וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 72 שנה: שרידי ספינת המלחמה "אינדיאנפוליס" אותרו באוקיינוס השקט

שרידי הספינה אותרו במרחק 5500 מטרים במעמקי האוקיינוס השקט, 72 שנים לאחר שטובעה בימים האחרונים של מלחמת העולם השנייה. בבטן הספינה היו מרכיבי פצצת האטום שהוטלה על הירושימה, וטביעתה הייתה תחילתה של מתקפת הכרישים הנוראה בהיסטוריה

ספינת המלחמה  אידיאנפוליס 1940. GettyImages, מערכת וואלה!
תפקיד מכריע בסיום מלחמת העולם השנייה, ספינת המלחמה אינדניאפוליס/מערכת וואלה!, GettyImages

שרידי ספינת הקרב האמריקנית אינדיאנפוליס, שטובעה במלחמת העולם השנייה באוקיינוס השקט, אותרו שלשום (שישי) בעומק של כ-18,000 רגל - 5,486 מטר. צוות החוקרים, בראשותו של היזם ואיש העסקים האמריקני פול אלן, איתר את השרידים בקרקעית האוקיינוס, 72 שנים לאחר שהוטבעה בים הפיליפינים, בשלהי מלחמת העולם השנייה בידי צוללת יפנית.

"גילוי השרידים מאפשר לנו לחלוק כבוד אחרון לאנשי הצוות האמיצים ולמשפחותיהם. מדובר בספינה שהיה לה תפקיד מכריע בסיום המלחמה, ועל כן אנו מרגישים גאווה רבה" אמר אלן, שותפו של ביל גייטס להקמת ענקית התוכנה מייקרוסופט. הוא הוסיף: "בתור אמריקנים, כולנו חייבים להכיר תודה לצוות הספינה על אומץ ליבם, נחישותם והאופן בו הקריבו חייהם בנסיבות מצמררות. בזמן שחיפושינו אחר יתר שרידי הספינה נמשכים, אני מקווה שכל מי שחש קשר לאירוע ההיסטורי הזה ירגיש מעט נחמה ותחושה של סגירת מעגל".

פול אלן. GettyImages
"לחלוק כבוד לאנשי הצוות ומשפחותיהם", פול אלן/GettyImages

האינדינאפוליס טובעה ב-30 ביולי 1945 על ידי צוללת יפנית, לאחר שהשלימה העברת חלקים שיועדו לפצצה הגרעינית ששימשה לתקיפה האמריקנית בהירושימה, כעבור שבוע. הספינה טבעה בתוך 12 דקות, פרק זמן שלא אפשר לאנשי הצוות לשלוח אות מצוקה.

מרבית צוות הספינה, שמנה 1,916 מלחים ונחתים, שרד את המתקפה הישירה, רוב הניצולים טבעו, התייבשו או נטרפו בידי כרישים ורק 316 חולצו בשלום. 22 מהם עדיין חיים כיום. מייקל וויליאם אמרי, אחיינו של אחד ההרוגים, אמר לאחר איתור השרידים: "אני מצוי בסערת רגשות. חלק ממני רצה תמיד שהשרידים יימצאו וחלק העדיף שלא יימצאו לעולם. זכרונות מסיוטים שהיו לי בתור ילד, בהם ניסיתי להציל את דודי, עולים ומציפים אותי", אמר. אמרי, הקרוי על שם דודו וויליאם פריינד אמרי.

אמרי התייחס גם לאותם אנשים שהוקירו את דודו והלכו לעולמם מבלי שזכו לשמוע על גילוי הספינה, "אחרי 72 שנים הספינה אמנם נמצאה במעמקי הים, אך אני עדיין אבוד בתוך ים של דמעות".

עוד באותו נושא

סיפורה של מתקפת הכרישים הנוראה בהיסטוריה

לכתבה המלאה
המשחתת USS אינדיאנפוליס. AP
פינוי המלחים שניצלו מאסון הטביעה/AP

ארל אוד'ל הנרי ג'וניור, שאביו היה רופא השיניים של הספינה, אמר כי הוא ומשפחתו מתייחסים לשרידיה כקברו, "התגובה שלי הייתה הצפת רגשות וקהות חושים מלווה בכאב ובכי, זאת למרות שציפיתי לחדשות על מציאת השרידים".

הצוות שהקים אלן ומונה 13 אנשים ימשיך בחיפושים אחר יתר שרידי הספינה. מחקר שבוצע בשנת 2016 הוביל לנקודת חיפוש הממוקמת מערבית למיקום המקורי שבו סברו כי טבעה הספינה. ריצ'רד הולבר, היסטוריון המתמחה בהיסטוריה ימית סיפק מידע אודות המיקום החדש בו שרידי הספינה עשויים להימצא והעביר אותו לצוותו של אלן.

פול אלן אחראי לתגלית נוספת לאחר שב-2015 אחרי שמונה שנות חיפושים, איתר יחד עם צוות המחקר שלו את ספינת הקרב היפנית "מוסאשי" בים סיבויאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully