה שריונים שיהיו תחת סמכותו - שניים בעשירייה הראשונה ושניים בעשירייה השנייה והשלישית - ולבטל את השריון שהיה שמור למזכ"ל המפלגה במקום 7 לאורך השנים. "רשימת המועמדים לכנסת היא נכס מרכזי בפניית המפלגה לציבור הבוחרים", כתב גבאי. "במסגרת בניית הרשימה יש לייצר את היכולת לגייס לשורות המפלגה חברים חדשים, אשר יחזקו את מעמדה הציבורי של המפלגה וירחיבו את קהליה".

מיקומו של מזכ"ל המפלגה, כך לפי התיקון המוצע, ייקבע על ידי הנהלת המפלגה על פי המלצת היו"ר. מהלך נוסף מבקש לחזק את שליטתו של גבאי בסיעת העבודה בכנסת, והוא מבקש לקבוע כי זהות המחזיקים בתפקידי הסיעה בכנסת – יו"ר הסיעה, ראשי הוועדות וחברים בוועדות - יהיו נתונים להחלטתו ולא ייקבעו בהצבעת הסיעה כפי שהיה עד היום.

מזכ"ל המפלגה חרמוני הגיב בחריפות לשינויים שיוזם גבאי יוזם, שלדבריו, יהפכו במהותם את המפלגה "ממפלגת המונים למפלגה של איש אחד, ירחיקו ממנה מצביעים ואף ירחיקו ממנה את הסיכוי לנצח בבחירות הכלליות". חרמוני קרא לגבאי לחזור בו מהצעותיו ולקיים הליך פתוח ושקוף עם כלל הגורמים במפלגה. "אני מצפה מיו"ר המפלגה לפעול בשום שכל ובאחריות ולהימנע מהצעות דרסטיות, חד-צדדיות ודרקוניות העלולות לייצר מתחים פנימיים מיותרים ללא כל צורך", אמר חרמוני, שנבחר לתפקיד המזכ"ל בתחילת השנה.

לדבריו, "מפלגת העבודה היא מפלגה פתוחה, תוססת ודמוקרטית עם מערכת איזונים ובלמים ואקפיד הקפדה יתרה כי כך תישאר. כמזכ"ל המפלגה, שהינו שומר הסף של ההליכים הדמוקרטיים, בכוונתי לוודא כי הצעותיו של יו"ר המפלגה לשינויים דרמטיים באופייה וביסודותיה הדמוקרטיים של המפלגה יובאו לדיון עמוק, רציני ושקוף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully